Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 13 december 2017 - klockan 06:37
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre


Håkan Linger/RIVISTA 2014-04-30

Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.
Bild: GRAFIA/Oskar Arvidsson
Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.

Karriären har gått spikrakt uppåt i två stora kliv. Först åtta år hos mässarrangören Exponova, sedan åtta år på Bjurfors. “Jag bytte kvadratmeter mot kvadratmeter”, säger Kristina Wärmare, marknadschef på Bjurfors i Göteborg.

KRISTINA WÄRMARE KOM till Bjurfors för drygt åtta år sedan. Med sig i bagaget hade hon en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap och ett års företagsekonomi.

– Jag halkade in på ett bananskal kan man säga och hade aldrig arbetat som marknadschef, men med tanke på vad jag gjort innan så var jag aldrig orolig för att inte klara jobbet, säger Kristina Wärmare.

Innan Bjurfors jobbade hon som projektledare hos mässarrangören ExpoNova. En bra skola i entreprenörskap och affärsmannaskap. Projektledaren fungerade som en VD för varje projekt och fick driva hela processen från affärsplan till uppföljning, med ansvar för marknadsstrategi, kanalval, positionering och försäljning.

2006 blev hon kontaktad av en rekryteringsbyrå om jobbet på Bjurfors och nappade direkt. DE SENASTE TIO ÅREN har mäklarbranschen förändrats mycket. Ett fåtal stora bolag kniper marknadsandelar, de små blir uppköpta eller försvinner. Mäklare har blivit en akademisk utbildning på minst två år och från att traditionellt ha varit ett manligt yrke är det i dag fler kvinnor än män som utbildar sig till mäklare. En viktig trend är att affärerna går betydligt snabbare från beslutet att köpa till slutförd försäljning. Kunderna är mer pålästa och har anpassat sig till en snabbare försäljning, Samtidigt har utbudsannonseringen flyttat ut på nätet. Hemnet är överlägset störst, men nya aktörer tar mark, exempelvis Blocket.

– Nätet är väldigt viktigt för oss, men vi ser att betydelsen av våra egna kanaler ökar. Nu bygger alla stora mäklarföretag egna register med sökprofiler. I dag har vi 32 000 spekulanter i vårt eget register bara här i Göteborg. I dag kommer inte allt ut på nätet utan ofta sker försäljningen direkt via Bjurfors egna kanaler där säljare och köpare matchas ihop. Via de egna kanalerna finns också möjligheter att erbjuda specialtjänster, som exempelvis köprådgivning. EN AV NYCKLARNA till framgång är jakten på objekt. Konkurrensen har hårdnat, i synnerhet som det har varit färre bostäder ute till försäljning än tidigare år.

– Varumärkeskännedomen är oerhört central och vi arbetar mycket med vår visuella identitet. Det gäller att ha rätt tjänst och produkt och en genomtänkt process. Bilderna är ett exempel, berättar Kristina. Bjurfors arbetar bara med utvalda proffsfotografer, för att bildkvaliteten ska vara varumärkesskiljande. Exponeringen sker bland annat med helsidor, DR, hemsidor, sökord och e-post.

– Sedan jobbar vi med olika säljdrivande kampanjer, för att skapa säljbesök för våra mäklare, där vi agnar med någon premie, exempelvis Linas Matkasse eller prenumeration på någon inredningstidning. Ett exempel är ”Tyck om mig” En kampanj där kommunikationen är baserad på våra nöjdkund-mätningar, där vi visar hur vi arbetar för att hela tiden bli bättre. Mätningarna bygger på 25 frågor där våra kunder får tycka till om allt från första mötet till avtalsskrivande. ”Tyck om mig”-kampanjen är också en viktig del i Bjurfors employer branding.

– Mäklaryrket är tufft och baseras på 100 procent provision, genom att mäta varje steg hur mäklaren uppfattas av säljaren och köparen har vi ett fantastiskt verktyg för att utveckla våra mäklare. Det lockar duktiga mäklare. BAKOM HÖRNET VÄNTAR flera stora utmaningar, som fortfarande är hemliga.

– Vi vill fortsätta att vässa vår konkurrenskraft och bli ännu bättre. Jag kan inte säga mer än att mycket spännande är på gång, bland annat håller vi på att utveckla en ny tjänst inom prisstatistik. Vi fortsätter också att utveckla vår employer branding. Trots tuff konkurrens har Bjurfors i Göteborg klarat sig bra. I dag är företaget störst på bostadsrätter i centrala Göteborg, tvåa på villor i Göteborgsregionen och vad gäller det exklusiva segmentet svarar Bjurfors för mer än varannan försäljning.

– Och så här långt har vi levererat, trots att konkurrensen hårdnat betydligt fortsätter vi att öka. Förra året ökade vi vår omsättning med 24 procent, säger Kristina Wärmare.

HÅKAN LINGER/RIVISTA


Om Kristina Wärmare
Ålder: 42.
Bor: I en gul 20-talsvilla på centrala Hisingen.
Familj: Man och Anton, 12 år, och Jakob, 10 år.
Utbildning: Fil kand Medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi.
Bästa hemsida/app: Alla typer av nyhetsappar. Och så Quizkampen!
Lyssnar på: P1 och Bruce Springsteen.
Bästa egenskap: Målfokuserad och dedikerad.
Sämsta egenskap: Otålig.
Ännu inte uppfylld dröm: Lära mig att prata obehindrad tyska och spanska!

Om Bjurfors
- Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. - -
- Bjurfors har cirka 370 medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Barcelona och Torrevieja/Costa Blanca i Spanien.
- Bjurfors bildades 1965 av Ragnar Bjurfors som bedrev mäklarverksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Idag ägs Bjurfors Sverige AB av Mats Ljung och Ola Lundqvist.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa