Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 15 december 2018 - klockan 16:48
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


Erik J. Rudvall 2018-09-30

Bild:Eva Kronfält Thorvinger

”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer till en workshop hos Malmöbyrån ID kommunikation strax före midsommar. Om det var något som var särskilt tydligt den här dagen, så var det att marknadscheferna möter samma utmaningar oavsett bransch. Och att många av dem är väldigt ensamma i sin roll.

Det var en entusiastisk och diskussionssugen grupp som samlades i ID:s lokaler intill hamnbassängen i Malmö. Här fanns representanter för både den gamla och den nya ekonomin: från detaljhandel, kontanthanteringsföretag och fastighetsbolag till IT, juristkonsulter och e-handelsbolag. Men om deltagarna kom från skilda branscher så var det uppenbart att utmaningarna är desamma. Och de hade massor att tala om!

– Det här blev inte bara en diskussion om sakfrågorna och utmaningarna utan lika mycket en uppskattad möjlighet att träffa likasinnade, konstaterar ID:s vd Pia-Karin Åkesson. Deltagarna har uppenbarligen samma uppgifter och slåss mot samma svårigheter.

BÄST INNEHÅLL VINNER
Efter en gemensam inventering av ämnena hamnade tyngdpunkten i diskussionerna på GDPR, innehåll, kanaler och plattformar. Och bakom samtliga ämnen svävade den ständiga utmaning som det innebär att förankra satsningarna i den egna organisationen – såväl uppåt som hos säljkåren. GDPR har inte bara inneburit en anspänning i införandet. Den nya lagstiftningen vänder också en hel del av de invanda mönstren på huvudet.

Hur kommunicerar man över huvud taget, när de gamla kontaktvägarna stängs? Det enkla – och emellanåt frustrerande svaret – var att det gör innehållet desto viktigare. När någon tillade att det kan vara en bra lösning att vända sig till en byrå flikade ID:s creative director och tillika dagens workshopledare, Per Hallin in:
– Självklart har vi en uppgift här. Är det något som vi är bra på så är det ju just att skapa och kommunicera relevant innehåll. Oavsett vem som ska göra jobbet enades deltagarna dock ganska snabbt om att de digitala kanalerna skapar nya möjligheter att testa olika varianter av formuleringar, bilder, kombinationer och angreppssätt för att hitta det som är relevant och engagerande för varje målgrupp.
– Sätt tydliga mål, testa och utvärdera effekten.

FÖRANKRING SKAPAR MÖJLIGHETER
En annan animerad diskussion gällde vilket manöverutrymme man har som marknadschef. Hur får man organisationen att förstå att marknadsföring är ett specialistområde och att tycke och smak inte är det viktiga?

– Också från byråsidan känner vi igen en hel del av diskussionen, konstaterade ID:s Pia-Karin Åkesson, även om det kanske är lättare för oss att töja på ramarna i konkreta, avgränsade uppdrag. Som marknadschefer har ni mycket mer att ta hänsyn till – och andra frågor som också ska kunna lösas – och tvingas därmed både ta smällar och kompromissa på ett annat sätt, ibland för att få lov att göra någonting alls.

– Det som förenar oss är det ständiga behovet av förankring – inte minst inåt. Förankringsarbetet kan till och med vara viktigare än att vara kreativa, eftersom det är en förutsättning för att skapa det nödvändiga manöverutrymmet. Kanske kan ni använda byrån för att förankra sådant som ni själva har försökt säga i flera år redan?

FLER MÖTEN FRAMÖVER I MALMÖ 
Deltagarna uppskattade den här formen av möte så mycket att ID bestämt sig för att följa upp det med fördjupade diskussioner i grupper framöver.

Om du själv är intresserad av att delta kostnadsfritt i kommande workshops med ett begränsat antal marknadschefer, hör av dig till pia-karin.akesson@idkommunikation. com.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa