Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 20:48
Marknadscheferns Nr 1. 2016

Slaget om Kundlojaliteten


Inspiration Company 2016-04-15


i B2B din utmaning som marknadschef

Lojala B2B-kunder är lönsammare kunder
Skillnaden mellan nöjda kunder och lojala är sex gånger pengarna. Lojala kunder handlar mer än nöjda kunder, dessutom blir de ambassadörer för ert varumärke och bidrar till er tillväxt. Utöver hygienfaktorer som kundservice och tillgänglighet behövs mervärden som skiljer er från konkurrenterna.
På lång sikt kommer dessutom kundupplevelsen vara helt överordnad pris och produktprestanda vid ett köpbeslut. För att göra en nöjd kund till en lojal kund behöver ni därför arbeta med andra faktorer. Erbjud detta, lämpligtvis paketerat i ett kundlojalitetsprogram, så får ni inte bara lojalare kunder utan även ökad tillväxt och bättre lönsamhet.

Kundklubb med poäng istället för rabatt 
I slaget om kundens lojalitet har kassarabatten inte längre något värde, den driver bara kunden att söka bästa pris just nu.
Gör istället som andra framgångsrika företag: sluta med kassarabatter och bygg kundlojalitet och lönsamhet genom en kundklubb för B2B-kunder.
Det finns kundklubbar som levererat merförsäljning värt 138 000 000 kronor, på bara ett år, för en investering lägre än vad som tidigare försvann som kassarabatt.

Högre krav på mätbarhet
Ledningsgrupper idag ställer allt högre krav på mätbarhet i loja- litetsarbetet, och det gör de helt rätt i. I en väl utformad kundklubb ska alla aktiviteter för kundlojalitet gå att mäta och aktiviteterna ska vara tydligt kopplade till verksamhetens finansiella mål.
Det räcker inte längre att bara mäta transaktioner i form av spenderade kronor.
Du behöver veta hur kunden köper: vilka aktiviteter de efterfrågar, hur de beter de sig i köpprocessen, om de har tillräcklig kunskap för att göra ett bra köpbeslut och så vidare.

Exempel på kundklubb
Rexel Sverige AB är en del av världens största elgrossistkoncern. I Sverige finns B2B-kundklubbarna Club Storel och Selga Xtra. Kundklubbarna bygger mervärden för deltagarna och kundlojalitet för Rexel. Här används i huvudsak poäng som belöning. Poängen kan användas till utbildningar, studieresor, produkter, upplevelser och mycket annat. Kundklubbarna levererar tydliga effekter, exempelvis 138 000 000 kr i merförsäljning under 2015.

Tips för ökad effekt i ett kundlojalitetsprogram

UPPNÅ STÖRRE EFFEKT MED GAMIFICATION
Använd gamification i kundklubben för att stimulera till olika beteendeförändringar. Gamification har visat sig vara en stark effektförstärkare just när det gäller att påverka beteenden genom att använda olika triggers som aktiverar människors inre motivatorer, till exempel att vara duktig, att vinna, att vara social, etc.

LÅT KUNDEN VARA MED OCH PÅVERKA
Det blir allt viktigare att era egna värderingar och krav på hållbarhet matchar kundernas krav och värderingar. Låt därför kunderna vara med och påverka ert erbjudande, bjud in till möten där ni utbyter erfarenheter.

ERBJUD MERVÄRDEN UTÖVER EGNA UTBUDET
I ett lojalitetsprogram kan det innebära att erbjuda mervärden som inte bara bygger på er egen affärsportfölj, utan annat som gör att kunden märker att du bryr dig.

inspirationcompany.se
info@inspirationcompany.se
073 530 35 00


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa