Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:12
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Så blir din reklam mer lönsam


Falk Graphic 2016-04-15


DE FLESTA MARKNADSCHEFER har höga, och ökande, resultatkrav på sig. För att uppfylla förväntningarna skruvar man hela tiden på så gott som samtliga variabler man har makt att besluta om. Allt från erbjudande till distributions- och prissättningsfrågor, och det däremellan.

När det kommer till konkurrensmedlet reklam är man beredd att satsa på ständigt nya uttryck och kampanjer om den inte ganska omedelbart fungerar på det sätt man tänkt sig.
Man gör kort sagt nästan allt för att nå konsumenterna. Men bara nästan.

För när det gäller medievalet finns en stor potential till förbättring av ROI och därmed lönsamheten som alltför många annonsörer som för oss av oklar anledning inte vare sig ser eller utnyttjar.
Man distribuerar inte reklamen på ett optimalt sätt i förhållande till konsumenternas intresse för reklamen i de olika mediekanaler man har tillgång till.

Låt oss få visa ett diagram som vi studerat varje år sedan 2006 och som beskriver de mediekanaler där konsumenterna tycker att de hittar den mest intressanta reklamen:

■ MEST INTRESSANT REKLAM ENLIGT KONSUMENTERNA

BUTIKSREKLAM 27 %
DRESSERAD DR 27 %
E-MAIL HEM 21 %
GRATISTIDNINGAR 17 %
ADRESSERAD DR 16 %
ANNONS MORGONTIDNING 16 %
ANNONS INTRESSETIDNING 16 %
UTOMHUSREKLAM 15 %
BIOREKLAM 15 %
ANNONS DAGSTIDNING 14 %
MÅNADSTIDNINGAR 13 %
TV-REKLAM 11 %
BILAGA DAGSPRESS 10 %
BILAGA VECKOTIDNING 8 %
ANNONS KVÄLLSTIDNING 6 %
E-MAIL JOBB 5 %
RADIOREKLAM 4 %
BLOGGAR 4 %
SMS/MMS 3 %
BANNERS 3 %
POP-UPS 1 %
MOBILREKLAM 1 %
TELEMARKETING 0 %

KONSUMENTERNA HITTAR ALLTSÅ den reklam som de tycker är mest intressant i butiken och i den oadresserade direktreklamen. Intressant att notera är att det efter tio år fortfarande är reklam i tryckta medier på de första sex platserna.
Jodå, tiderna förändras men inte med den hastighet som medieföretagen vill göra gällande om man utgår från konsumentintresset.

Under åren har den digitala utvecklingen främst märkts på så sätt att reklam för de yngsta åldersgrupperna (–29 år) står för nästan hela den digitala reklamkonsumtionen och att e-postkanalen klättrat upp till en tredjeplats sett utifrån ett bredare konsumentintresse.
Den största enskilda förklaringen till det är att kundklubbarna numer använder den kanalen. Varför ser då bilden ut så här?

Reklamen mäts inte tillräckligt konsekvent, och de olika leverantörsleden arbetar inte tillräckligt integrerat för att med gemensamma krafter göra reklaminsatserna mer verkningsfulla.
När det gäller den tryckta reklamen pågår dock förändringar mot ett effektfokus som syftar till att öka annonsörens effekt av bland annat oadresserad direktreklam.
– För oss är det en sanning att konsumenter faktiskt vill ha reklam, väl medvetna om vi går på tvärs mot alla föreställningar om reklam.
Konsumenterna vill ha reklam om sådant som intresserar dem, säger Hans Karlsson, vice VD på Falk Graphic Media som nyligen lanserat Effekt Direkt, en kunskaps- och erfarenhetstjänst som syftar till att göra reklamen mer lönsam för annonsörerna.
– Det är bara ökad relevans för mottagarna som kan öka effekten, fortsätter Karlsson. Utvecklingen under det senaste åren pekar allt tydligare på ett dualistiskt ”hat-kärleksförhållande” till reklam.

Med det sagt så finns det både en misstänksamhet mot reklammarknadens aktörer och en generellt kritisk hållning till reklamen som sådan.
Man tycker till exempel att reklammarknaden behöver mer kontroll och lagstiftning och gillar inte att man kan köpa adresser för att skicka reklam.
Fyra av tio konsumenter säger sig vara beredda att bojkotta företag man inte gillar.
Sunda uttryck som beskriver tänkande och inkännande människor. Konsumenterna finner sig inte i att bli överösta med reklam som ständigt avbryter på avsändarens villkor utan de vill själva bestämma var och när de ska ta emot information som dessutom skall göra någon nytta för dem.

Hur ser då konsumenterna på nyttan med reklam?
De har, som vår sammanställning nedan visar, en praktisk inställning till vad nytta är för dem.
Reklam för dem är ett bra sätt att hitta erbjudanden, hålla sig uppdaterad och att den sparar tid för dem när de letar efter något.

REKLAM ÄR ETT BRA SÄTT ATT HITTA ERBJUDANDEN
2015 51 %
STHLM 48 %
2013 44 %
REKLAM ÄR ETT BRA SÄTT ATT HÅLLA SIG UPPDATERAD OM VAD SOM ÄR NYTT OCH BRA
2015 29 %
STHLM 25 %
2013 24%
REKLAM SPARAR TID NÄR MAN LETAR EFTER NÅGOT
2015 32 %
STHLM 28 %
2013 28%

VÅR TOLKNING ÄR att konsumenterna har kommit längre i sin sovring av medieutbudet och hittat ”sina” medievanor samt att annonsörerna i viss mån utvecklat sin förmåga att segmentera sina målgrupper och på det sättet ökar relevansen för mottagarna.
Återstår då bara att knyta ihop säcken för att svara på mot rubriken Så blir din reklam mer lönsam.
Ta en titt på den sammanställning vi gjort som jämför vad vi vet om var konsumenterna hittar intressant reklam med annonsörernas medieinvesterngar i de kanaler som finns tillgängliga.

KONSUMENTERNAS INTRESSE VS MEDIEVAL

BUTIKSREKLAM 27 %
OADRESSERAD DR 27 %
E-MAIL HEM 21 %
GRATISTIDNINGAR 17 %
ADRESSERAD DR 16 %
ANNONS MORGONTIDNING 16 %
ANNONS INTRESSETIDNING 16 %
UTOMHUSREKLAM 15 %
BIOREKLAM 15 %
ANNONS DAGSTIDNING 14 %
MÅNADSTIDNINGAR 13 %
TV-REKLAM 11 %
BILAGA DAGSPRESS 10 %
BILAGA VECKOTIDNING 8 %
ANNONS KVÄLLSTIDNING 6 %
E-MAIL JOBB 5 %
RADIOREKLAM 4 %
BLOGGAR 4 %
SMS/MMS 3 %
BANNERS 3 %
POP-UPS 1 %
MOBILREKLAM 1 %
TELEMARKETING 0 %

INVESTERINGARNA I TV-REKLAM överstiger rejält konsumenternas intresse för reklamen i kanalen. Bilagor i dagspress visar också upp resultat som pekar på en hög investeringsandel jämfört med konsumentintresset.
Butiksreklam, oadresserad direktreklam samt e-mail hem fångar konsumenternas intresse trots relativt låga investeringsandelar.

VI DRAR FÖR vår del slutsatsen att bland annat den oadresserade direktreklamen, gratistidningar går att utveckla som mediekanaler om man har konsumenter som målgrupp.
Vi tror också att man behöver utveckla sin taktik för de lokala marknader man bearbetar och inse att man har en möjlighet att där vända sig till utvalda och lönsamma delgrupper.
Man är inte, och ska inte, vara hänvisad till ett masskommunikationstänk i de lokala ansträngningarna.
Kräver lite jobb, men det kommer att göra din reklam mer lönsam. 
 
 

MAJ BONDE-TEIR, ICEBREAK
PETER WESTERSTÅHL, ICEBREAK

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa