Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 18 oktober 2017 - klockan 13:14
Marknadscheferns Nr 1. 2016

Slaget om Kundlojaliteten


Inspiration Company 2016-04-15


i B2B din utmaning som marknadschef

Lojala B2B-kunder är lönsammare kunder
Skillnaden mellan nöjda kunder och lojala är sex gånger pengarna. Lojala kunder handlar mer än nöjda kunder, dessutom blir de ambassadörer för ert varumärke och bidrar till er tillväxt. Utöver hygienfaktorer som kundservice och tillgänglighet behövs mervärden som skiljer er från konkurrenterna.
På lång sikt kommer dessutom kundupplevelsen vara helt överordnad pris och produktprestanda vid ett köpbeslut. För att göra en nöjd kund till en lojal kund behöver ni därför arbeta med andra faktorer. Erbjud detta, lämpligtvis paketerat i ett kundlojalitetsprogram, så får ni inte bara lojalare kunder utan även ökad tillväxt och bättre lönsamhet.

Kundklubb med poäng istället för rabatt 
I slaget om kundens lojalitet har kassarabatten inte längre något värde, den driver bara kunden att söka bästa pris just nu.
Gör istället som andra framgångsrika företag: sluta med kassarabatter och bygg kundlojalitet och lönsamhet genom en kundklubb för B2B-kunder.
Det finns kundklubbar som levererat merförsäljning värt 138 000 000 kronor, på bara ett år, för en investering lägre än vad som tidigare försvann som kassarabatt.

Högre krav på mätbarhet
Ledningsgrupper idag ställer allt högre krav på mätbarhet i loja- litetsarbetet, och det gör de helt rätt i. I en väl utformad kundklubb ska alla aktiviteter för kundlojalitet gå att mäta och aktiviteterna ska vara tydligt kopplade till verksamhetens finansiella mål.
Det räcker inte längre att bara mäta transaktioner i form av spenderade kronor.
Du behöver veta hur kunden köper: vilka aktiviteter de efterfrågar, hur de beter de sig i köpprocessen, om de har tillräcklig kunskap för att göra ett bra köpbeslut och så vidare.

Exempel på kundklubb
Rexel Sverige AB är en del av världens största elgrossistkoncern. I Sverige finns B2B-kundklubbarna Club Storel och Selga Xtra. Kundklubbarna bygger mervärden för deltagarna och kundlojalitet för Rexel. Här används i huvudsak poäng som belöning. Poängen kan användas till utbildningar, studieresor, produkter, upplevelser och mycket annat. Kundklubbarna levererar tydliga effekter, exempelvis 138 000 000 kr i merförsäljning under 2015.

Tips för ökad effekt i ett kundlojalitetsprogram

UPPNÅ STÖRRE EFFEKT MED GAMIFICATION
Använd gamification i kundklubben för att stimulera till olika beteendeförändringar. Gamification har visat sig vara en stark effektförstärkare just när det gäller att påverka beteenden genom att använda olika triggers som aktiverar människors inre motivatorer, till exempel att vara duktig, att vinna, att vara social, etc.

LÅT KUNDEN VARA MED OCH PÅVERKA
Det blir allt viktigare att era egna värderingar och krav på hållbarhet matchar kundernas krav och värderingar. Låt därför kunderna vara med och påverka ert erbjudande, bjud in till möten där ni utbyter erfarenheter.

ERBJUD MERVÄRDEN UTÖVER EGNA UTBUDET
I ett lojalitetsprogram kan det innebära att erbjuda mervärden som inte bara bygger på er egen affärsportfölj, utan annat som gör att kunden märker att du bryr dig.

inspirationcompany.se
info@inspirationcompany.se
073 530 35 00


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa