Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 oktober 2017 - klockan 22:58
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Madeleine Kursdotter 2016-04-15


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i Frankrike och fem år som en del av Inter Ikeas ”build up-team". Och det var på ett av alla dessa otaliga jobbresor med Ikea, som jag 2000–2001 bodde och arbetade i Dubai för första gången och tycke uppstod.

Att jag efter mina åtta år i Frankrike, flyttade hem igen berodde på att min fransman ville till Sverige och forska ett år.
Men ett år blev 14 år och jag kände, mer och mer starkt inom mig att jag ville ut igen. Så efter mycket övertalning och några Dubairesor, lyckades jag till slut övertyga både min man och tolvåriga son att Dubai skulle vara en spännande stad att bo i under några år.

EFTER ATT VI bestämt oss för att lämna tryggheten, och flytta till denna lite halvgalna storstad i Mellanöstern, fixades tandläkarjobb till maken och skola till sonen.
Min första tanke var att jag skulle behöva säga upp mig från min tjänst som marknadschef på nöjes- och eventbolaget Kajskjul 8.
Men när jag berättade om våra planer för min chef, och lite skämtsamt la till: ”men jag kan ju jobba på distans” så sa hon genast ja. Och för min del kunde det inte bli bättre!
Då sonen skulle gå i en internationell engelskspråkig skola, kom vi överens om att jag skulle gå ner till 80 procent, för att kunna ha mer tid till honom.
Mitt övergripande ansvar för marknadsföring och PR skulle jag ha kvar, men vissa bitar som skulle bli svåra att sköta på distans la vi ut på mina kollegor. Samtidigt fick en kollega gå upp på heltid för att täcka upp för mig.

SÅ NÄR FLYTTLASSET gick i början av september, packade jag även ner jobbdatorn och de nödvändigaste pärmarna. Väl på plats tog det någon månad innan vi hade hittat boende, fixat nätuppkoppling och annat nödvändigt.
Och i mitten av oktober körde jag äntligen igång. Med en tidsskillnad på tre timmar och en arbetsvecka som sträcker sig söndag till torsdag har jag något annorlunda arbetstider än mina kollegor där hemma, men det funkar faktiskt riktigt bra.
Tre gånger i veckan har jag och chefen fasta facetime-möten. Det känns nästan som om vi sitter i samma rum och vi kan beta av samma saker som vi kunde göra när jag satt i Göteborg.
Juli och augusti tillbringar vi hemma i Sverige. Då kommer jag även hinna med att jobba på kontoret några veckor.

JAG HAR INTE ÅNGRAT en dag att vi hoppade på det här äventyret. Dubai är en oerhört multikulturell och spännande stad. Både vi och sonen umgås med nya vänner från många olika länder, kulturer och religioner. En fantastisk möjlighet.
Det enda jag är rädd för nu är att dessa tre år kommer att gå alldeles för fort.
Så jag passar på att njuta!

MADELEINE KURTSDOTTER MARKNADSCHEF & PR, KAJSKJUL 8

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa