Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 06:35
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Daniel Vandor 2015-04-17


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att våga satsa på nya grepp är en nyckel för att lyckas, menar Åsa Borg, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Se också filmad intervju med Åsa Borg (4 minuter) >>


Det är årets dittills finaste dag när vi rullar in till Volvo Car Sveriges huvudkontor i Torslanda utanför Göteborg. Solen skiner starkt och himlen är så blå som den bara kan vara när vintern är på väg att övergå till vår.
Strax efteråt rullar den nya XC90:n in, en bil som marknadsdirektören Åsa Borg i samband med fotograferandet till den här texten för första gången ska provköra.
Det är med blandade känslor som hon ser på den.
Ett visst mått av vemod finns eftersom hon var med och utvecklade den tidigare modellen, men mest glädje och stolthet över en bil som satt formen för Volvos kommande modeller.
– Den är jätteviktig för oss här i Sverige, men även på stora marknader som USA och Kina. Sverige står för innovationskraft och en stark känsla för design. Vi ligger i framkant inom många områden och har mycket att vara stolta över, säger hon.

NÄR ÅSA BORG var 25 år hade hon inga tankar på att hon 17 år senare skulle vara kvar på Volvo, men hon lockades av det traineeprogram som företaget erbjöd och som hon blev antagen till.
– Sedan har jag mer och mer insett att Volvo är som en egen arbetsmarknad.
Det finns så många möjligheter och så många roliga jobb, så det har blivit att jag har stannat.

Som vi nyss nämnde så arbetade hon med den tidigare modellen av XC90, företagets största bil, den mesta tiden som produktchef. Efter flera år som PR- och marknadschef på den globala marknaden är hon sedan november 2012 marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.
– Det jag mest har tagit med mig från mitt globala område är att ”one size doesn’t fit all”.
Alla marknader är olika och har olika förutsättningar. Detsamma gäller den svenska marknaden, det är en viktig insikt.
Samtidigt är vi ett globalt företag och det är viktigt att vi framhäver vårt varumärke på liknande sätt, säger hon.

DE SENASTE TVÅ åren har stjärnorna avlöst varandra i Volvos marknadsföring och koncept ”Made by Sweden”. Det började med Mando Diao, fortsatte med Swedish House Mafia innan Zlatan, på eget initiativ, blev Volvo XC70:s ansikte utåt.
Zlatan är god vän med förre landslagsspelaren Christian ”Chippen” Wilhelmsson, vars pappa arbetar som försäljare på Bilia i Malmö.
Pappa Wilhelmsson hörde av sig till Volvos marknadsavdelning och berättade om Zlatans intresse.
– Vi hade inget färdigt koncept, men slog oss ner med våra byråer och tog fram en idé som vi presenterade för Zlatan. Han var jätteinvolverad och engagerad, säger Borg.
– Han var väldigt bra att samarbeta med och hade många egna idéer. Det var också första gången han visade upp sin familj på det sättet. Samarbetet med Zlatan gav stort eko, även internationellt.
– Zlatan är en av de största svenskarna vi någonsin haft och det mesta han gör väcker mycket känslor och får mycket spridning i sociala medier.
På mindre än två dygn hade filmen med honom visats över en miljon gånger och den omarbetade versionen av nationalsången, som gjordes i samarbete med Max Martin, låg i topp på många listor.

Det måste ändå krävas mod att skriva om en nationalsång?
– Ja, det gör det, men ska man lyckas så måste man våga vara modig. Vi fick blandade reaktioner, men mestadels var det positivt.
Just musiken är något som varit viktig i produktionen av Volvo i Made by Sweden-filmerna.
– Vi har försökt att bygga alla våra kommunikationskampanjer på ett sätt så att de berör.
Det finns en utbredd reklamtrötthet så det är lättare att engagera och väcka känslor med riktiga berättelser och musik, säger Borg.

Förutom Mando Diao, Swedish House Mafia har Robyn medverkat och i den senaste filmen – Vintersaga med Timbuktu, Emma Green, Börje Salming och Carin Rodebjer – är det Oscar Lindroos och Amanda Bergman som står för musiken.
– All musik har en stark koppling till historien på samma sätt som personerna har det. Så måste det vara, det måste vara äkta och på riktigt.

ETT TAJT SAMARBETE, stort kundfokus, tydlighet gentemot byråerna och modet att våga testa nya grepp är några nycklar som Åsa Borg tror leder till framgång som marknadschef.
– Vi jobbar med många olika marknadsföringskanaler och för oss är det viktigt att koppla ihop dem redan från början och att byråerna kommer in direkt i processen.
Vi utgår från en brief och det är förstås viktigt att den är bra och tydlig. Utan en bra brief är det svårt för våra byråer att utveckla någonting bra.
Att vara tydliga med att Volvo är så starka i Sverige har varit viktigt, därför menar Åsa Borg att Made by Sweden-kampanjen kändes så rätt från början.
– Det finns en missuppfattning om att vi styrs från Kina för att vi har kinesiska ägare, men vi har tusentals ingenjörer och designers i Göteborg, och vi har både fabriker och huvudkontor där.

Till sist, vilken effekt har filmerna gett?
– Jag brukar säga att vi inte betalar räkningarna med hjälp av Youtube-klipp. Filmerna driver webbtrafik, leder till att fler bygger bilar i vår konfigurator, genererar fler affärsförslag som i sin tur ger mer försäljning.
Alla kampanjer har levererat långt över försäljningsmålen. Om vi inte hade fått de resultaten hade vi inte fortsatt att bygga vidare i samma anda.
Återigen, det gäller att ha en äkta historia som bygger varumärket.

Namn: Åsa Borg.
Ålder: 42.
Bor: Stenungsund.
Familj: Man och tre barn, 4, 7 och 11 år.
Kör: Volvo XC60.
Yrke: Marknadsdirektör på Volvo Car Sverige AB.
Fritid: Familj, träna, spela golf, vara i naturen, läsa.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa