Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 21 september 2018 - klockan 13:38
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

Så når du ut med ditt budskap


Kntnt 2015-04-17


Det blir allt svårare att nå fram med reklam som vi har varit vana att se den. Philip Kotler och Seth Godin förutsåg detta redan för 16 år sedan. Då var förändringstakten långsam. Men den har accelererat kraftigt sista tiden. Idag märker alla av det. Många undrar vad som händer. Men allt för få har ännu insett vart vi är på väg. I den här artikel ska vi ta reda på vad som händer, vilka spelregler som gäller framöver, och hur content marketing passar in i bilden.

För ca 20 år sedan fick vi webben, för ca 10 år sedan fick vi sociala medier och för 8 år sedan fick vi smart telefoner.
Tillsammans har dessa tre saker givit var och en av oss möjlighet att kommunicera med vem som helst, när som helst och var som helst.
En möjlighet som vi de senaste åren använder oss av alltmer. Det har gjort oss mer och mer oberoende av gamla massmedier.
Därmed håller makten över kommunikationsmedlen på att förskjutas från ett fåtal ägare av massmedier till stora massor av folk.

Före förskjutningen skedde kommunikation på avsändarens villkor. – Vill du veta hur det gick i matchen igår? Köp min tidning, bläddra förbi inrikes och utrikesnyheter, ekonomisidor och alla annonser, så får du svaret.
Så kunde av sändaren säga, och sen tillägga: Och förresten, vill du synas i tidningen så kostar det x kronor.
Efter förskjutningen sker kommunikation på mottagarens villkor. – Jag följer mitt lag på Facebook. Då slipper jag allt jag inte bryr mig om (i vart fall inte just nu). Och förresten, försöker du ”spamma” mitt flöde så blockerar jag dig.
Facebook är som bekant inte reklamfri. Så beskrivningen är kraftigt förenklad. Men jag tror ändå min poäng går fram.

Värdeskapande och värdestödjande reklam
Så det kommer att bli allt svårare att nå fram med reklam, och all form av budskap, som mottagaren inte har bett om.
Det gamla invanda sättet, att avbryta och tränga oss på med vårt budskap – interruption marketing som Seth Godin kallar det – kommer att fungera allt sämre.
Men betyder det att folk aldrig vill ha reklam eller nås av ditt budskap?
Nej. De vill ha reklam och budskap som ger dem någon form av värde. Och de accepterar reklam och budskap som stödjer något de värdesätter.

I boken Reklam: förståelse och förnyelse kallar Sara Rosengren och Henrik Sjödin detta för värdeskapande reklam respektive värdestödjande reklam.
Forskning bedriven av Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm, där Sara Rosengren är forskare, visar att värdeskapande kommunikation till och med bygger ett kommunikationskapital som verkar vara skilt från varumärkeskapital.

Förtjäna förtroende
Vad säger detta oss som jobbar med marknadsföring och försäljning?
Företag – alla företag, både små och stora, både B2C och B2B – måste först förtjäna mottagarnas förtroende innan man för ut sitt budskap och försöker sälja.
Mottagarens förtroende förtjänar du genom att kommunicera på ett sätt som skapar värde för mottagaren (värdeskapande) eller skapar värde för något som mot tagaren bryr sig om (värdestödjande).
Först när du har gjort det är du välkommen med ditt säljbudskap. Men det gäller att inte missbruka förtroendet. Det är som bekant svårt vunnet och lätt försvunnet.
Man kan alltså inte gå fram som en ångvält bara för att man en gång har gjort något som mottagaren värdesätter.
Du måste regelbundet skapa värde och finnas där under lång tid.

Men hur kan du skapa värde för mottagaren eller något som mottagaren bryr sig om?
Det finns flera sätt, och fler lär komma och gå. Content Marketing, Inbound Marketing, Youtility – ja, till och med Native Advertising om den görs rätt (vilket väldigt få gör) – är exempel på marknadsföring som skapar värde för mottagaren. Gemensamt för de flesta sätten är ”content” – att skapa innehåll, ofta mycket innehåll, i form av artiklar, blogg inlägg, video, poddradio, event och så vidare.
Men bara innehåll räcker inte. Innehåll i sig gör inte marknadsföringen effektivare eller säljer bättre. Det måste också vara värdeskapande och få ta tid.
Företag som inte förstår det, eller inte är beredda att satsa långsiktigt, kommer inte se resultat av sitt ”content”, utan kommer att få det det allt svårare och svårare att nå ut, och på lång sikt gå svältdöden till mötes.

4 grundläggande principer
Oavsett metodik för marknadsföring så behöver den följa fyra grundläggande principer för att bli framgångsrik och leda till att du får ut ditt budskap och säljer mer.

• KOMMUNIKATION SKA VARA ACCEPTERAD AV MOTTAGAREN.
Ditt företags kommunikation behöver inte vara önskad av mottagaren; bara inte vara oönskad. Det ställer krav på innehållet. Det måste vara relevant, intressant, värdefullt och autentiskt.
Om det till exempel öppnar en pizzeria i ditt kvarter, då kan det vara intressant för dig att få deras prislista.
Du kanske till och med tycker den är värdefull och sätter upp den på kylskåpet. Men om pizzerian annonserade prislistan här skulle du knappast tycka det var relevant.
Och du betvivlar att den är autentisk om det står att du får ”äkta oxfilé” på pizzan för 69 kronor.

• KOMMUNIKATION SKA ETABLERA OCH FÖRDJUPA RELATIONEN MELLAN MOTTAGAREN OCH DITT FÖRETAG ELLER VARU MÄRKE.
Oavsett om ditt företag säljer till konsumenter eller företag så fattas köpbeslut av människor. Och de liksom du själv köper inte av någon de inte har för troende för. Och förtroende förutsätter en relation.

• KOMMUNIKATION SKA SKE REGELBUNDET OCH LÅNGSIKTIGT.
Du behöver se till att ditt företag kommunicerar regelbundet, med förut sägbar kvalitet och inte för sällan för att etablera, behålla och för djupa relationen.

• KOMMUNIKATION SKA BIDRA TILL AFFÄRSNYTTA.
Ditt företag eller din organisation kommunicerar inte för kommunikationens skull, utan har ett syfte som är viktigt att ha för ögonen.
Det är självklart, men glöms lätt bort i det dagliga arbetet.
Du fokuserar på att skapa ett bra innehåll, att distribuera det, eller att interagera med följare i sociala medier – och tänker inte på att fråga dig hur just det bidrar till ditt företags affärsnytta.

Sammanfattning Webben, sociala medier och mobiliteten har på bara några år givit dig och mig och alla andra helt nya möjligheter att kommunicera.
Det för skjuter makten från avsändare till mottagare, som själv väljer vem hen vill lyssna på och vad för innehåll hen tar till sig.
Det förändrar spelreglerna för företag som vill kommunicera med sin målgrupp.
Det gamla invanda sättet, att avbryta och tränga sig på med budskap, fungerar allt sämre.

Istället måste företag nu bygga relationer med sina mottagare och förtjäna deras förtroende. Det förutsätter regelbunden och långsiktig kommunikation av innehåll som uppfattas som relevant, intressant, värdefull och autentisk, och att det sker regelbundet och långsiktigt. Content marketing är en metodik för att åstadkomma det på ett systematiskt och rationellt sätt.

Vill du veta mer?
Kntnt Sweden AB
www.kntnt.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa