Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:17

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder


Johan Åberg 2015-05-20


Hur kan ditt företag använda LinkedIn för att skapa förutsättningar för fler affärer? Sociala medier-konsulten Johan Åberg från Nivide tipsar om hur du kan använda LinkedIn som ett verktyg för att hitta och bearbeta potentiella kunder.

>>SE FILM: "Social Selling - tips för dig som marknadschef" (med Johan Åberg)

LinkedIn växer och över två miljoner svenskar är nu medlemmar i världens största affärsnätverk. Samtidigt upptäcker fler företag fördelarna med LinkedIn för att hitta nya kunder utöver att bara använda kanalen till HR-frågor.
- Med sociala nätverk som LinkedIn har alla som finns med fått ett personligt varumärke att ta hand om. Det första intrycket skapas i många fall numera på nätet när kunder, leverantörer och samarbetspartners väljer att söka efter ditt namn på LinkedIn eller Google om de exempelvis har fått ditt namn på rekommendation, säger Johan Åberg.

Social Selling integrerar sociala medier i traditionella säljprocesser
Han poängterar vikten av att arbeta igenom sin profil så att den ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck.
- Fokusera mindre på att skriva din profil som ett CV och berätta mer om vilket värde som du och ditt företag kan bidra med till dina kunder. Fyll i informationen som LinkedIn frågar efter och låt gärna din profilbild bli tagen av en professionell fotograf.

I USA har termen Social Selling växt fram som ett sätt att beskriva hur företag kan integrera sociala medier i sina säljprocesser för att bearbeta kunder tidigare i köpprocessen.
- En B2B-kund kan ha avverkat mellan 60-90 % av köpprocessen innan de ens tar kontakt med en leverantör och spenderar mer tid att göra research på egen hand med hjälp av exempelvis Google och sociala medier, säger Johan.
- Det innebär att vi som företag måste hitta nya sätt att påverka potentiella kunder i ett tidigt skede. Att knyta kunderna till våra sociala mediekanaler, som exempelvis LinkedIn, möjliggör att vi kan positionera oss och påvisa vår kunskap kring kundernas problemställningar. Det ökar chanserna att kunderna ser oss som en potentiell leverantör att vända sig till när de kommer längre i köpprocessen.

Använd LinkedIn för att inleda affärsrelationer
Nu är det väldigt tydligt vilka fördelar som sociala medier kan innebära för B2B-företag och Johan tror att det är en tidsfråga innan sociala medier även ingår i säljutbildningar runt om i landet.
- Beslutsfattare är upptagna och trötta på kalla samtal. Genom att bekanta sig med dem via sociala medier kommer de att veta vem du är när du ringer dem och det kanske till och med är på initiativ av dem själva. Det ger helt andra förutsättningar för att ta dialogen vidare vilket i förlängningen innebär fler affärer, säger Johan.

Tre tips för att lyckas med LinkedIn
Han framhäver tre metoder för att hitta nya kunder på LinkedIn.

• Använd funktionen ”Avancerad sökning” för att hitta personer som matchar din målgrupp. Bjud regelbundet in dem till ditt nätverk och glöm inte att skriva en personlig inbjudan då saknaden av detta är ett av de vanligaste misstagen på LinkedIn. Tillsammans med en förtroendeingivande profil så ökar det chansen att dina potentiella kunder accepterar din kontaktförfrågan.

• Följ upp dialogen med dina nya kontakter. Försök inte sälja in dig själv eller din verksamhet utan ha istället en öppen inställning till att nätverka, skapa relationer och visa att du finns till för att hjälpa ditt nätverk.

• Bjud på din kunskap och använd statusuppdateringar och bloggfunktionen för att stärka ditt varumärke som en auktoritet inom ditt område, avslutar han.

Fler tips om LinkedIn finns att läsa på Nivides hemsida
www.nivide.se/blogg

Namn: Johan Åberg
Ålder: 31 Bor: Skurup
Familj: Sambo och ett barn, 1 år
Lyssnar just nu på: Metallica – Garage Inc.
Yrke: VD och sociala medier konsult på Nivide AB
Fritid: Familj och vänner, träning och musik
Hemsidor: www.nivide.se, www.socialamedierkurs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa