Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:10
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Daniel Vandor 2015-04-17


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att våga satsa på nya grepp är en nyckel för att lyckas, menar Åsa Borg, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Se också filmad intervju med Åsa Borg (4 minuter) >>


Det är årets dittills finaste dag när vi rullar in till Volvo Car Sveriges huvudkontor i Torslanda utanför Göteborg. Solen skiner starkt och himlen är så blå som den bara kan vara när vintern är på väg att övergå till vår.
Strax efteråt rullar den nya XC90:n in, en bil som marknadsdirektören Åsa Borg i samband med fotograferandet till den här texten för första gången ska provköra.
Det är med blandade känslor som hon ser på den.
Ett visst mått av vemod finns eftersom hon var med och utvecklade den tidigare modellen, men mest glädje och stolthet över en bil som satt formen för Volvos kommande modeller.
– Den är jätteviktig för oss här i Sverige, men även på stora marknader som USA och Kina. Sverige står för innovationskraft och en stark känsla för design. Vi ligger i framkant inom många områden och har mycket att vara stolta över, säger hon.

NÄR ÅSA BORG var 25 år hade hon inga tankar på att hon 17 år senare skulle vara kvar på Volvo, men hon lockades av det traineeprogram som företaget erbjöd och som hon blev antagen till.
– Sedan har jag mer och mer insett att Volvo är som en egen arbetsmarknad.
Det finns så många möjligheter och så många roliga jobb, så det har blivit att jag har stannat.

Som vi nyss nämnde så arbetade hon med den tidigare modellen av XC90, företagets största bil, den mesta tiden som produktchef. Efter flera år som PR- och marknadschef på den globala marknaden är hon sedan november 2012 marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.
– Det jag mest har tagit med mig från mitt globala område är att ”one size doesn’t fit all”.
Alla marknader är olika och har olika förutsättningar. Detsamma gäller den svenska marknaden, det är en viktig insikt.
Samtidigt är vi ett globalt företag och det är viktigt att vi framhäver vårt varumärke på liknande sätt, säger hon.

DE SENASTE TVÅ åren har stjärnorna avlöst varandra i Volvos marknadsföring och koncept ”Made by Sweden”. Det började med Mando Diao, fortsatte med Swedish House Mafia innan Zlatan, på eget initiativ, blev Volvo XC70:s ansikte utåt.
Zlatan är god vän med förre landslagsspelaren Christian ”Chippen” Wilhelmsson, vars pappa arbetar som försäljare på Bilia i Malmö.
Pappa Wilhelmsson hörde av sig till Volvos marknadsavdelning och berättade om Zlatans intresse.
– Vi hade inget färdigt koncept, men slog oss ner med våra byråer och tog fram en idé som vi presenterade för Zlatan. Han var jätteinvolverad och engagerad, säger Borg.
– Han var väldigt bra att samarbeta med och hade många egna idéer. Det var också första gången han visade upp sin familj på det sättet. Samarbetet med Zlatan gav stort eko, även internationellt.
– Zlatan är en av de största svenskarna vi någonsin haft och det mesta han gör väcker mycket känslor och får mycket spridning i sociala medier.
På mindre än två dygn hade filmen med honom visats över en miljon gånger och den omarbetade versionen av nationalsången, som gjordes i samarbete med Max Martin, låg i topp på många listor.

Det måste ändå krävas mod att skriva om en nationalsång?
– Ja, det gör det, men ska man lyckas så måste man våga vara modig. Vi fick blandade reaktioner, men mestadels var det positivt.
Just musiken är något som varit viktig i produktionen av Volvo i Made by Sweden-filmerna.
– Vi har försökt att bygga alla våra kommunikationskampanjer på ett sätt så att de berör.
Det finns en utbredd reklamtrötthet så det är lättare att engagera och väcka känslor med riktiga berättelser och musik, säger Borg.

Förutom Mando Diao, Swedish House Mafia har Robyn medverkat och i den senaste filmen – Vintersaga med Timbuktu, Emma Green, Börje Salming och Carin Rodebjer – är det Oscar Lindroos och Amanda Bergman som står för musiken.
– All musik har en stark koppling till historien på samma sätt som personerna har det. Så måste det vara, det måste vara äkta och på riktigt.

ETT TAJT SAMARBETE, stort kundfokus, tydlighet gentemot byråerna och modet att våga testa nya grepp är några nycklar som Åsa Borg tror leder till framgång som marknadschef.
– Vi jobbar med många olika marknadsföringskanaler och för oss är det viktigt att koppla ihop dem redan från början och att byråerna kommer in direkt i processen.
Vi utgår från en brief och det är förstås viktigt att den är bra och tydlig. Utan en bra brief är det svårt för våra byråer att utveckla någonting bra.
Att vara tydliga med att Volvo är så starka i Sverige har varit viktigt, därför menar Åsa Borg att Made by Sweden-kampanjen kändes så rätt från början.
– Det finns en missuppfattning om att vi styrs från Kina för att vi har kinesiska ägare, men vi har tusentals ingenjörer och designers i Göteborg, och vi har både fabriker och huvudkontor där.

Till sist, vilken effekt har filmerna gett?
– Jag brukar säga att vi inte betalar räkningarna med hjälp av Youtube-klipp. Filmerna driver webbtrafik, leder till att fler bygger bilar i vår konfigurator, genererar fler affärsförslag som i sin tur ger mer försäljning.
Alla kampanjer har levererat långt över försäljningsmålen. Om vi inte hade fått de resultaten hade vi inte fortsatt att bygga vidare i samma anda.
Återigen, det gäller att ha en äkta historia som bygger varumärket.

Namn: Åsa Borg.
Ålder: 42.
Bor: Stenungsund.
Familj: Man och tre barn, 4, 7 och 11 år.
Kör: Volvo XC60.
Yrke: Marknadsdirektör på Volvo Car Sverige AB.
Fritid: Familj, träna, spela golf, vara i naturen, läsa.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa