Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 oktober 2017 - klockan 02:41
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN


Olle Råde/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Rick Schofield @ Iron Maiden Holdings Ltd 2013

Bruce Dickinson är inte bara sångare i världens största rockband. Han är också utbildad pilot, framgångsrik affärsman, entreprenör och föreläsare inom marknadsföring. I mars kommer han till Marknadschefsdagen i Göteborg och berättar hur man gör för att få kunder att bli fans.

(Publicerad i december 2013 - innan han besökte Marknadschefsdagen/Meg i mars 2014)

Nynna på öppningsraderna till valfri Iron Maiden-låt och en stor del av världens befolkning kan sjunga med i refrängen. Det klassiska rockbandet har spelat för utsålda fotbollsarenor under hela 2000-talet, vunnit otaliga internationella utmärkelser och deras senaste album har toppat listorna i över 28 länder. Vad många inte vet är att 55-åringe Bruce Dickinson från Nottinghamshire, sångare och frontman, inte har nöjt sig med de musikaliska erövringarna utan också åtnjutit framgång som marknadschef för ett flygbolag som entreprenör. Han jämför gärna utmaningen att vara verksam i musikbranschen med att arbeta inom näringslivet.

– Jag njuter av alla kreativa utmaningar och att arbeta med talangfulla individer. Rockbranschen och näringslivet är inte så olika som man kan tro och det finns gott om exempel på företagsledare som gjort klavertramp stora nog att skapa rubriker som bräcker de flesta rockstjärnor, säger han i en intervju för det brittiska talarforumet CSA Celebrity Speakers. I en intervju med Dagens Industri inför bandets Sverigeturné tidigare i år berättar Bruce Dickinson att han även föreläser om marknadsföring. Att han, sedan avhoppet och återföreningen med Iron Maiden på 1990-talet blivit något av en entreprenör ser han inte heller som någon slump.

– Entreprenör är ingenting man blir. Antingen har man det i blodet eller så har man det inte. I mitt fall var min far entreprenör och småföretagare, så jag växte upp med det. Entreprenörens styrka är att ha energin att genomdriva en idé, vilken det än må vara, säger han.

Tidigare i år skapade Iron Maiden rubriker i Sverige när deras egenproducerade brittiska premiumöl, TROOPER, lanserades och förbjöds att säljas på Systembolaget då etiketten ansågs stötande. Huruvida det var en lycklig slump eller ett marknadsföringsknep återstår att se, men sedan första juli har ölen funnits tillgänglig på på den svenska marknaden med specialdesignad etikett, och Bruce Dickinson hoppas på succé även i Sverige. – Jag hoppas att vi om fem år kan säga att försäljningen fortsatt går bra. Potentiellt är ölet en mycket intressant exportprodukt, speciellt till USA där det numera finns ett stort ölintresse, säger han till Dagens Industri.

Jobbet som marknadschef för flygbolaget Astraeus Airlines, som Dickinson också varit flygkapten för avslutades när företaget sattes i konkurs 2011, men Bruces egna företag, Cardiff Aviation, utbildar nu flygtekniker och piloter och siktar enligt Dickinson på att själva starta affärsflygverksamhet. – Vi börjar med några små affärsjet och hoppas kunna växa till några större jetplan, säger han.

Rockbandet Iron Maiden är idag ett oerhört starkt varumärke och bara ytterst få band kan komma i närheten av att göra lika stora pengar på försäljningen av produkter försedda med bandets namn och som är så förknippade med kvalité och originalitet. Även om Bruce Dickinson inte jobbar med Iron Maidens varumärke är han tydlig med skillnaden mellan att vara rocksångare och affärsman. – Som rocksångare måste du tänka med hjärtat, inte med hjärnan.


OM Paul Bruce Dickinson
Född: 7 augusti, 1958 i Worksop, Nottinghamshire, England.
Familj: Gift sedan 1990 med Paddy. Bowden. Tillsammans har de barnen Austin, 23, Griffin, 21 och Kia 19.
Gör: Sångare i bandet Iron Maiden och framgångsrik entreprenör.
Fritid: Läser böcker, skriver böcker och har tävlat på elitnivå i fäktning, där han som bäst varit rankad som Englands sjunde bästa fäktare.
Övrigt: Har enligt sajten Celebritynetworth ett egenkapital på strax över 100 miljoner dollar.

OLLE RÅDE/RIVISTA

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa