Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

”Ska man lyckas måste man våga vara modig”


Daniel Vandor 2015-04-17


Svenska storstjärnor som har äkta historier att berätta – Volvos kampanjer de senaste åren har skapat ett stort eko även utanför landsgränserna. Att våga satsa på nya grepp är en nyckel för att lyckas, menar Åsa Borg, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige.

Se också filmad intervju med Åsa Borg (4 minuter) >>


Det är årets dittills finaste dag när vi rullar in till Volvo Car Sveriges huvudkontor i Torslanda utanför Göteborg. Solen skiner starkt och himlen är så blå som den bara kan vara när vintern är på väg att övergå till vår.
Strax efteråt rullar den nya XC90:n in, en bil som marknadsdirektören Åsa Borg i samband med fotograferandet till den här texten för första gången ska provköra.
Det är med blandade känslor som hon ser på den.
Ett visst mått av vemod finns eftersom hon var med och utvecklade den tidigare modellen, men mest glädje och stolthet över en bil som satt formen för Volvos kommande modeller.
– Den är jätteviktig för oss här i Sverige, men även på stora marknader som USA och Kina. Sverige står för innovationskraft och en stark känsla för design. Vi ligger i framkant inom många områden och har mycket att vara stolta över, säger hon.

NÄR ÅSA BORG var 25 år hade hon inga tankar på att hon 17 år senare skulle vara kvar på Volvo, men hon lockades av det traineeprogram som företaget erbjöd och som hon blev antagen till.
– Sedan har jag mer och mer insett att Volvo är som en egen arbetsmarknad.
Det finns så många möjligheter och så många roliga jobb, så det har blivit att jag har stannat.

Som vi nyss nämnde så arbetade hon med den tidigare modellen av XC90, företagets största bil, den mesta tiden som produktchef. Efter flera år som PR- och marknadschef på den globala marknaden är hon sedan november 2012 marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.
– Det jag mest har tagit med mig från mitt globala område är att ”one size doesn’t fit all”.
Alla marknader är olika och har olika förutsättningar. Detsamma gäller den svenska marknaden, det är en viktig insikt.
Samtidigt är vi ett globalt företag och det är viktigt att vi framhäver vårt varumärke på liknande sätt, säger hon.

DE SENASTE TVÅ åren har stjärnorna avlöst varandra i Volvos marknadsföring och koncept ”Made by Sweden”. Det började med Mando Diao, fortsatte med Swedish House Mafia innan Zlatan, på eget initiativ, blev Volvo XC70:s ansikte utåt.
Zlatan är god vän med förre landslagsspelaren Christian ”Chippen” Wilhelmsson, vars pappa arbetar som försäljare på Bilia i Malmö.
Pappa Wilhelmsson hörde av sig till Volvos marknadsavdelning och berättade om Zlatans intresse.
– Vi hade inget färdigt koncept, men slog oss ner med våra byråer och tog fram en idé som vi presenterade för Zlatan. Han var jätteinvolverad och engagerad, säger Borg.
– Han var väldigt bra att samarbeta med och hade många egna idéer. Det var också första gången han visade upp sin familj på det sättet. Samarbetet med Zlatan gav stort eko, även internationellt.
– Zlatan är en av de största svenskarna vi någonsin haft och det mesta han gör väcker mycket känslor och får mycket spridning i sociala medier.
På mindre än två dygn hade filmen med honom visats över en miljon gånger och den omarbetade versionen av nationalsången, som gjordes i samarbete med Max Martin, låg i topp på många listor.

Det måste ändå krävas mod att skriva om en nationalsång?
– Ja, det gör det, men ska man lyckas så måste man våga vara modig. Vi fick blandade reaktioner, men mestadels var det positivt.
Just musiken är något som varit viktig i produktionen av Volvo i Made by Sweden-filmerna.
– Vi har försökt att bygga alla våra kommunikationskampanjer på ett sätt så att de berör.
Det finns en utbredd reklamtrötthet så det är lättare att engagera och väcka känslor med riktiga berättelser och musik, säger Borg.

Förutom Mando Diao, Swedish House Mafia har Robyn medverkat och i den senaste filmen – Vintersaga med Timbuktu, Emma Green, Börje Salming och Carin Rodebjer – är det Oscar Lindroos och Amanda Bergman som står för musiken.
– All musik har en stark koppling till historien på samma sätt som personerna har det. Så måste det vara, det måste vara äkta och på riktigt.

ETT TAJT SAMARBETE, stort kundfokus, tydlighet gentemot byråerna och modet att våga testa nya grepp är några nycklar som Åsa Borg tror leder till framgång som marknadschef.
– Vi jobbar med många olika marknadsföringskanaler och för oss är det viktigt att koppla ihop dem redan från början och att byråerna kommer in direkt i processen.
Vi utgår från en brief och det är förstås viktigt att den är bra och tydlig. Utan en bra brief är det svårt för våra byråer att utveckla någonting bra.
Att vara tydliga med att Volvo är så starka i Sverige har varit viktigt, därför menar Åsa Borg att Made by Sweden-kampanjen kändes så rätt från början.
– Det finns en missuppfattning om att vi styrs från Kina för att vi har kinesiska ägare, men vi har tusentals ingenjörer och designers i Göteborg, och vi har både fabriker och huvudkontor där.

Till sist, vilken effekt har filmerna gett?
– Jag brukar säga att vi inte betalar räkningarna med hjälp av Youtube-klipp. Filmerna driver webbtrafik, leder till att fler bygger bilar i vår konfigurator, genererar fler affärsförslag som i sin tur ger mer försäljning.
Alla kampanjer har levererat långt över försäljningsmålen. Om vi inte hade fått de resultaten hade vi inte fortsatt att bygga vidare i samma anda.
Återigen, det gäller att ha en äkta historia som bygger varumärket.

Namn: Åsa Borg.
Ålder: 42.
Bor: Stenungsund.
Familj: Man och tre barn, 4, 7 och 11 år.
Kör: Volvo XC60.
Yrke: Marknadsdirektör på Volvo Car Sverige AB.
Fritid: Familj, träna, spela golf, vara i naturen, läsa.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa