Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

Så når du ut med ditt budskap


Kntnt 2015-04-17


Det blir allt svårare att nå fram med reklam som vi har varit vana att se den. Philip Kotler och Seth Godin förutsåg detta redan för 16 år sedan. Då var förändringstakten långsam. Men den har accelererat kraftigt sista tiden. Idag märker alla av det. Många undrar vad som händer. Men allt för få har ännu insett vart vi är på väg. I den här artikel ska vi ta reda på vad som händer, vilka spelregler som gäller framöver, och hur content marketing passar in i bilden.

För ca 20 år sedan fick vi webben, för ca 10 år sedan fick vi sociala medier och för 8 år sedan fick vi smart telefoner.
Tillsammans har dessa tre saker givit var och en av oss möjlighet att kommunicera med vem som helst, när som helst och var som helst.
En möjlighet som vi de senaste åren använder oss av alltmer. Det har gjort oss mer och mer oberoende av gamla massmedier.
Därmed håller makten över kommunikationsmedlen på att förskjutas från ett fåtal ägare av massmedier till stora massor av folk.

Före förskjutningen skedde kommunikation på avsändarens villkor. – Vill du veta hur det gick i matchen igår? Köp min tidning, bläddra förbi inrikes och utrikesnyheter, ekonomisidor och alla annonser, så får du svaret.
Så kunde av sändaren säga, och sen tillägga: Och förresten, vill du synas i tidningen så kostar det x kronor.
Efter förskjutningen sker kommunikation på mottagarens villkor. – Jag följer mitt lag på Facebook. Då slipper jag allt jag inte bryr mig om (i vart fall inte just nu). Och förresten, försöker du ”spamma” mitt flöde så blockerar jag dig.
Facebook är som bekant inte reklamfri. Så beskrivningen är kraftigt förenklad. Men jag tror ändå min poäng går fram.

Värdeskapande och värdestödjande reklam
Så det kommer att bli allt svårare att nå fram med reklam, och all form av budskap, som mottagaren inte har bett om.
Det gamla invanda sättet, att avbryta och tränga oss på med vårt budskap – interruption marketing som Seth Godin kallar det – kommer att fungera allt sämre.
Men betyder det att folk aldrig vill ha reklam eller nås av ditt budskap?
Nej. De vill ha reklam och budskap som ger dem någon form av värde. Och de accepterar reklam och budskap som stödjer något de värdesätter.

I boken Reklam: förståelse och förnyelse kallar Sara Rosengren och Henrik Sjödin detta för värdeskapande reklam respektive värdestödjande reklam.
Forskning bedriven av Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm, där Sara Rosengren är forskare, visar att värdeskapande kommunikation till och med bygger ett kommunikationskapital som verkar vara skilt från varumärkeskapital.

Förtjäna förtroende
Vad säger detta oss som jobbar med marknadsföring och försäljning?
Företag – alla företag, både små och stora, både B2C och B2B – måste först förtjäna mottagarnas förtroende innan man för ut sitt budskap och försöker sälja.
Mottagarens förtroende förtjänar du genom att kommunicera på ett sätt som skapar värde för mottagaren (värdeskapande) eller skapar värde för något som mot tagaren bryr sig om (värdestödjande).
Först när du har gjort det är du välkommen med ditt säljbudskap. Men det gäller att inte missbruka förtroendet. Det är som bekant svårt vunnet och lätt försvunnet.
Man kan alltså inte gå fram som en ångvält bara för att man en gång har gjort något som mottagaren värdesätter.
Du måste regelbundet skapa värde och finnas där under lång tid.

Men hur kan du skapa värde för mottagaren eller något som mottagaren bryr sig om?
Det finns flera sätt, och fler lär komma och gå. Content Marketing, Inbound Marketing, Youtility – ja, till och med Native Advertising om den görs rätt (vilket väldigt få gör) – är exempel på marknadsföring som skapar värde för mottagaren. Gemensamt för de flesta sätten är ”content” – att skapa innehåll, ofta mycket innehåll, i form av artiklar, blogg inlägg, video, poddradio, event och så vidare.
Men bara innehåll räcker inte. Innehåll i sig gör inte marknadsföringen effektivare eller säljer bättre. Det måste också vara värdeskapande och få ta tid.
Företag som inte förstår det, eller inte är beredda att satsa långsiktigt, kommer inte se resultat av sitt ”content”, utan kommer att få det det allt svårare och svårare att nå ut, och på lång sikt gå svältdöden till mötes.

4 grundläggande principer
Oavsett metodik för marknadsföring så behöver den följa fyra grundläggande principer för att bli framgångsrik och leda till att du får ut ditt budskap och säljer mer.

• KOMMUNIKATION SKA VARA ACCEPTERAD AV MOTTAGAREN.
Ditt företags kommunikation behöver inte vara önskad av mottagaren; bara inte vara oönskad. Det ställer krav på innehållet. Det måste vara relevant, intressant, värdefullt och autentiskt.
Om det till exempel öppnar en pizzeria i ditt kvarter, då kan det vara intressant för dig att få deras prislista.
Du kanske till och med tycker den är värdefull och sätter upp den på kylskåpet. Men om pizzerian annonserade prislistan här skulle du knappast tycka det var relevant.
Och du betvivlar att den är autentisk om det står att du får ”äkta oxfilé” på pizzan för 69 kronor.

• KOMMUNIKATION SKA ETABLERA OCH FÖRDJUPA RELATIONEN MELLAN MOTTAGAREN OCH DITT FÖRETAG ELLER VARU MÄRKE.
Oavsett om ditt företag säljer till konsumenter eller företag så fattas köpbeslut av människor. Och de liksom du själv köper inte av någon de inte har för troende för. Och förtroende förutsätter en relation.

• KOMMUNIKATION SKA SKE REGELBUNDET OCH LÅNGSIKTIGT.
Du behöver se till att ditt företag kommunicerar regelbundet, med förut sägbar kvalitet och inte för sällan för att etablera, behålla och för djupa relationen.

• KOMMUNIKATION SKA BIDRA TILL AFFÄRSNYTTA.
Ditt företag eller din organisation kommunicerar inte för kommunikationens skull, utan har ett syfte som är viktigt att ha för ögonen.
Det är självklart, men glöms lätt bort i det dagliga arbetet.
Du fokuserar på att skapa ett bra innehåll, att distribuera det, eller att interagera med följare i sociala medier – och tänker inte på att fråga dig hur just det bidrar till ditt företags affärsnytta.

Sammanfattning Webben, sociala medier och mobiliteten har på bara några år givit dig och mig och alla andra helt nya möjligheter att kommunicera.
Det för skjuter makten från avsändare till mottagare, som själv väljer vem hen vill lyssna på och vad för innehåll hen tar till sig.
Det förändrar spelreglerna för företag som vill kommunicera med sin målgrupp.
Det gamla invanda sättet, att avbryta och tränga sig på med budskap, fungerar allt sämre.

Istället måste företag nu bygga relationer med sina mottagare och förtjäna deras förtroende. Det förutsätter regelbunden och långsiktig kommunikation av innehåll som uppfattas som relevant, intressant, värdefull och autentisk, och att det sker regelbundet och långsiktigt. Content marketing är en metodik för att åstadkomma det på ett systematiskt och rationellt sätt.

Vill du veta mer?
Kntnt Sweden AB
www.kntnt.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa