Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 24 september 2018 - klockan 09:25
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Så lär du känna dina kunder på djupet


Bisnode 2014-11-27


Två potentiella kunder kan vara lika på pappret, men ha helt olika värderingar och köpmönster. Så hur får man reda på vem som gillar vad? Experten Lena Durvik tipsar om hur Bisnodes nya tjänst Kollektion hjälper dig att lära känna kunderna på djupet.

Gift/ogift. Villa/hyreslägenhet. Inkomst. Förr var det standard att förlita sig till sociodemografiska variabler för att hitta sin målgrupp.
I dagens komplexa samhälle fungerar det inte längre.
Vi flyttar oftare, har bredare familjestrukturer och konsumerar inte lika förutsägbart.
– Ta som exempel två personer som på pappret kan se exakt lika ut: kvinnor, 40 år, hög inkomst och boende i Stockholm.
Men det är uppgifter som egentligen inte säger någonting om hur de konsumerar och vilka värderingar de har.

Med Bisnode Kollektion får du en målande bild av personerna, deras värderingar och hur de konsumerar, så att du vet vem som med störst sannolikhet är bäst för dig att rikta sig till, säger Lena Durvik, produktägare på Bisnode.

OLIKA KÖPBETEENDEN
Analystjänsten Kollektion arbetar bland annat med personas, som beskriver människor i deras livsfaser, med olika beteenden, värderingar, inköps- och kommunikationsprofiler.
– Ta kvinnorna jag nämnde tidigare. Den ena är en organisatör, den andra är en humanist.
Båda är 40 år, men vilka budskap de lättast tar till sig skiljer sig troligtvis åt.

Att du med hjälp av Kollektion får veta vilken livsfas hushållet befinner sig i påverkar också hur personen handlar.
Att den ena flyttade för snart ett år sedan innebär till exempel att det öppnar upp ett köpfönster för nytt elavtal. Med hjälp av de 50 olika variablerna i Kollektion kan Bisnodes analysera sina kunder och därmed hitta tvillingar.

SMARTARE URVAL
Att göra sitt urval baserat på inkomst var tidigare ett vanligt sätt att hitta kunder. Problemet är bara att du kan missa en hel del potentiella kunder på det sättet, menar Lena Durvik.
Som exempel berättar hon om en kund som analyserade pensionärer, med låg inkomst, boende i villa. Skulle man basera urvalet på en viss inkomst skulle många falla bort, men med tanke på att många av dessa redan betalat av sina huslån visade de sig ha en oväntat stor köpkraft.
– Tidigare urval har skurit för hårt, med Kollektion kan du inkludera fler och plocka ut guldkornen.

Genom att kombinera personas med livsfas blir det lättare att anpassa sin marknadsföring så att den blir mer träffsäker.

Vill du veta mer: www.bisnode.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa