Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 05:51
Marknadscheferna Nr 1, 2016

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING


Wistrand Advokatbyrå 2016-04-15


I december 2015 träffade EU:s lagstiftande organ en politisk överenskommelse om innehållet i den nya dataskyddsförordningen som förväntas börja gälla under 2018. Förslaget innebär kraftigt ökade sanktioner för de som inte tar reglerna på allvar samt kommer att få stor betydelse för marknadsföring framöver – både inom och utanför EU.

EU:S FÖRSTA FÖRSLAG till dataskyddsförordning kom 2012 och följdes av omfattande diskussioner. Nu har man nått en politisk överenskommelse, som förväntas beslutas formellt under sommaren 2016.
Därefter följer en tvåårig övergångsperiod innan förordningen börjar gälla. Marknadsrättsexperterna Christel Rockström och Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå reder här ut några av konsekvenserna.

GÄLLER INOM OCH UTANFÖR EU
Den nya dataskyddsförordningen kommer att gälla på samma sätt i samtliga EU:s medlemsstater, vilket innebär att de särregleringar som nu finns i de nationella lagarna – som den svenska PUL – kommer att försvinna.
Förordningen gäller för alla företag och organisationer, oavsett om de är etablerade inom eller utanför EU. Det relevanta är om de har verksamhet riktad mot EU. Alltså måste exempelvis företag i USA som verkar mot EU i högre grad beakta EU:s dataskyddsregler.

■ ÖKAT SKYDD FÖR INDIVIDER
I vissa avseenden går Dataskyddsförordningen längre än vad PUL gör. Förordningen är mer detaljerad i kraven på samtycke och ställer högre krav på den information som ska lämnas till de registrerade.
Det klargörs också vad som krävs för att ett samtycke ska anses ha lämnats frivilligt.
Det kan till exempel bli svårt att kräva samtycke till viss behandling som villkor för deltagande i en marknadsföringskampanj. Vad gäller barn är utgångspunkten att målsmans godkännande krävs om den registrerade är under 16 år.
En medlemsstat får sänka denna gräns till lägst 13 år.

Rättigheterna för de registrerade blir också tydligare framöver. Det ska bli lättare att få sina personuppgifter raderade, det vill säga den omtalade principen ”rätten till att bli glömd/ raderad” lagstadgas.
Registrerade kan även begära att få sina personuppgifter utlämnade och till och med överförda till en annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).
Dessutom är utgångspunkten att man som individ ska slippa så kallad profilering, och tillåtligheten av en sådan behandling kommer att kräva uttryckligt samtycke.

UTÖKADE SKYLDIGHETER FÖR BEHANDLARE
Ansvaret för den som hanterar personuppgifter ökar samtidigt som de flesta av dagens krav finns kvar. Själva behandlingen ska dokumenteras noga och man ska kunna styrka att reglerna följs.
I princip blir det obligatoriskt att upprätta en personuppgiftspolicy.
System som behandlar personuppgifter ska utformas så att dataskydd integreras i tekniken redan från början, även kallat privacy by design.

För myndigheter och företag vars kärnverksamhet bygger på systematisk databehandling i större omfattning, eller som hanterar en större mängd känslig data, blir det obligatoriskt att utse ett så kallat dataskyddsombud.
Ombudet ska vara en fysisk person som bland annat har ledningens ansvar att övervaka att förordningen efterlevs. Vidare införs en skyldighet att rapportera dataintrång till Datainspektionen och i vissa fall även till enskilda individer.

Om en personuppgiftsbehandling kan medföra risker för enskildas fri- och rättigheter är den personuppgiftsansvarige skyldig att kontakta Datainspektionen och genomföra en s.k. konsekvensanalys innan behandlingen påbörjas.

SKÄRPTA PÅFÖLJDER
I Sverige är det med största sannolikhet Datainspektionen som även framöver kommer att ansvara för tillsyn samt utfärda sanktioner. Sanktionerna kommer att bestå av skriftlig varning, återkommande tillsyn av verksamheten och skadestånd eller böter.
Brott mot förordningen kan leda till bötesbelopp på upp till 20 miljoner euro, eller upp till fyra procent av verksamhetens globala årsomsättning (beroende på vad som är högst).

INTERNA ÅTGÄRDER KRÄVS
Förordningen är ännu inte formellt beslutad och mer detaljerade riktlinjer kommer att utarbetas under övergångsperioden. Även om det återstår drygt två år tills reglerna träder i kraft finns det anledning att redan nu att se över sitt behov av anpassning.

De åtgärder som behöver vidtas berör inte bara ledningen utan organisationen i stort. Policydokument behöver utarbetas och implementeras, samt olika avdelningar såsom IT-avdelningar, HR-avdelningar och marknadsavdelningar behöver samordnas.

Några frågor som kan vara bra att ställa sig är följande:
›› Vilka personuppgifter hanteras idag och med vilket lagstöd behandlas de?
›› Vilka avtal rörande personuppgiftsbehandling finns?
›› Finns det ändamålsenliga rutiner för att säkerställa att behandling och rapportering av t.ex. dataintrång kan ske enligt kraven?
›› Finns det riktlinjer eller policys och behöver de i så fall uppdateras?
›› Privacy by design/right to be forgotten: är system och procedurer anpassade för att säkerställa att kraven uppfylls?
›› Är organisationen skyldig att utse ett dataskyddsombud?

Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa