Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 24 september 2018 - klockan 09:25
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Vaskar du din marknadsbudget?

Så undviker du att göra din reklam osynlig.


Ulrika Good 2014-09-23


ATT MAN SOM REKLAMKÖPARE vill sträva efter en så strömlinjeformad reklam som möjligt är förståeligt. Att se till att företagets kampanjer inte på något sätt kan skapa minsta irritation eller friktion hos konsumenterna,vars sympatier man är så rädd om. Men, för att låna ett uttryck från spelvärlden, det är att spela med låga insatser. Risken är att man inte skapar någon reaktion över huvud taget.

Reklam ska inte smälta in.
Hur ska en kampanj tränga igenom och fastna i den potentiella konsumentens huvud och hjärta om den inte ens känns det minsta i magen hos den som lagt ner stor möda på att ta fram den? Om den är emotionellt neutral för den som ägnar månader åt att engagera sig i den är det inte så sannolikt att den lämnar något avtryck i målgruppen som har tusen andra saker som ligger högre på dess mentala priolistor.

Att göra strömlinjeformad reklam enligt alla branschnormer är att klä den i kommunikationsbrusets kamouflagekläder. Den smälter in perfekt. Mottagaren tänker: ”Det där känner jag igen, det är reklam. Det är ingenting jag behöver bry mig om.” Men, om vi adderar kreativitet, något som på ett relevant sätt sticker ut, kanske skaver lite och tar en oväntad vändning, då har vi plötsligt höjt insatserna. Plötsligt har vi gjort reklam som har en chans att nå fram till mottagarna.

Enligt en stor studie som Harvard Business Review nyligen publicerade ger en euro som investerats i kreativ reklam i genomsnitt dubbel försäljningseffekt i förhållande till samma euro som investerades i mindre kreativ reklam. En av parametrarna som definierade den kreativa reklamen löd: ”An original ad comprises elements that are rare or surprising, or that move away from the obvious and commonplace.” Något som sticker ut, skaver lite eller tar en oväntad vändning, alltså. En väg många går för att sticka ut, när de inte har de kreativa medlen att göra det, är skrikig tv-reklam och banners som hoppar, blinkar och uppträder på ett allmänt störande sätt. Skapar uppmärksamhet, måhända, men knappast sympati.

Vad är då reklam utan kamouflagekläder? Ett utmärkt exempel är kampanjen för Delicato, som vann Guldägg 2007. Hade den velat smälta in i sin reklamomgivning hade den berättat något om att dammsugarna och choklad- bollarna var ”goda till kaffet”. Istället stack Delicato ut från det förväntade och sa ”Garanterat fria från fullkorn” och ”Kan innehålla spår av vitaminer och mineraler”. Genom att föra fram det som egentligen är en avigsida med godsaker skapade man reaktionen ”Ja, jäklar! Fullkorn och vitaminer får jag på annat håll, det här handlar om njutning.” Det är möjligt att en och annan drog öronen åt sig vid upplysningen och valde något mer hälsosamt istället, men den risken tog Delicato, och skapade en kampanj som fastnade.

Om de istället hade gått på en ”Goda till kaffet”-lösning kan jag garantera att ingen hade kommit ihåg den mer än tre sekunder. Ett annat exempel är Kalles Kaviar som i sina reklamfilmer på temat ”En väldigt svensk smak” visar hur man i andra delar av världen reagerar med en minst sagt skeptisk hållning till den speciella och svårköpta Kalles-smaken. Det gör att vi som gillar kaviar känner en starkare relation till ”vår” smak som vi vuxit upp med och som andra inte förstår sig på. Jämför det med hur mycket konsumenternas kaviarrelation hade förändrats om de istället gjort en förväntad och osynlig ”Godaste frukostmackan” -kampanj. Inte annorlunda för sakens skull.

Jag hoppas att alla noterade ordet relevant som nämndes här ovan. För det jag pratar om är förstås inte att göra tokig reklam som är annorlunda och upprorisk i största allmänhet, utan sådan som har en riktning som är grundligt förankrad i en strategi.

SÅ NÄR DEN strategiska plattformen sitter där den ska, se till att syftet med kampanjen inte går om intet genom att klä den i osynlighetsmantel. För det vore väl synd på den rara marknadsföringsbudgeten?

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa