Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 18 november 2017 - klockan 11:03

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder


Johan Åberg 2015-05-20


Hur kan ditt företag använda LinkedIn för att skapa förutsättningar för fler affärer? Sociala medier-konsulten Johan Åberg från Nivide tipsar om hur du kan använda LinkedIn som ett verktyg för att hitta och bearbeta potentiella kunder.

>>SE FILM: "Social Selling - tips för dig som marknadschef" (med Johan Åberg)

LinkedIn växer och över två miljoner svenskar är nu medlemmar i världens största affärsnätverk. Samtidigt upptäcker fler företag fördelarna med LinkedIn för att hitta nya kunder utöver att bara använda kanalen till HR-frågor.
- Med sociala nätverk som LinkedIn har alla som finns med fått ett personligt varumärke att ta hand om. Det första intrycket skapas i många fall numera på nätet när kunder, leverantörer och samarbetspartners väljer att söka efter ditt namn på LinkedIn eller Google om de exempelvis har fått ditt namn på rekommendation, säger Johan Åberg.

Social Selling integrerar sociala medier i traditionella säljprocesser
Han poängterar vikten av att arbeta igenom sin profil så att den ger ett professionellt och förtroendeingivande intryck.
- Fokusera mindre på att skriva din profil som ett CV och berätta mer om vilket värde som du och ditt företag kan bidra med till dina kunder. Fyll i informationen som LinkedIn frågar efter och låt gärna din profilbild bli tagen av en professionell fotograf.

I USA har termen Social Selling växt fram som ett sätt att beskriva hur företag kan integrera sociala medier i sina säljprocesser för att bearbeta kunder tidigare i köpprocessen.
- En B2B-kund kan ha avverkat mellan 60-90 % av köpprocessen innan de ens tar kontakt med en leverantör och spenderar mer tid att göra research på egen hand med hjälp av exempelvis Google och sociala medier, säger Johan.
- Det innebär att vi som företag måste hitta nya sätt att påverka potentiella kunder i ett tidigt skede. Att knyta kunderna till våra sociala mediekanaler, som exempelvis LinkedIn, möjliggör att vi kan positionera oss och påvisa vår kunskap kring kundernas problemställningar. Det ökar chanserna att kunderna ser oss som en potentiell leverantör att vända sig till när de kommer längre i köpprocessen.

Använd LinkedIn för att inleda affärsrelationer
Nu är det väldigt tydligt vilka fördelar som sociala medier kan innebära för B2B-företag och Johan tror att det är en tidsfråga innan sociala medier även ingår i säljutbildningar runt om i landet.
- Beslutsfattare är upptagna och trötta på kalla samtal. Genom att bekanta sig med dem via sociala medier kommer de att veta vem du är när du ringer dem och det kanske till och med är på initiativ av dem själva. Det ger helt andra förutsättningar för att ta dialogen vidare vilket i förlängningen innebär fler affärer, säger Johan.

Tre tips för att lyckas med LinkedIn
Han framhäver tre metoder för att hitta nya kunder på LinkedIn.

• Använd funktionen ”Avancerad sökning” för att hitta personer som matchar din målgrupp. Bjud regelbundet in dem till ditt nätverk och glöm inte att skriva en personlig inbjudan då saknaden av detta är ett av de vanligaste misstagen på LinkedIn. Tillsammans med en förtroendeingivande profil så ökar det chansen att dina potentiella kunder accepterar din kontaktförfrågan.

• Följ upp dialogen med dina nya kontakter. Försök inte sälja in dig själv eller din verksamhet utan ha istället en öppen inställning till att nätverka, skapa relationer och visa att du finns till för att hjälpa ditt nätverk.

• Bjud på din kunskap och använd statusuppdateringar och bloggfunktionen för att stärka ditt varumärke som en auktoritet inom ditt område, avslutar han.

Fler tips om LinkedIn finns att läsa på Nivides hemsida
www.nivide.se/blogg

Namn: Johan Åberg
Ålder: 31 Bor: Skurup
Familj: Sambo och ett barn, 1 år
Lyssnar just nu på: Metallica – Garage Inc.
Yrke: VD och sociala medier konsult på Nivide AB
Fritid: Familj och vänner, träning och musik
Hemsidor: www.nivide.se, www.socialamedierkurs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa