Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:17

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder


Johan Åberg 2015-05-20


Hur kan ditt företag använda LinkedIn för att skapa förutsättningar för fler affärer? Sociala medier-konsulten Johan Åberg från Nivide tipsar om hur du kan använda LinkedIn som ett verktyg för att hitta och bearbeta potentiella kunder.

>>SE FILM: "Social Selling - tips för dig som marknadschef" (med Johan Åberg)

LinkedIn växer och över två miljoner svenskar är nu medlemmar i världens största affärsnätverk. Samtidigt upptäcker fler företag fördelarna med LinkedIn för att hitta nya kunder utöver att bara använda kanalen till HR-frågor.
- Med sociala nätverk som LinkedIn har alla som finns med fått ett personligt varumärke att ta hand om. Det första intrycket skapas i många fall numera på nätet när kunder, leverantörer och samarbetspartners väljer att söka efter ditt namn på LinkedIn eller Google om de exempelvis har fått ditt namn på rekommendation, säger Johan Åberg.

Social Selling integrerar sociala medier i traditionella säljprocesser
Han poängterar vikten av att arbeta igenom sin profil så att den ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck.
- Fokusera mindre på att skriva din profil som ett CV och berätta mer om vilket värde som du och ditt företag kan bidra med till dina kunder. Fyll i informationen som LinkedIn frågar efter och låt gärna din profilbild bli tagen av en professionell fotograf.

I USA har termen Social Selling växt fram som ett sätt att beskriva hur företag kan integrera sociala medier i sina säljprocesser för att bearbeta kunder tidigare i köpprocessen.
- En B2B-kund kan ha avverkat mellan 60-90 % av köpprocessen innan de ens tar kontakt med en leverantör och spenderar mer tid att göra research på egen hand med hjälp av exempelvis Google och sociala medier, säger Johan.
- Det innebär att vi som företag måste hitta nya sätt att påverka potentiella kunder i ett tidigt skede. Att knyta kunderna till våra sociala mediekanaler, som exempelvis LinkedIn, möjliggör att vi kan positionera oss och påvisa vår kunskap kring kundernas problemställningar. Det ökar chanserna att kunderna ser oss som en potentiell leverantör att vända sig till när de kommer längre i köpprocessen.

Använd LinkedIn för att inleda affärsrelationer
Nu är det väldigt tydligt vilka fördelar som sociala medier kan innebära för B2B-företag och Johan tror att det är en tidsfråga innan sociala medier även ingår i säljutbildningar runt om i landet.
- Beslutsfattare är upptagna och trötta på kalla samtal. Genom att bekanta sig med dem via sociala medier kommer de att veta vem du är när du ringer dem och det kanske till och med är på initiativ av dem själva. Det ger helt andra förutsättningar för att ta dialogen vidare vilket i förlängningen innebär fler affärer, säger Johan.

Tre tips för att lyckas med LinkedIn
Han framhäver tre metoder för att hitta nya kunder på LinkedIn.

• Använd funktionen ”Avancerad sökning” för att hitta personer som matchar din målgrupp. Bjud regelbundet in dem till ditt nätverk och glöm inte att skriva en personlig inbjudan då saknaden av detta är ett av de vanligaste misstagen på LinkedIn. Tillsammans med en förtroendeingivande profil så ökar det chansen att dina potentiella kunder accepterar din kontaktförfrågan.

• Följ upp dialogen med dina nya kontakter. Försök inte sälja in dig själv eller din verksamhet utan ha istället en öppen inställning till att nätverka, skapa relationer och visa att du finns till för att hjälpa ditt nätverk.

• Bjud på din kunskap och använd statusuppdateringar och bloggfunktionen för att stärka ditt varumärke som en auktoritet inom ditt område, avslutar han.

Fler tips om LinkedIn finns att läsa på Nivides hemsida
www.nivide.se/blogg

Namn: Johan Åberg
Ålder: 31 Bor: Skurup
Familj: Sambo och ett barn, 1 år
Lyssnar just nu på: Metallica – Garage Inc.
Yrke: VD och sociala medier konsult på Nivide AB
Fritid: Familj och vänner, träning och musik
Hemsidor: www.nivide.se, www.socialamedierkurs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa