Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 15 november 2018 - klockan 17:44
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.


HiQ 2017-12-18

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ
Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor del av det vi gör rena reklam- och marknadsföringsuppdrag. Och tillsammans med våra uppdragsgivare bygger vi starka nordiska varumärken.

Vi kommer dock inte bara vara en reklambyrå. Eller egentligen kanske inte heller kallas en reklambyrå. Hur man kategoriserar HiQ spelar förresten ingen roll – när jag säger att vi kommer vara en av de ledande reklambyråerna i Norden så betyder det att vi jobbar tillsammans med marknadschefer med att bygga deras varumärken. Både genom att ständigt förbättra deras produkter och tjänster – men också att genom såväl breda som spetsiga påverkanskanaler öka kännedom och addera känslor till deras varumärken. Vilket epitet som sätts på oss, det bryr vi oss faktiskt inte om. Det slutade vi med sedan länge. Vi pratar om oss som HiQ. Inget annat.

Okej, för att bli konkret: Varför kommer vi bli en av de ledande byråerna? Det beror främst på tre saker. Hastighet, strategi och associatiner.

1. HASTIGHET
Eller närmare bestämt teknikutveckling. Vi är jäkligt frustrerade. Jag har aldrig varit med om en sådan rastlöshet och otålighet som den som finns på HiQ. Men det finns samtidigt en tröghet i hur allt funkar i samhället. Alla säger att digitaliseringen går snabbt. Alla. Ofta till och med supersnabbt. Men det stämmer inte alls. Den går jättelångsamt.

Ta vården till exempel. Jag har lärt mig att det i Sverige varje dag dör 27 personer i blodförgiftning. När man får blodförgiftning så är hastighet det viktigaste (och enda) vapnet. För att sätta in åtgärder tillräckligt snabbt måste läkare och sjuksköterskor direkt få indikationer på att något är på väg att hända. I dag sker allt manuellt. Läkaren har koll på blodvärdet medan sjuksköterskan har koll på temperaturen. De två har ingen kontakt med varandra. Allt det där kan lösas med teknik. Ganska enkelt och billigt, faktiskt. Ungefär på samma sätt som man övervakar en server i ett bergrum i Kiruna. Detektera fluktuationer, sätt in åtgärder och maximera upptiden. Tänk om man skulle kunna göra samma sak med människor…

I England, för att ge ett exempel, är man duktig på att använda digitala hjälpmedel för övervakning och notifiering för att öka odödligheten av just blodförgiftning. I Sverige finns ännu inget liknande system installerat på något sjukhus.

2. STRATEGI
Ett annat exempel är handel. I dag är det smidigaste alternativet för att såga av en kraftig gren på sitt äppelträd att köpa en ny motorsåg. Varför kan man inte på ett enkelt sätt dela en såg med andra? Eller, egentligen så kan man det redan. Vi har byggt en sådan lösning åt Husqvarna. Problemet är bara att för få vet att den finns. Tjänsten fungerar perfekt, men för att den på riktigt ska förändra vårt beteende måste både marknadsförings- och produktstrategierna utvecklas parallellt.

Och här kommer vi till den andra anledningen till varför vi behövs i reklambranchen. Strategierna är underutvecklade. Reklambyråerna är för dåliga på att argumentera för att marknadsföringen funkar och vilket syfte den fyller. De börjar bygga tekniklösningar istället. Mediebyråerna likaså. Techkonsulterna, managementkonsulterna och nu senast revisorerna argumenterar för att service design kommer driva försäljning och skapa lojala kunder. Skapa expansion.

Det är fel. Utvecklingen av nya produkter och tjänster är beroende av att marknadsföringsstrategierna finns med från början, att man vet vad uppgiften för kommunikationen är. Och idag är avstånd för långt mellan affärsutvecklingen och marknadsavdelningarna – och i förlängningen – reklambyråerna.

Ett bra exempel är onlinespel-branchen. Det är den bransch i Sverige som har absolut enklast att jobba strategiskt med tjänste- och produktutveckling. Vilket de gör hela tiden. Men samtidigt är de den bransch i Sverige som står för en mycket stor del av medieinvesteringarna i traditionella räckviddskanaler. Och svaret på varför? Det är kännedom som driver expansion – produkter och tjänster driver lojalitet.

3. ASSOCIATIONER
Det är mycket enklare att rent tekniskt ta fram innovativa lösningar än det är för ett varumärke med lång historia att vara en trovärdig avsändare för dem. Varumärkesstrategierna baseras på företagens förmågor, efterfrågan hos målgrupperna och vita ytor på marknaden. Men om vi ska driva på utvecklingen måste vi skapa större efterfrågan hos kunderna för nya eller förändrade produkter och tjänster. Varumärken som i dag associeras med innovation har naturligtvis en högre utvecklingstakt. Och här kan vi alla räkna upp flera globala exempel.

Ska vi skapa innovation så måste vi samtidigt skapa förutsättningar för digitalisering genom att skapa trovärdiga associationer. Vi kan inte titta på var företagen och efterfrågan är i dag. Med den utvecklingstakt vi har förändras våra behov i takt med utvecklingen. Och branschuppdelningen och silo-organisationerna motverkar därmed utvecklingen av innovationer.

VI ÄR ÖVER 1 600 personer på HiQ. Alla, precis alla, jobbar med digitalisering i någon form. Till stor del driver vi på teknikutvecklingen i Norden. Det gör vi tillsammans med industrin, med handeln, med offentlig sektor, vård, försvar, bank, försäkringsbolag och så vidare. Vi använder teknik, kreativet, design och kommunikation för att skapa lösningar som förenklar och förbättrar för människor. I takt med att vi skapar digitala lösningar som effektiviserar och förenklar, skapar vi samtidigt successivt en bättre värld.

Den utvecklingen måste vi snabba på – och reklamen har aldrig haft en viktigare roll än nu. Det är anledningen till att vi behöver använda marknadsföring för att driva på utvecklingen. Och det är anledningen till att allt fler marknadschefer vänder sig till oss för att skapa starka band mellan affärsutveckling och marknadsföring. Och det är anledningen till att HiQ inom några år är en av de ledande reklambyråerna i Norden.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa