Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 12 december 2017 - klockan 13:28
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Daniel Vandor 2016-12-11


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi kan vara mest säkra på är att världen kommer att fortsätta sin stora förändring.

I hela livet har jag varit annorlunda. Om alla gick till vänster gick jag till höger. Det tog några år för mig att välja väg och inse att jag också kunde gå vänster. Inte på grund av att alla gick dit utan för att jag kände att var rätt, säger han.
– Någon sa att jag var en problemskapare och då tänkte jag att jag lika gärna kunde ta det som titel. Jag gör vad jag tror är rätt.
Ett bevis på det var när han som 24-åringen lämnade födelselandet Israel.
– Jag beslutade mig för att jag inte ville uppfostra barn i den miljön och försökte hitta något som var raka motsatsen. Då blev det Sverige.

EN ANLEDNING TILL att det blev just Sverige var att han redan i Israel arbetade för Ericsson och att han fick ett erbjudande från företagets kontor i Stockholm. Först på marknadssidan, sedan som utvecklare.
IT-bubblan tvingade honom bort, han återvände till och med 1,5 år till Israel innan han flyttade till Göteborg och startade eget. För fem år sedan började han också som futurist på Volvo men driver egna firman parallellt.
– Det gäller att hitta en balans i livet och för mig är det balans att ha mitt företag vid sidan av. Det är så stora förändringar i samhället som ändrar vårt sätt att integrera i verkligheten.

ATT ARBETA SOM futurist betyder inte att man ska förutspå framtiden, utan att hjälpa människor att förstå att världen kommer att förändras. En inte alltid lätt uppgift.
– Att komma in och säga att de ska slänga allt de har gjort och att de nu ska göra så här är en utmaning. Samtidigt, tittar vi tio år tillbaka i tiden på den Fortune 500-lista som fanns då, hälften av alla företag är borta. Vi måste vakna och upp och förstå att realitet inte existerar. Vad är det för medelålder på en genomsnittlig vd i Göteborg? 60? Hur mycket bryr man sig om framtiden då?
– Nokia är ett exempel på ett företag som inte var redo för framtiden och hängde med när Apple kom. Apple kan inte hänga med Google i dag, men har tillräckligt med kapital för att fortsätta. Det kommer hela tiden att komma nya företag som kan slå ut befintliga företag som är inte beredda på förändringar. Ta Uber till exempel som dök upp för några år sedan och nu är världens största taxibolag.
– Det finns tre typer av medvetenhet: Saker som vi vet att vi vet, saker som vi vet att vi inte vet och saker som vi inte vet att vi inte vet. Jag försöker att arbeta med det sista och få dagens ledare att vara förberedda på de förändringar som kommer att ske.

Hur långt i framtiden blickar du?
– Jag brukar skoja med vännerna ibland och säga att jag kan se 75 år in i framtiden. Saker som skulle kunna påverka samhället men är overkliga i dag kan vara verkliga då. En del säger att teleportering aldrig kommer att vara möjligt, men vad säger att det inte kommer att vara det?

Om vi kollar 15 år framåt, hur tror du att världen ser ut då?
– En del av mig tror fortfarande att aliens kommer att attackera oss (skratt). Jag brukar citera smarta människor och några säger att kommande 15 år kommer vi att uppnå mer än vi gjort de senaste 200 åren och det ligger mycket i det.
– Sen tvivlar jag på att vi 15 år från nu kommer att ha självkörda bilar överallt. Tekniken kommer att finnas för det, men infrastrukturen kommer inte att fixa det.

KONSTGJORD INTELLIGENS ÄR något som ofta kommer upp under ett samtal med Aric Dromi. Han menar att livet är skriven i kod, att vi har fler än våra klassiska fem sinnen.
– Vi har definitivt fler än fem, vi har 14–21 olika sinnen som påverkar sätter vi observerar saker. Men intelligens eller konstgjord intelligens är svårare att beskriva, säger han.

Dromi menar att mixed reality, som är ett sätt att utnyttja konstgjord intelligens, kommer att bli betydligt vanligare det kommande decenniet och att det kommer att komma från företag som vi inte förväntar oss det från.
– Snapchat är ett företag som ligger i framkant där, de säljer redan glasögon som är kopplade till mobilerna och där du kan ta bilder genom ett knapptryck på bågen. När man tar det nästa steg kommer kanske verkligheten att vara svartvit, men där vi styr med vår konstgjorda intelligens och med linser eller glasögon hur vi vill uppleva saker.
– Eller att man bär med sig en identitet där man själv väljer hur man vill upplevas och den med likadana glasögon ser just den bilden av dig, inte den verkliga.
– Ur ett marknadsperspektiv kan det innebära att man kan lägga olika lager av information på varandra till ett fysiskt objekt. Utvecklingen kommer att fortsätta att gå oerhört snabbt.

Var någonstans hittar du din inspiration?
– Bokstavligen talat överallt. All friktion kan ge mig idéer. Jag konsumerar 600 olika titlar, kollar igenom kanske 100 artiklar om dagen, behåller 20 stycken som är intressanta. Jag läser tre till fyra böcker samtidigt i olika genrer, som hjälper mig att tänka.

Vad är ditt mål med ditt framtidstänk?
– Mitt jobb eller mitt mål har aldrig varit att bli nästa Steve Jobs eller Bill Gates, utan jag och min fru drömmer om att driva ett lite kafé i Bulgarien när vi drar oss tillbaka. Mitt mål är att säkerställa att mina barn har verktygen för att bygga infrastruktur så att deras barn kan bli nästa Steve Jobs eller Bill Gates.

3, Bra saker med i dag:
» Teknologin matchar till slut vår förmåga att förstå den. Vi formas inte längre av teknologin, utan den formas av oss.
» Att samhället bokstavligen börjar vakna upp.
» Att vi fortfarande har människor som skriver bra böcker, det är viktigt.

3 bra saker med framtiden:
» Allting kommer att bli bättre i morgon.
» Världen förstår till slut att den är rubbad och börjar bygga infrastruktur för sina barn.
» Konstgjord intelligens hjälper oss att bli bättre människor.

SKRIBENT Daniel Vandor

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa