Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 25 september 2018 - klockan 16:31
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2. 2015

Publikrekord för segelfesten


Fredrik Janlind 2015-09-22


Volvo Ocean Race 2014–15 avslutades i Göteborg och blev en succé med publikrekord. Inte så konstigt kanske. ”Göteborg känns som att komma hem”, sa Knut Frostad, vd för Volvo Ocean Race redan 2013.

MÅLGÅNGSVECKAN I GÖTEBORG och Fri- hamnen i somras lockade hela 335 000 besökare. Siffror som gör att det i genomsnitt var 42 000 per dag vilket i sin tur är ett rekord för en målgång av Volvo Ocean Race.
– Det är fantastiskt roligt att så många människor kom till Frihamnen för att vara en del av folkfesten, säger Ola Åstradsson, projektledare hos Göteborg & Co för Volvo Ocean Race.

Men det hela började så mycket tidigare. Förra omgången av tävlingen avslutades 2012 i irländska Galway och redan då började arbetet med nästa upplaga av världens tuffaste seglingstävling – kanske en av världens tuffaste tävlingar.
Martin Strömberg som seglade för det kinesiska teamet Dongfeng Race Team har flera gånger berättat om tuffheten i tävlingen som pågår i nio månader.
– Man måste vara lite knäpp för att ställa upp på det här. Det är fysiskt och psykiskt påfrestande att vara ute så länge, du får lämna familj, vänner och det liv du har på hemmaplan. Samtidigt är det en helt fantastisk upplevelse.

DET HELA BÖRJADE också bra för Dongfeng och svenskhoppet i Martin Strömberg.
Teamet som var ett av de mest orutinerade, flera kineser i teamet hade aldrig seglat så långt ut att de inte såg land innan de började träna. Men flera olika problem med båten fick Dongfeng att sakta men säkert inse att när teamet anlände till Europa och Lissabon så var chanserna till totalsegern borta. Istället blev det en tredjeplats bakom Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing som stod pall för favorittrycket.
– Det är ganska coolt att höra folk säga att man är segrare av Volvo Ocean Race.
Det är en underbar känsla. När jag gjorde mitt första Ocean Race så hade jag en hel del tvivel på mig själv och det har varit en lång väg hit, sa Ian Walker, skeppare på Abu Dhabi efter målgången.
En av de bästa och mest överraskande bitarna av Volvo Ocean Race 2014-15 för Knut Frostad var ändå målgången i Göteborg. En målgång han var orolig för inför ankomst.
– För att vara ärlig, jag trodde att vi skulle få svårt att få 93 000 kvadratmeter att se fullt ut. Men under söndag och måndag hade vi totalt runt 90 000 människor på plats. Det är fantastiskt och jag gillar verkligen Göteborg.

VOLVO OCEAN RACE HISTORIA går tillbaka ända till 1973. Tävlingen hette tidigare Whitbread Round the World Race, efter det brittiska bryggeriet Whitbread.
Först 2001 tog Volvo AB och Volvo Cars tillsammans över ägandeskapet och döpte om tävlingen. Sedan dess har tävlingen fått en framträdande roll i båda företagens marknadsföring.
Varje upplaga av tävlingen har dessutom lyckats lockat 6-7 olika båtsponsorer, bland dem flera svenska företag som Assa Abloy, Ericsson och SEB. Ytterligare sponsorer har deltagit på andra sätt.

Tävlingens attraktionskraft för sponsorer ligger i det teamwork som krävs på båtarna, och möjligheten att bygga en engagerande historia kring lagen.
Något som SCA, en av årets båtsponsorer utnyttjade till max. Genom att ställa upp med en besättning bestående av uteslutande kvinnliga seglare, så kämpade laget inte bara mot vädrets makter. Det gällde även att visa att man kunde hävda sig i konkurrensen mot sina manliga kollegor. I den övergripande tävlingen kom man näst sist, men det blev en fin tredjeplats i inport-tävlingarna.

Många bedömare ser också SCA som tävlingens stora vinnare vad gäller marknadsföringen. Lagets rosafärgade pikétröjor var ett dominerande inslag i alla hamnar.
Och stödet från kronprinsessan Victoria, som själv tog plats i båten på den sista inport-tävlingen i Göteborg, skänkte ytterligare glans och mediabevakning.
Men hur mycket kan världens största seglingstävling växa?
Det är utmaningen som Knut Frostad och de andra i ledningen för Volvo Ocean Race nu jobbar med.
– Flera av teamen vill fortsätta. Vi har konstruktiva samtal med våra involverade sponsorer om fortsättning. Det finns nya team som vill delta. Nästa upplaga av tävlingen går av stapeln hösten 2017, och återigen planeras det för målgång i Göteborg i juni 2018.

SPONSORERNA I VOLVO OCEAN RACE spenderar stora summor på marknadsföringsaktiviteter i anslutning till tävlingen, vilket ger affärer för många leverantörer i eventbranschen.
Ett av de företag som lyckats nischa sig mot tävlingen är Space Production i Göteborg, där Dan Falkengaard är projektledare och delägare.
– Vi producerar utställningsmaterial i vår fabrik i Göteborg, och har arbetslag som åker till varje hamnstopp och inreder paviljonger. Vi har faktiskt hunnit vara med i alla fem upplagor av Volvo Ocean Race sedan 2001, och haft flera olika uppdragsgivare.
Sponsorerna som deltar i Volvo Ocean Race tenderar att ha väldigt höga krav på utförandet, och de värderar vår erfarenhet.
Sponsorskapet är ofta en investering på hundratals miljoner, så inget får gå fel.

Falkengaard säger att han även bland andra kunder märker av ett ökat intresse av att synas vid publika event.
– Det är förstås inte alla som gör det på den skala som Volvo Ocean Race innebär.
Men vi märker av ett ökat tryck på bland annat roadshows av olika slag.
Det kan till exempel röra sig om att vi får specialinreda containers som turnerar mellan olika evenemang i Skandinavien. Man vill komma nära sina kunder och möta dem där de är, och koppla sitt varumärke till positiva värden som sport eller musik.

ÅRETS MÅLGÅNG I GÖTEBORG var en uppskattad avslutning på årets tävling.
– Efter att ha byggt på femtiotalet hamnstopp genom åren kändes det extra roligt att få avsluta på hemmaplan. Därför valde Space Production att också själva ingå ett sponsorskap för hamnstoppet i Göteborg.
– Vi skapade en egen plats där vi både kunde fira vår hårt arbetande personal och umgås med våra inbjudna kunder, i en fantastisk omgivning med utsikt över båtarna.

Vill du veta mer kontakta www.spaceproduction.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa