Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 07:51
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


PeO Axelsson 2017-09-16


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byråer och tjänster, men vilken lösning passar egentligen just ditt företag? Det vet Sebastian Holm och Oskar Wennberg på BONZAI Business Developer – Marknadschefernas nya byråvalspartner.


Med varsin gedigen bakgrund inom sälj, marknadsföring och affärsutveckling tog barndomsvännerna Sebastian Holm och Oskar Wennberg för snart två år sedan steget och startade BONZAI Business Developer.

Konceptet var lika enkelt som unikt. Missionen var att guida Sveriges företag genom djungeln av byråer som erbjuder marknadsföringstjänster av olika slag. Rätt byrå, på rätt plats, till rätt pris.

DET BLEV SNART tydligt att BONZAIs erbjudande fyllde ett tomrum på marknaden och Oskars och Sebastians kalendrar har varit fulltecknade från start. Nu inleder Marknadscheferna ett exklusivt samarbete med BONZAI, för att ge nätverkets medlemmar tillgång till deras byråvalstjänster och till BONZAI Academy.

Sebastian och Oskar hade både arbetat med byråtjänster av olika slag och såg tydliga brister i den traditionella byråvalsprocessen. Det fick dem att börja fundera på hur processen skulle kunna optimeras, både för uppdragsgivare och byrå.

– Vi ville skapa en byråvalsprocess som ger både uppdragsgivare och byrå förutsättningar att prestera på maximal nivå och hjälper dem att hitta varandra – och det tycker vi att vi har lyckats med, säger Sebastian.

UTGÅNGSPUNKTEN FÖR VARJE nytt uppdrag är alltid kundens affärsmål. Målsättningen är att hitta den perfekta kombinationen av leverantörer för att uppfylla varje kunds behov av kommunikation och produktion.

– Vi börjar alltid med att analysera och sammanställa varje kunds önskemål och behov i en utförlig brief. Den matchas sedan mot vår byrådatabas, som utgör grundplåten i hela vår affärside, säger Sebastian.

Dagens allt mer komplexa medielandskap har medfört att de traditionella reklambyråerna i viss mån spelat ut sin roll. Nya nischer som kräver nya spjutspetskompetenser tillkommer hela tiden och det blir allt svårare att samla och att hålla all kunskap aktuell under ett och samma tak.

– Vi ser en tydlig trend där man i större utsträckning än tidigare väljer att arbeta med flera byråer snarare än en fullservicebyrå, för att få ut maximal effekt av sina investerade pengar. Utmaningen ligger i det enorma researcharbete som krävs för att få ett 360’ perspektiv på byråmarknaden, och att hålla all information om byråerna up to date, säger Oskar.

MÅNGA FÖRETAG VÄLJER idag även att bara outsourca valda delar av sin marknadsföring till externa byråer, eller att satsa fullt ut på på en egen marknadsavdelning istället.

– Vi ser en trend i att fler företag väljer att anställa kompetens snarare än att köpa in från byråer. Därför har vi utvecklat tjänsten BONZAI Academy där vi utformar skräddarsydda workshops och utbildningar för inhouse-byråer, säger Oskar.

Varje företag står inför unika utmaningar och BONZAI Academy gör det möjligt för företag att fortbilda sig inom allt från content marketing och digital branding till analytics och sociala medier. Kurserna anpassas efter varje kunds specifika behov och det kan vara allt från breda inspirationskurser till smala nisch-utbildningar inom väldigt specifika områden.

– Det har varit fantastiskt roligt och spännande att komma med ett helt nytt koncept och få så otroligt positiv respons som vi har fått – både bland byråer och uppdragsgivare, säger Sebastian.

BÅDE OSKAR OCH Sebastian är passionerat intresserade av kommunikation och lägger åtskilliga timmar i veckan på att hålla sig à jour med de senaste trenderna och teknikerna. Med sitt enorma nätverk av kompetenser, sitt spännande utbildningskoncept och sin unika byråvalsprocess ser de nu fram emot att skapa affärsnytta för medlemmarna i Marknadscheferna.

– Det ska bli otroligt spännande att arbeta med Marknadscheferna och vi kommer jobba hårt för att bidra till utvecklingen av nätverket, säger Sebastian.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa