Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 6 april 2020 - klockan 07:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

ROCKSTJÄRNA med många bollar I LUFTEN


Olle Råde/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Rick Schofield @ Iron Maiden Holdings Ltd 2013

Bruce Dickinson är inte bara sångare i världens största rockband. Han är också utbildad pilot, framgångsrik affärsman, entreprenör och föreläsare inom marknadsföring. I mars kommer han till Marknadschefsdagen i Göteborg och berättar hur man gör för att få kunder att bli fans.

(Publicerad i december 2013 - innan han besökte Marknadschefsdagen/Meg i mars 2014)

Nynna på öppningsraderna till valfri Iron Maiden-låt och en stor del av världens befolkning kan sjunga med i refrängen. Det klassiska rockbandet har spelat för utsålda fotbollsarenor under hela 2000-talet, vunnit otaliga internationella utmärkelser och deras senaste album har toppat listorna i över 28 länder. Vad många inte vet är att 55-åringe Bruce Dickinson från Nottinghamshire, sångare och frontman, inte har nöjt sig med de musikaliska erövringarna utan också åtnjutit framgång som marknadschef för ett flygbolag som entreprenör. Han jämför gärna utmaningen att vara verksam i musikbranschen med att arbeta inom näringslivet.

– Jag njuter av alla kreativa utmaningar och att arbeta med talangfulla individer. Rockbranschen och näringslivet är inte så olika som man kan tro och det finns gott om exempel på företagsledare som gjort klavertramp stora nog att skapa rubriker som bräcker de flesta rockstjärnor, säger han i en intervju för det brittiska talarforumet CSA Celebrity Speakers. I en intervju med Dagens Industri inför bandets Sverigeturné tidigare i år berättar Bruce Dickinson att han även föreläser om marknadsföring. Att han, sedan avhoppet och återföreningen med Iron Maiden på 1990-talet blivit något av en entreprenör ser han inte heller som någon slump.

– Entreprenör är ingenting man blir. Antingen har man det i blodet eller så har man det inte. I mitt fall var min far entreprenör och småföretagare, så jag växte upp med det. Entreprenörens styrka är att ha energin att genomdriva en idé, vilken det än må vara, säger han.

Tidigare i år skapade Iron Maiden rubriker i Sverige när deras egenproducerade brittiska premiumöl, TROOPER, lanserades och förbjöds att säljas på Systembolaget då etiketten ansågs stötande. Huruvida det var en lycklig slump eller ett marknadsföringsknep återstår att se, men sedan första juli har ölen funnits tillgänglig på på den svenska marknaden med specialdesignad etikett, och Bruce Dickinson hoppas på succé även i Sverige. – Jag hoppas att vi om fem år kan säga att försäljningen fortsatt går bra. Potentiellt är ölet en mycket intressant exportprodukt, speciellt till USA där det numera finns ett stort ölintresse, säger han till Dagens Industri.

Jobbet som marknadschef för flygbolaget Astraeus Airlines, som Dickinson också varit flygkapten för avslutades när företaget sattes i konkurs 2011, men Bruces egna företag, Cardiff Aviation, utbildar nu flygtekniker och piloter och siktar enligt Dickinson på att själva starta affärsflygverksamhet. – Vi börjar med några små affärsjet och hoppas kunna växa till några större jetplan, säger han.

Rockbandet Iron Maiden är idag ett oerhört starkt varumärke och bara ytterst få band kan komma i närheten av att göra lika stora pengar på försäljningen av produkter försedda med bandets namn och som är så förknippade med kvalité och originalitet. Även om Bruce Dickinson inte jobbar med Iron Maidens varumärke är han tydlig med skillnaden mellan att vara rocksångare och affärsman. – Som rocksångare måste du tänka med hjärtat, inte med hjärnan.


OM Paul Bruce Dickinson
Född: 7 augusti, 1958 i Worksop, Nottinghamshire, England.
Familj: Gift sedan 1990 med Paddy. Bowden. Tillsammans har de barnen Austin, 23, Griffin, 21 och Kia 19.
Gör: Sångare i bandet Iron Maiden och framgångsrik entreprenör.
Fritid: Läser böcker, skriver böcker och har tävlat på elitnivå i fäktning, där han som bäst varit rankad som Englands sjunde bästa fäktare.
Övrigt: Har enligt sajten Celebritynetworth ett egenkapital på strax över 100 miljoner dollar.

OLLE RÅDE/RIVISTA

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa