Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:22
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Så lär du känna dina kunder på djupet


Bisnode 2014-11-27


Två potentiella kunder kan vara lika på pappret, men ha helt olika värderingar och köpmönster. Så hur får man reda på vem som gillar vad? Experten Lena Durvik tipsar om hur Bisnodes nya tjänst Kollektion hjälper dig att lära känna kunderna på djupet.

Gift/ogift. Villa/hyreslägenhet. Inkomst. Förr var det standard att förlita sig till sociodemografiska variabler för att hitta sin målgrupp.
I dagens komplexa samhälle fungerar det inte längre.
Vi flyttar oftare, har bredare familjestrukturer och konsumerar inte lika förutsägbart.
– Ta som exempel två personer som på pappret kan se exakt lika ut: kvinnor, 40 år, hög inkomst och boende i Stockholm.
Men det är uppgifter som egentligen inte säger någonting om hur de konsumerar och vilka värderingar de har.

Med Bisnode Kollektion får du en målande bild av personerna, deras värderingar och hur de konsumerar, så att du vet vem som med störst sannolikhet är bäst för dig att rikta sig till, säger Lena Durvik, produktägare på Bisnode.

OLIKA KÖPBETEENDEN
Analystjänsten Kollektion arbetar bland annat med personas, som beskriver människor i deras livsfaser, med olika beteenden, värderingar, inköps- och kommunikationsprofiler.
– Ta kvinnorna jag nämnde tidigare. Den ena är en organisatör, den andra är en humanist.
Båda är 40 år, men vilka budskap de lättast tar till sig skiljer sig troligtvis åt.

Att du med hjälp av Kollektion får veta vilken livsfas hushållet befinner sig i påverkar också hur personen handlar.
Att den ena flyttade för snart ett år sedan innebär till exempel att det öppnar upp ett köpfönster för nytt elavtal. Med hjälp av de 50 olika variablerna i Kollektion kan Bisnodes analysera sina kunder och därmed hitta tvillingar.

SMARTARE URVAL
Att göra sitt urval baserat på inkomst var tidigare ett vanligt sätt att hitta kunder. Problemet är bara att du kan missa en hel del potentiella kunder på det sättet, menar Lena Durvik.
Som exempel berättar hon om en kund som analyserade pensionärer, med låg inkomst, boende i villa. Skulle man basera urvalet på en viss inkomst skulle många falla bort, men med tanke på att många av dessa redan betalat av sina huslån visade de sig ha en oväntat stor köpkraft.
– Tidigare urval har skurit för hårt, med Kollektion kan du inkludera fler och plocka ut guldkornen.

Genom att kombinera personas med livsfas blir det lättare att anpassa sin marknadsföring så att den blir mer träffsäker.

Vill du veta mer: www.bisnode.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa