Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 08:52
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


PeO Axelsson 2017-09-16


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byråer och tjänster, men vilken lösning passar egentligen just ditt företag? Det vet Sebastian Holm och Oskar Wennberg på BONZAI Business Developer – Marknadschefernas nya byråvalspartner.


Med varsin gedigen bakgrund inom sälj, marknadsföring och affärsutveckling tog barndomsvännerna Sebastian Holm och Oskar Wennberg för snart två år sedan steget och startade BONZAI Business Developer.

Konceptet var lika enkelt som unikt. Missionen var att guida Sveriges företag genom djungeln av byråer som erbjuder marknadsföringstjänster av olika slag. Rätt byrå, på rätt plats, till rätt pris.

DET BLEV SNART tydligt att BONZAIs erbjudande fyllde ett tomrum på marknaden och Oskars och Sebastians kalendrar har varit fulltecknade från start. Nu inleder Marknadscheferna ett exklusivt samarbete med BONZAI, för att ge nätverkets medlemmar tillgång till deras byråvalstjänster och till BONZAI Academy.

Sebastian och Oskar hade både arbetat med byråtjänster av olika slag och såg tydliga brister i den traditionella byråvalsprocessen. Det fick dem att börja fundera på hur processen skulle kunna optimeras, både för uppdragsgivare och byrå.

– Vi ville skapa en byråvalsprocess som ger både uppdragsgivare och byrå förutsättningar att prestera på maximal nivå och hjälper dem att hitta varandra – och det tycker vi att vi har lyckats med, säger Sebastian.

UTGÅNGSPUNKTEN FÖR VARJE nytt uppdrag är alltid kundens affärsmål. Målsättningen är att hitta den perfekta kombinationen av leverantörer för att uppfylla varje kunds behov av kommunikation och produktion.

– Vi börjar alltid med att analysera och sammanställa varje kunds önskemål och behov i en utförlig brief. Den matchas sedan mot vår byrådatabas, som utgör grundplåten i hela vår affärside, säger Sebastian.

Dagens allt mer komplexa medielandskap har medfört att de traditionella reklambyråerna i viss mån spelat ut sin roll. Nya nischer som kräver nya spjutspetskompetenser tillkommer hela tiden och det blir allt svårare att samla och att hålla all kunskap aktuell under ett och samma tak.

– Vi ser en tydlig trend där man i större utsträckning än tidigare väljer att arbeta med flera byråer snarare än en fullservicebyrå, för att få ut maximal effekt av sina investerade pengar. Utmaningen ligger i det enorma researcharbete som krävs för att få ett 360’ perspektiv på byråmarknaden, och att hålla all information om byråerna up to date, säger Oskar.

MÅNGA FÖRETAG VÄLJER idag även att bara outsourca valda delar av sin marknadsföring till externa byråer, eller att satsa fullt ut på på en egen marknadsavdelning istället.

– Vi ser en trend i att fler företag väljer att anställa kompetens snarare än att köpa in från byråer. Därför har vi utvecklat tjänsten BONZAI Academy där vi utformar skräddarsydda workshops och utbildningar för inhouse-byråer, säger Oskar.

Varje företag står inför unika utmaningar och BONZAI Academy gör det möjligt för företag att fortbilda sig inom allt från content marketing och digital branding till analytics och sociala medier. Kurserna anpassas efter varje kunds specifika behov och det kan vara allt från breda inspirationskurser till smala nisch-utbildningar inom väldigt specifika områden.

– Det har varit fantastiskt roligt och spännande att komma med ett helt nytt koncept och få så otroligt positiv respons som vi har fått – både bland byråer och uppdragsgivare, säger Sebastian.

BÅDE OSKAR OCH Sebastian är passionerat intresserade av kommunikation och lägger åtskilliga timmar i veckan på att hålla sig à jour med de senaste trenderna och teknikerna. Med sitt enorma nätverk av kompetenser, sitt spännande utbildningskoncept och sin unika byråvalsprocess ser de nu fram emot att skapa affärsnytta för medlemmarna i Marknadscheferna.

– Det ska bli otroligt spännande att arbeta med Marknadscheferna och vi kommer jobba hårt för att bidra till utvecklingen av nätverket, säger Sebastian.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa