Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:19
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2. 2015

Publikrekord för segelfesten


Fredrik Janlind 2015-09-22


Volvo Ocean Race 2014–15 avslutades i Göteborg och blev en succé med publikrekord. Inte så konstigt kanske. ”Göteborg känns som att komma hem”, sa Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race redan 2013.

MÅLGÅNGSVECKAN I GÖTEBORG och Fri- hamnen i somras lockade hela 335 000 besökare. Siffror som gör att det i genomsnitt var 42 000 per dag vilket i sin tur är ett rekord för en målgång av Volvo Ocean Race.
– Det är fantastiskt roligt att så många människor kom till Frihamnen för att vara en del av folkfesten, säger Ola Åstradsson, projektledare hos Göteborg & Co för Volvo Ocean Race.

Men det hela började så mycket tidigare. Förra omgången av tävlingen avslutades 2012 i irländska Galway och redan då började arbetet med nästa upplaga av världens tuffaste seglingstävling – kanske en av världens tuffaste tävlingar.
Martin Strömberg som seglade för det kinesiska teamet Dongfeng Race Team har flera gånger berättat om tuffheten i tävlingen som pågår i nio månader.
– Man måste vara lite knäpp för att ställa upp på det här. Det är fysiskt och psykiskt påfrestande att vara ute så länge, du får lämna familj, vänner och det liv du har på hemmaplan. Samtidigt är det en helt fantastisk upplevelse.

DET HELA BÖRJADE också bra för Dongfeng och svenskhoppet i Martin Strömberg.
Teamet som var ett av de mest orutinerade, flera kineser i teamet hade aldrig seglat så långt ut att de inte såg land innan de började träna. Men flera olika problem med båten fick Dongfeng att sakta men säkert inse att när teamet anlände till Europa och Lissabon så var chanserna till totalsegern borta. Istället blev det en tredjeplats bakom Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som stod pall för favorittrycket.
– Det är ganska coolt att höra folk säga att man är segrare av Volvo Ocean Race.
Det är en underbar känsla. När jag gjorde mitt första Ocean Race så hade jag en hel del tvivel på mig själv och det har varit en lång väg hit, sa Ian Walker, skeppare på Abu Dhabi efter målgången.
En av de bästa och mest överraskande bitarna av Volvo Ocean Race 2014-15 för Knut Frostad var ändå målgången i Göteborg. En målgång han var orolig för inför ankomst.
– För att vara ärlig, jag trodde att vi skulle få svårt att få 93 000 kvadratmeter att se fullt ut. Men under söndag och måndag hade vi totalt runt 90 000 människor på plats. Det är fantastiskt och jag gillar verkligen Göteborg.

VOLVO OCEAN RACE HISTORIA går tillbaka ända till 1973. Tävlingen hette tidigare Whitbread Round the World Race, efter det brittiska bryggeriet Whitbread.
Först 2001 tog Volvo AB och Volvo Cars tillsammans över ägandeskapet och döpte om tävlingen. Sedan dess har tävlingen fått en framträdande roll i båda företagens marknadsföring.
Varje upplaga av tävlingen har dessutom lyckats lockat 6-7 olika båtsponsorer, bland dem flera svenska företag som Assa Abloy, Ericsson och SEB. Ytterligare sponsorer har deltagit på andra sätt.

Tävlingens attraktionskraft för sponsorer ligger i det teamwork som krävs på båtarna, och möjligheten att bygga en engagerande historia kring lagen.
Något som SCA, en av årets båtsponsorer utnyttjade till max. Genom att ställa upp med en besättning bestående av uteslutande kvinnliga seglare, så kämpade laget inte bara mot vädrets makter. Det gällde även att visa att man kunde hävda sig i konkurrensen mot sina manliga kollegor. I den övergripande tävlingen kom man näst sist, men det blev en fin tredjeplats i inport-tävlingarna.

Många bedömare ser också SCA som tävlingens stora vinnare vad gäller marknadsföringen. Lagets rosafärgade pikétröjor var ett dominerande inslag i alla hamnar.
Och stödet från kronprinsessan Victoria, som själv tog plats i båten på den sista inport-tävlingen i Göteborg, skänkte ytterligare glans och mediabevakning.
Men hur mycket kan världens största seglingstävling växa?
Det är utmaningen som Knut Frostad och de andra i ledningen för Volvo Ocean Race nu jobbar med.
– Flera av teamen vill fortsätta. Vi har konstruktiva samtal med våra involverade sponsorer om fortsättning. Det finns nya team som vill delta. Nästa upplaga av tävlingen går av stapeln hösten 2017, och återigen planeras det för målgång i Göteborg i juni 2018.

SPONSORERNA I VOLVO OCEAN RACE spenderar stora summor på marknadsföringsaktiviteter i anslutning till tävlingen, vilket ger affärer för många leverantörer i eventbranschen.
Ett av de företag som lyckats nischa sig mot tävlingen är Space Production i Göteborg, där Dan Falkengaard är projektledare och delägare.
– Vi producerar utställningsmaterial i vår fabrik i Göteborg, och har arbetslag som åker till varje hamnstopp och inreder paviljonger. Vi har faktiskt hunnit vara med i alla fem upplagor av Volvo Ocean Race sedan 2001, och haft flera olika uppdragsgivare.
Sponsorerna som deltar i Volvo Ocean Race tenderar att ha väldigt höga krav på utförandet, och de värderar vår erfarenhet.
Sponsorskapet är ofta en investering på hundratals miljoner, så inget får gå fel.

Falkengaard säger att han även bland andra kunder märker av ett ökat intresse av att synas vid publika event.
– Det är förstås inte alla som gör det på den skala som Volvo Ocean Race innebär.
Men vi märker av ett ökat tryck på bland annat roadshows av olika slag.
Det kan till exempel röra sig om att vi får specialinreda containers som turnerar mellan olika evenemang i Skandinavien. Man vill komma nära sina kunder och möta dem där de är, och koppla sitt varumärke till positiva värden som sport eller musik.

ÅRETS MÅLGÅNG I GÖTEBORG var en uppskattad avslutning på årets tävling.
– Efter att ha byggt på femtiotalet hamnstopp genom åren kändes det extra roligt att få avsluta på hemmaplan. Därför valde Space Production att också själva ingå ett sponsorskap för hamnstoppet i Göteborg.
– Vi skapade en egen plats där vi både kunde fira vår hårt arbetande personal och umgås med våra inbjudna kunder, i en fantastisk omgivning med utsikt över båtarna.

Vill du veta mer kontakta www.spaceproduction.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa