Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 18 oktober 2017 - klockan 09:28
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Petra Hansson/Rivista 2014-09-24


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på väg. Men hur gör man då när man trendspanar? Och i en värld som snurrar allt snabbare – är det ens lönt att försöka?
Marknadscheferna träffade Göran Adlén för att ta reda på vad han egentligen sysslar med och om han har något klokt att säga till vilsna marknadschefer.

Det började när Göran Adlén undervisade på IHM i Stockholm. Han tyckte att trendspaningar kunde vara ett bra sätt att positionera IHM och han började föreläsa om det han kom fram till. Fram till idag har han gjort omkring 2 000 föreläsningar om trendspaningarna. Sedan 2002 har han också gett ut rapporter om sina trendanalyser.

-Tolv år kan tyckas som en kort tid, men förutsättningarna har ändrats radikalt under de åren. – 2002 hade jag all tid i världen. Jag kunde hämta information från böcker, forskningsrapporter och riva ut artiklar från tidningar. På nätet däremot fanns inte mycket att hämta. 2014 händer allt i realtid. Böcker är för gamla. Det går inte att planera längre, säger Göran.
Men han menar ändå att vi behöver trendrapporter för att förstå vår samtid och hur livet vi lever i dag kommer att påverka morgondagen.

HUR GÅR DET då egentligen till, att trendspana? Enligt Göran Adlén handlar det om att fånga intryck.
– Det påminner om spaningsarbete hos polisen: Hitta indicier, våga tro på något själv, hitta bra uppgiftslämnare. Man får börja planlöst, utan struktur, fånga material och sortera efter hand. En stor utmaning är förstås att veta vilka källor man kan lita på. 2002 var han rätt ensam i sitt spanande.
– I dag har jag 10 000 människor som jobbar åt mig. Jag tar reda på vilka jag ska följa som duktiga på olika specialområden. Ofta vet de inte om att jag använder deras material!

I DAG HITTAR han mycket via sociala medier som Facebook, Twitter, LinkedIn och nyhetsbrev och allt mindre från tidningar och böcker som har alltför gamla uppgifter. Så medan framtidsinformation för tolv år sedan var en bristvara som han fick gräva och leta efter, står han idag mitt i en tsunami av information. I dag är problemet att gallra och att hinna göra någon slags källgranskning. Som en flitigt anlitad föreläsare är också de mängder av människor han möter varje dag bra informationskällor.

– Jag är lyckligt lottad som får göra så många föreläsningar och får möta så många olika yrkesgrupper hela tiden. Det lär jag mig massor på.

FÖR ATT BLI en bra trendspanare måste man enligt Göran Adlén vara extremt nyfiken, prestigelös och lyssna mycket. Något som kan upplevas förvirrande är att det ofta förekommer två motsatstrender, parallellt. Ett exempel är att det, samtidigt som vi ägnar oss åt allt hetsigare konsumtion finns mottrenden med ett ökat miljömedvetande.

Ett annat är det faktum att samtidigt som människor får tillgång till allt mer snabb och ytlig information, är det också allt fler som vill »nörda ner sig« och fördjupa sig i sådant som verkligen intresserar dem.

Och ett tredje exempel: å ena sidan är vi allt mer uppkopplade dygnet runt, å andra sidan erbjuds det nu läger för vuxna där man inte har tillgång till datorer och internet överhuvudtaget och hotell där man checkar in sin mobil i receptionen…

Vad har du för matnyttiga tips till en vilsen marknadschef?
– Tänk om! Hela tiden! Traditionella marknadschefer jobbar med långsiktig planering. Man tror att man äger en fråga, men det gör man inte. Förutsättningarna ändras ständigt, betonar han. 2013 kom content marketing konceptet och konsekvensen av det är, enligt Göran Adlén, framförallt att man ska tänka om när det gäller strukturen på marknadsavdelningen. Hela företaget ska marknadsföra sig.

– Stora företag förstår ofta inte
att man måste agera direkt. Och alla medarbetarna måste vara med och sprida budskapen!

– Traditionella marknadsavdelningar är på väg mot sin död. Det är bättre att ha ett »content center« som producerar allt innehåll för alla kanaler och en »content chief officer«. – Och inga barriärer mellan avdelningarna: Framförallt ska marknadsavdelningen och produktutvecklingen jobba tätt tillsammans.


OM GÖRAN ADLÉN
Ålder: 56
Bor: Strängnäs Familj: Fru Carin och tre söner: Victor, Felix och Pelle.
Intressen: Mitt jobb, träning, matlagning och golf.
Utbildning: Civilekonom från Lund, marknadsföringsinriktning.
Arbeten: Handläggare på Industriförbundets marknadspolitiska avdelning. Näringslivets Högskolekontakt i Stockholm och Linköping. VD på Nemo-Q. Ehrenstråhle & Co med flera reklambyråer. Jobbat med förändringsprocesser när det gäller kommunikation, varumärken och affärsutvecklingsprojekt. Föreläsare, författare, trendanalytiker.
www.adlen.nu

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför köper kunderna?
- Knäck personliga koden och sälj mer.


Hon har rest världen runt för att dela med sig av sina verktyg för hur vi alla på 90 sekunder kan skapa träffsäker kommunikation och ökat säljresultat. I maj...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

Lever för framtiden.


Vissa löser problem – futuristen Aric Dromi skapar dem genom att gå sin egen väg. När de flesta vill leva i nuet har han ett längre perspektiv i sin blick och det vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.

\

Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

HJÄLTE.
- Anders Kompass får årets hedersutmärkelse av Sveriges Kommunikatörer

\

Med kommunikation som kännetecknas av civilkurage, respekt för människan och ihärdighet har Anders Kompass förkroppsligat ett av kommunikatörens uppdrag – att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

"Har alltid tyckt om marknadsföringsbiten"


För många är det nog svårt att marknadsföra en specifik produkt. I hela livet har Lasse Åberg arbetat med att marknadsföra sig själv – och har lyckats.

Läs mer
KRÖNIKA : Marknadscheferna Nr:3 2016

Lita på dina egna instinkter



Jag har jobbat med marknadsföring och kommunikation inom många olika uppdrag från det att jag var drygt 20 år. Jag tycker nog att jag har hyfsad koll på vad som är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Marknadschef på distans


Jag har så länge jag kan minnas, alltid haft en längtan ut i världen. Det har blivit ett år på High School i USA, åtta år som egenföretagare i...

Läs mer
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att vå...

Läs mer
Erik Modig - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Kommunikation VIKTIGARE ÄN NÅGONSIN


Forskare. Strukturerad. Kaos. Det blir lätt motsägelser när Erik Modig ska beskrivas. – Min kombination av olika yrken och intressen är ovanlig. Men för mig är det...

Läs mer

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina...

Läs mer


Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«

Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn...

Läs mer
Göran Adlén - Aktuell som talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

Tänk om! Hela tiden!


Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Allra mest känd är han för sina trendspaningar och förutsägelser om vart vi är på...

Läs mer
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Jag tänkte hela tiden att jag skulle bli frisk”


Hur reagerar mina anhöriga när de får veta att jag har en tumör? Vad händer med mina barn den dag jag inte finns längre? Varför skulle det här hända mig,...

Läs mer

Annika Sund - Marknadschef i familjeföretag

Kundupplevelse - Jakten på den heliga marknadsgralen

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE

Elanders vill VÄXA I USA

MAGNUS ROSÉN
låter mer än basen tala

Spännade resa för den DIGITALA KAPTENEN

Merchandise som livsstil

Gör karriär åt sidan

Det är det lilla i våra liv som räknas

"Om vi värderade våra idéer bättre så skulle vi inte slösa bort dem"

Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa