Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 19 november 2018 - klockan 00:33
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Reklamationer och kundmottagare i affärsutvecklingens tjänst!


Peter Forsberg 2014-11-11


Bara det som målsätts blir värderat och korrigerat. Reklamationer målsätts aldrig. Blir därför inte värderade. Och på så sätt heller inte förstådda och korrigerade. BIG MISSTAKE!

Kundmottagarna har insikt och förståelse. Den källan används inte! Istället genomför man marknadsundersökningar, anlitar konsulter, pratar med kollegorna i ledningen och ibland rentav tillåter man sig att chansa.

På kundmottagningen finns personal, som inte gör annat än hanterar såväl nya kunders förfrågningar som befintliga kunders synpunkter och klagomål.
I sina dagliga kontakter får kundmottagningens personal dessutom kommentarer som ”att ni inte gör så här istället”. ”Ni kan ju inte ta betalt för det två gånger” etc. etc.

En fullständigt överlägsen källa till insikt om ens produkters för- och nackdelar används inte!
Och inte nog med det - kundmottagarna vet vilka priser, som är acceptabla, vilka kunder som vill ha vad. Och när dom vill ha det.

Vid ett tillfälle i min tidigare karriär i Tyskland, anlitade jag ett konsultföretag för att få råd om olika prismodellers ekonomiska betydelse och dessas acceptans på marknaden.
Konsultrapporten kom och sa med en oemotsäglig tydlighet, att du måste göra på det här viset.
Andra sätt finns inte.

Jaha och hur kan ni vara så tvärsäkra på det”, undrade jag.
Först räknade vi lite på dina olika prismodellers betydelse och fastnade för två modeller”, sa konsulterna.”
Ok, säger jag, ”men varför är just den här modellen att föredra?”
”Vi satte oss ned en stund med dina kundmottagare och frågade vad dom trodde kunderna skulle tycka. Utan minsta tvekan sågade dom det ena förslaget och sa om det andra, att detta har många kunder redan efterfrågat.
Fan också! Jag kunde ju frågat dem själv och sluppit konsultfakturan!

Ytterligare en viktig poäng med detta är, att motivationen växer enormt, när ledningen frågar en om råd!

Peter Forsberg /Affärsutveckling AM / www.affarsutveckling.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa