Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 25 september 2018 - klockan 17:43
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Reklamationer och kundmottagare i affärsutvecklingens tjänst!


Peter Forsberg 2014-11-11


Bara det som målsätts blir värderat och korrigerat. Reklamationer målsätts aldrig. Blir därför inte värderade. Och på så sätt heller inte förstådda och korrigerade. BIG MISSTAKE!

Kundmottagarna har insikt och förståelse. Den källan används inte! Istället genomför man marknadsundersökningar, anlitar konsulter, pratar med kollegorna i ledningen och ibland rentav tillåter man sig att chansa.

På kundmottagningen finns personal, som inte gör annat än hanterar såväl nya kunders förfrågningar som befintliga kunders synpunkter och klagomål.
I sina dagliga kontakter får kundmottagningens personal dessutom kommentarer som ”att ni inte gör så här istället”. ”Ni kan ju inte ta betalt för det två gånger” etc. etc.

En fullständigt överlägsen källa till insikt om ens produkters för- och nackdelar används inte!
Och inte nog med det - kundmottagarna vet vilka priser, som är acceptabla, vilka kunder som vill ha vad. Och när dom vill ha det.

Vid ett tillfälle i min tidigare karriär i Tyskland, anlitade jag ett konsultföretag för att få råd om olika prismodellers ekonomiska betydelse och dessas acceptans på marknaden.
Konsultrapporten kom och sa med en oemotsäglig tydlighet, att du måste göra på det här viset.
Andra sätt finns inte.

Jaha och hur kan ni vara så tvärsäkra på det”, undrade jag.
Först räknade vi lite på dina olika prismodellers betydelse och fastnade för två modeller”, sa konsulterna.”
Ok, säger jag, ”men varför är just den här modellen att föredra?”
”Vi satte oss ned en stund med dina kundmottagare och frågade vad dom trodde kunderna skulle tycka. Utan minsta tvekan sågade dom det ena förslaget och sa om det andra, att detta har många kunder redan efterfrågat.
Fan också! Jag kunde ju frågat dem själv och sluppit konsultfakturan!

Ytterligare en viktig poäng med detta är, att motivationen växer enormt, när ledningen frågar en om råd!

Peter Forsberg /Affärsutveckling AM / www.affarsutveckling.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa