Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 19 oktober 2017 - klockan 20:02
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN


Olle Råde/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Bildbyrån/Petter Arvidsson, Form: RIVISTA

Hemnet, webbannonser och sökmotoroptimering. När mäklarbranschens marknadsföring går från print till webb gäller det att ha en digital kapten vid rodret. På Bjurfors Öresundsregionen står Camilla Revå Axby stadigt på däck.

MARKNADSCHEF, LÅNGDISTANSLÖPARE OCH MÅLMEDVETEN. Det är tre ord som beskriver Camilla Revå Axby. I vår ska Bjurfors marknadschef till både Berlin och Göteborg för att avverka 21 kilometer. – Fast jag är inte jättesnabb på halvmaraton, det låter bättre om du frågar om min bästa miltid. Den har jag gjort på 46 minuter. Skriv det, så får jag leva lite på gamla meriter, säger hon.

I DRYGT SJU ÅR har Camilla Revå Axby arbetat på Bjurfors. I en så konjunkturkänslig bransch har åren bjudit på stora utmaningar.. De senaste åren har bostadsmarknaden i Öresundsregionen varit sval, men under slutet av 2013 och början av 2014 har trenden vänt. – Vi ser ljust på 2014 och efterfrågan är nu större än utbudet. Trycket på bostäder är idag stort även i Malmö och även om det inte är lika stort som i Göteborg eller Stockholm så känns det såklart roligare att arbeta i branschen när den nu tar fart igen, berättar hon.

VI SES PÅ BJURFORS kontor i hjärtat av Kockums gamla varvsområde. Väggarna pryds av bilder från varvsverksamheten för att påminna om områdets historia. Revå Axbys egen historia är från en betydligt modernare bransch. Innan hon kom till Bjurfors arbetade hon i sex år för jobbsökarsajten StepStone. Att säga att hon har spetskompetens inom digital marknadsföring är alltså ingen underdrift.

– Både för StepStone och för Bjurfors är digital marknadsföring en av de viktigaste bitarna. Det ligger både i tiden och passar den typen av tjänster vi förmedlar. Möjligheten att snabbt kunna mäta respons är unik för digital marknadsföring och går inte att göra på samma sätt i print, vilket jag tycker är fantastiskt spännande, säger hon. Camilla Revå Axby grottar gärna ner sig i statistikverktyg för att ta fram de bästa sökorden eller hur den ultimata annonsen ska vara formulerad för att få så många klick som möjligt.

– Vi arbetar till exempel med Google AdWords, alltså annonsering via vissa sökord i sökmotorn. Då väljer vi vilka ord vi vill annonsera på och vilka annonstexter vi ska ha. Sedan mäts det hur många som klickar på annonserna. Vi testar också Facebooks nya funktioner för en vassare annonsering, det händer mycket på den fronten nu, säger hon.

MÄKLARBRANSCHEN HAR förändrats mycket de senaste 15 åren. Bostadssajten Hemnet startade redan 1998 och har mer eller mindre haft monopol på digitala bostadsannonser. I alla fall om man ser till var konsumenterna vänder sig.

– Åttiofem till nittio procent av bostäderna säljs idag via Hemnet eller en annan digital kanal. Samtidigt har hela branschen gjort en förflyttning. Traditionellt sett har vi varit tunga i dagspress, men idag är nedtrappningen tydlig. För några år sedan var DN:s söndagsbilaga så tjock att de fick köra bostadsbilagor på fredagar också. Idag är den väldigt tunn, säger Camilla Revå Axby. Idag arbetar Bjurfors i flera digitala kanaler. Bland annat i morgontidningen Sydsvenskans lösningar för smartphones och genom deras hemsida. Enligt Revå Axby har även tilltalet ändrats i takt med att marknadsföringen förflyttats till nätet.

– Idag är folk vana vid att titta på nätet och en stor del av annonserna där och även i dagspress handlar för oss inte om att sälja. Vi kör mycket marknadsföring med målet att stärka vår profil och varumärke, så folk väljer att anlita oss när de själva ska sälja sin bostad.

DEN STÖRSTA UTMANINGEN i Camilla Revå Axbys arbete är att få tiden att räcka till. Eftersom hon jobbar både övergripande strategiskt och med lokala frågor inom marknadsföring är ingen dag den andra lik.

– Det gäller att se till att man inte missar något både på det ena eller andra planet. Att hinna lyssna och se till att ha duktiga medarbetare och ett bra team med leverantörer för att tillsammans göra ett riktigt bra jobb. Vilket är kvittot på att ni gör ett bra jobb?

– Vi har löpande tracking på vår varumärkeskännedom och ser hur den utvecklas. Vi ser att den stärks och ökar hela tiden, vilket är mycket viktigt för oss. Har vi inte en hög varumärkeskännedom så finns vi inte i säljarnas tankar. Då blir inte våra mäklare inbjudna till försäljning. Den som ska sälja sin bostad kanske bjuder in tre mäklare för att se vilken man vill anlita, och då gäller det att Bjurfors är en av dem.


OM CAMILLA REVÅ AXBY
Ålder: 45 år
Bor: Åkarp, mitt emellan Malmö och Lund
Familj: Gift och har två flickor; Elsa, snart 14 år, och Agnes, 12 år
Utbildning: Linjen för personaloch arbetslivsfrågor, marknadsföring och juridik
Lyssnar på: All soul
Favoritpryl: Min mobiltelefon
Bästa egenskap: Målmedveten
Sämsta egenskap: Otålig
Ännu inte uppfylld dröm: Plugga italienska på sommar skola i Italien

OM BJURFORS
Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden.

Bjurfors har cirka 370 medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Barcelona och Torrevieja/Costa Blanca i Spanien.

Bjurfors bildades 1965 av Ragnar Bjurfors som bedrev mäklarverksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Idag ägs Bjurfors Sverige AB av Mats Ljung och Ola Lundqvist.

OLLE RÅDE/RIVISTA

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa