Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 19 oktober 2017 - klockan 14:45
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Daniel Vandor 2015-04-17


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att våga satsa på nya grepp är en nyckel för att lyckas, menar Åsa Borg, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Se också filmad intervju med Åsa Borg (4 minuter) >>


Det är årets dittills finaste dag när vi rullar in till Volvo Car Sveriges huvudkontor i Torslanda utanför Göteborg. Solen skiner starkt och himlen är så blå som den bara kan vara när vintern är på väg att övergå till vår.
Strax efteråt rullar den nya XC90:n in, en bil som marknadsdirektören Åsa Borg i samband med fotograferandet till den här texten för första gången ska provköra.
Det är med blandade känslor som hon ser på den.
Ett visst mått av vemod finns eftersom hon var med och utvecklade den tidigare modellen, men mest glädje och stolthet över en bil som satt formen för Volvos kommande modeller.
– Den är jätteviktig för oss här i Sverige, men även på stora marknader som USA och Kina. Sverige står för innovationskraft och en stark känsla för design. Vi ligger i framkant inom många områden och har mycket att vara stolta över, säger hon.

NÄR ÅSA BORG var 25 år hade hon inga tankar på att hon 17 år senare skulle vara kvar på Volvo, men hon lockades av det traineeprogram som företaget erbjöd och som hon blev antagen till.
– Sedan har jag mer och mer insett att Volvo är som en egen arbetsmarknad.
Det finns så många möjligheter och så många roliga jobb, så det har blivit att jag har stannat.

Som vi nyss nämnde så arbetade hon med den tidigare modellen av XC90, företagets största bil, den mesta tiden som produktchef. Efter flera år som PR- och marknadschef på den globala marknaden är hon sedan november 2012 marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.
– Det jag mest har tagit med mig från mitt globala område är att ”one size doesn’t fit all”.
Alla marknader är olika och har olika förutsättningar. Detsamma gäller den svenska marknaden, det är en viktig insikt.
Samtidigt är vi ett globalt företag och det är viktigt att vi framhäver vårt varumärke på liknande sätt, säger hon.

DE SENASTE TVÅ åren har stjärnorna avlöst varandra i Volvos marknadsföring och koncept ”Made by Sweden”. Det började med Mando Diao, fortsatte med Swedish House Mafia innan Zlatan, på eget initiativ, blev Volvo XC70:s ansikte utåt.
Zlatan är god vän med förre landslagsspelaren Christian ”Chippen” Wilhelmsson, vars pappa arbetar som försäljare på Bilia i Malmö.
Pappa Wilhelmsson hörde av sig till Volvos marknadsavdelning och berättade om Zlatans intresse.
– Vi hade inget färdigt koncept, men slog oss ner med våra byråer och tog fram en idé som vi presenterade för Zlatan. Han var jätteinvolverad och engagerad, säger Borg.
– Han var väldigt bra att samarbeta med och hade många egna idéer. Det var också första gången han visade upp sin familj på det sättet. Samarbetet med Zlatan gav stort eko, även internationellt.
– Zlatan är en av de största svenskarna vi någonsin haft och det mesta han gör väcker mycket känslor och får mycket spridning i sociala medier.
På mindre än två dygn hade filmen med honom visats över en miljon gånger och den omarbetade versionen av nationalsången, som gjordes i samarbete med Max Martin, låg i topp på många listor.

Det måste ändå krävas mod att skriva om en nationalsång?
– Ja, det gör det, men ska man lyckas så måste man våga vara modig. Vi fick blandade reaktioner, men mestadels var det positivt.
Just musiken är något som varit viktig i produktionen av Volvo i Made by Sweden-filmerna.
– Vi har försökt att bygga alla våra kommunikationskampanjer på ett sätt så att de berör.
Det finns en utbredd reklamtrötthet så det är lättare att engagera och väcka känslor med riktiga berättelser och musik, säger Borg.

Förutom Mando Diao, Swedish House Mafia har Robyn medverkat och i den senaste filmen – Vintersaga med Timbuktu, Emma Green, Börje Salming och Carin Rodebjer – är det Oscar Lindroos och Amanda Bergman som står för musiken.
– All musik har en stark koppling till historien på samma sätt som personerna har det. Så måste det vara, det måste vara äkta och på riktigt.

ETT TAJT SAMARBETE, stort kundfokus, tydlighet gentemot byråerna och modet att våga testa nya grepp är några nycklar som Åsa Borg tror leder till framgång som marknadschef.
– Vi jobbar med många olika marknadsföringskanaler och för oss är det viktigt att koppla ihop dem redan från början och att byråerna kommer in direkt i processen.
Vi utgår från en brief och det är förstås viktigt att den är bra och tydlig. Utan en bra brief är det svårt för våra byråer att utveckla någonting bra.
Att vara tydliga med att Volvo är så starka i Sverige har varit viktigt, därför menar Åsa Borg att Made by Sweden-kampanjen kändes så rätt från början.
– Det finns en missuppfattning om att vi styrs från Kina för att vi har kinesiska ägare, men vi har tusentals ingenjörer och designers i Göteborg, och vi har både fabriker och huvudkontor där.

Till sist, vilken effekt har filmerna gett?
– Jag brukar säga att vi inte betalar räkningarna med hjälp av Youtube-klipp. Filmerna driver webbtrafik, leder till att fler bygger bilar i vår konfigurator, genererar fler affärsförslag som i sin tur ger mer försäljning.
Alla kampanjer har levererat långt över försäljningsmålen. Om vi inte hade fått de resultaten hade vi inte fortsatt att bygga vidare i samma anda.
Återigen, det gäller att ha en äkta historia som bygger varumärket.

Namn: Åsa Borg.
Ålder: 42.
Bor: Stenungsund.
Familj: Man och tre barn, 4, 7 och 11 år.
Kör: Volvo XC60.
Yrke: Marknadsdirektör på Volvo Car Sverige AB.
Fritid: Familj, träna, spela golf, vara i naturen, läsa.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa