Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 14 december 2017 - klockan 01:15

Merchandise som livsstil


Olle Råde/RIVISTA 2014-05-09

Sari Wilholm och Yvonne Wener på Brands For Fans har erfarenhet av att marknadsföra drycker för olika band. De ligger också bakom marknadsföringen av Iron Maiden-ölet TROOPER.
Sari Wilholm och Yvonne Wener på Brands For Fans har erfarenhet av att marknadsföra drycker för olika band. De ligger också bakom marknadsföringen av Iron Maiden-ölet TROOPER.

Glöm band-t-shirts, fan cans och utslängda handdukar från konserter. 2010-talets merchandise är dryckesprodukter framtagna av världens största rockband. “Det handlar om livsstilsprodukter och inte traditionell vin- och ölförsäljning”, säger Sari Wilholm, marknadschef för Brands For for Fans.

TILLSAMMANS MED Yvonne Wener arbetar hon med dryckesprodukter signerade Motörhead, Slayer, Iron Maiden samt Sweden Rock Festival. De beskriver sin affärsidé som två fans som insett styrkan med att identifiera sig med ett varumärke och ett band. – Kopplingen mellan fans och musik är någonting som har en tydlig känslomässig prägel. De flesta kan knyta an till musik och sitt favoritband, och är det något som varumärkesbyggare strävar efter så är det just att skapa den kopplingen, säger Yvonne Wener.

BÅDE HON OCH Sari Wilholm har ett förflutet inom dryckesbranschen, men har bytt ut varumärken som Campari, Jack Daniels och Moët-Hennessy mot Motörheads rödvin, Sweden Rocks whisky och Iron Maidens öl. Att det initialt blivit just hårdrock har enligt Yvonne Wener att göra med målgruppen. – I och med att vi arbetar med alkohol så vänder vi oss inte till en målgrupp som är under 25 år. Ser man till fansen till de band som Brands For Fans arbetar med så är målgruppen äldre. Det är klart att det finns fans som är mellan 15 och 18 också, men den stora majoriteten är runt 40–50, förklarar hon.

EFTER EN LYCKAD LANSERING av Motörhead Shiraz på flaska, 120 000 buteljer såldes bara i Sverige, har bandets repertoar utökats med såväl vin på box, rosévin, vodka som öl. Även gensvaret från banden har varit stort. Ett exempel är när Slayer spelade i Stockholm i augusti och Brands For Fans arrangerade så att två lyckliga tävlingsvinnare fick träffa bandet innan konserten. Eftersom bandet är från Kalifornien är det heller ingen slump att deras rödvin är en Cabaret Sauvignon från området.

– Att banden står bakom produkterna är a och o. Det är nödvändigt för att vårt koncept skall fungera. Det finns företag som köper en licens och betalar för att få sätta ett namn på en produkt. Men här står banden till 100 procent bakom produkterna och förstår att det är ytterligare ett sätt att stärka bandet till sina fans, säger Yvonne Wener.

FÖRUTOM SAMARBETEN MED Slayer, Motörhead och Iron Maiden har Brands For Fans flera spännande projekt i pipeline. – Vi har fått kvitto på att våra strategier fungerar, säger Sari Wilholm. Våra produkter är rock-n-roll på flaska, men företaget Brands For Fans är långt ifrån rock-n-roll. Det är struktur, mallar och affärsplaner. Det är blod, svett och glädje.

Olle Råde/RIVISTA


MER INFO:
www.brandsforfans.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa