Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 19 november 2018 - klockan 00:10
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
BAM54

Sociala medier äger- nästan


Mikael Dahlgren 2015-06-22


Varför är de sociala och varför har de gjort sådan revolution? Vad kan de göra för ditt varumärke och dina affärer och vad ska du absolut inte skriva på sociala medier? Att synas på nätet och i sociala medier har blivit en självklarhet för både företag och myndigheter. Har du funderingar på att komma igång eller undrar vad du kan göra bättre så är många av svaren förvånansvärt enkla.

Du har säkert ställt dig frågan vilka av alla sociala medier du ska använda. Nya poppar upp och de traditionella som Facebook och Twitter svänger i popularitet.
Vilket eller vilka som passar dig bäst beror på målgruppen du vill nå, användarnas ålder, typ av bransch och vilka länder du siktar på.
Var medveten om att förutsättningarna ständigt förändras och att det i huvudsak är de många små företagen som driver på utvecklingen och bestämmer om det är rätt kanal för dig. Om din målgrupp byter plattform får du vara på alerten. ”Gilla” läget och följ strömmen.

”Vilka skall jag välja?”
• Facebook är fortfarande störst (över 1 miljard användare) och en utmärkt kanal för att marknadsföra event och kampanjer.
• LinkedIn använder du för att bygga ditt professionella nätverk.
• Twitter och liknande tjänster är inriktade på snabb, kort kommunikation och passar den engagerade. Det bevisas av att det bara är ca 10 % av alla som har ett Twitter-konto som producerar 90 % av innehållet.
• På Instagram publicerar du bilder som din målgrupp är intresserad av och stärker ditt varumärke.

Skilj på respons och resultat. Bara för att det är många som gör inlägg och gillar betyder inte det att det främjar dina affärer eller stärker ditt varumärke.
Statistik visar också att man som företag behöver ha minst 600 som gillar eller följer innan det kan skapa affärsmässiga resultat. Men siffran är inte en absolut gräns. Det hänger inte minst på vad du säljer.

Häng med …
Även regler för hur ett socialt medium kan användas spelar naturligtvis roll. Om Facebook ändrar förutsättningarna får du se över din strategi.
Att hänga med och var uppdaterad är helt enkelt livsnödvändigt.
Vill du vara med och bygga och vårda ditt varumärke på sociala medier krävs det både mer tid och engagemang än det gjorde på ”den gamla goda tiden” när mainstream-kanalerna hette TV, radio, tidningar och stortavlor.

LinkedIn (2003) har accelererat i popularitet. Inte minst har det öppnat porten till employer branding, något som blivit allt viktigare när satsningen på varumärket måste inkludera betydlig mer än kunder och marknad.
Under 2014 gick LinkedIn om Twitter när det gäller medlemsantal i Sverige.
En het komet är Instagram som dök upp 2010 och nu blommat ut som varumärkesinriktad kommunikationskanal. Fotografen Christoffer Collin (Wisslaren) har gjort Instagram till sin marknadsföringskanal och får nu häftiga uppdrag av resebolag världen över.

Tänk nät och nätverk
Att bygga nätverk av de sociala medier du väljer är a och o för att nå framgång.
Sociala medier är inte isolerade öar utan ska användas i större nätverk.
Inte bara tillsammans med andra sociala medier, utan även med hemsidan och traditionella kommunikationskanaler som nyhetsbrev, annonser, kundtidning och kundforum. Sociala medier ska vara det drivande navet i den story du vill berätta.

Kombinera också Twitter eller Facebook med en egen företagsblogg där du delger din målgrupp relevant och intressant kunskap. Utnyttja även vlogg (videoblogg), där YouTube är störst och erbjuder smidiga lösningar och tung exponering.

Sålla kritiskt
Mitt egna intresse i sociala medier ligger framförallt i det varumärkesstrategiska och vad det är som driver oss. Redan hösten 2009 var jag på ett seminarium om Twitter och sociala medier. Det var en intressant upplevelse. Där satt 400 inbitna Twitter-fans varav ingen tittade på föreläsaren.
Alla skrev tweets som visades på två stora skärmar. Och det gick ganska snabbt att konstatera att minst 80 % av inläggen kunde placeras under kategorin tveksamt värde.
Lärdom? Sålla bland det som skrivs på sociala medier – kritiskt.

”Hur ska jag börja?”
Ett bra sätt är att gå ut och lyssna. Vad pratar man om och var finns din målgrupp?
För fem år sedan gjorde fastighetsbolaget Kungsleden en sex månader lång förundersökning för att hitta rätt. Det betyder inte att du måste lägga ner lika mycket tid.
Idag går det betydligt snabbare. Erfarenheten och kunskapen har ökat och det finns tydligare mönster i användandet.

Möt kunderna där dom finns!
Lite skämtsamt kan man säga att du ska gå till klagomuren. Sociala medier är ett tacksamt ställe att göra sig hörd på om man vill klaga.
Gå därför ut och bemöt kritiken genom att förklara, erkänn om du gjort fel men trigga inte debatten med aggressiva mothugg.

Hittar du rätt nivå på dialogen så finns det många exempel där arga kritiker har konverterat till trogna kunder. Du kan också få kunder att ta ditt parti och försvara ditt företag när andra kunder gnäller. Ett exempel är försäkringsföretaget Agria, där trogna kunder gick in och talade om för gnällspikarna att läsa avtalet de skrivit på ordentligt.

1. Lyssna
2. Bjud in till konversation
3. Stöd andras konversation
4. Skapa egna sociala medier

”Vilka ska delta?”
Du har bestämt att ni ska använda sociala medier. Ska alla på företaget vara med eller bara några utvalda?
Mycket beror på vad du vill att ni ska använda sociala medier till. Kanske ni vill nyttja hela registret: underlätta kommunikation, bedriva service och support, marknadsföra er, bygga och vårda ert varumärke och ta tillvara på idéer för egen utveckling.

Vem eller vilka som ska delta och vara aktiva avgörs till stor del av vilken typ av organisation du jobbar inom. Är det en offentlig instans kan ditt och alla dina medarbetares deltagande på sociala medier vara absolut nödvändigt.
Jobbar du inom tung industri kan det finnas andra och vassare kanaler där ni kan påverka och prata med målgrupperna.

Vad många glömmer bort är att sociala medier också är en kommunikationskanal som tar tid, som att prata i telefon. Att lägga ned tid på att diskutera och svara på allt som kan komma upp på sociala medier kanske inte matchar dina arbetsuppgifter eller färdigheter.
I många fall bidrar du till företagets varumärkesbyggande på ett bättre sätt genom din kompetens inom helt andra områden. Att tillföra det man är bäst på gäller även här.

För att det ska var lättare att hålla ihop dialogen och följa policyn är ett taktiskt drag att ha några få utvalda som skriver inlägg och svarar på frågor. Gärna personer som jobbar med information eller kommunikation.

Varför så populärt och effektfullt?
Att säga att vi är fängslade av sociala medier, både privat och professionellt, är en underdrift. Från att ha varit en social länk mellan vänner och likasinnade har det utvecklats till ett verktyg för framgångsrik marknadskommunikation. Varför?

Framgångssagan beror på att sociala medier fyller en plats i våra sociala behov som människor. Det som driver oss att komma tillbaka, läsa om andra och säga vad vi tycker är nyfikenhet och känslan av att tillhöra en grupp där vi kan göra oss hörda.
Drifter som gjort att vi överlevt genom historien är de samma som triggar oss att använda sociala medier. Då är det lätt att förstå att de betyder så mycket för så många och samtidigt har blivit ett verktyg för att påverka andra (marknadsföring).

Redan 1943 beskrev psykologen Abraham Maslow fenomenet i sin behovspyramid:
5. behov av självförverkligande
4. behov av uppskattning
3. behov av kärlek och gemenskap
2. behov av trygghet
1. Grundläggande behov

”Vad ska jag prata om?”
Har du inte en klar agenda på vad du vill ha sagt och hur du ska agera så finns det ett antal punkter som är fördelaktiga att sikta på: bemöta klagomål, lösa problem, räta ut missförstånd, få nya idéer och rekrytera.

Vill du använda sociala medier som en marknadsföringskanal så är det viktigaste att det inte uppfattas som reklam, då är du rökt. (”Vad sa han nu? Marknadsföring men inte reklam?”)
Att marknadsföra sig på sociala medier innebär inte att vara påtvingande och högljudd.
Det handlar mer om att leverera en nytta, något intressant, något som uppfattas som trovärdigt.

Guldkorn och fallgropar
Kan du företagets vision? Visionen ska vara motorn i vad du skriver och visar på sociala medier. Många förväxlar vision med mission. Låter du missionen sätta tonen på dina inlägg och svar finns risk att du blir kortlivad på sociala medier.
Med andra ord, prata inte företag, försäljning eller varumärke. Fokusera på nyttan!

Var gärna personlig men inte privat. Att vara ärlig och uppfattas som trovärdig är heligt.
Sociala medier kräver också att du är transparent och vågar släppa kontrollen.
Samtidig har det de senaste åren paradoxalt nog också blivit ett sätt att behålla kontrollen över varumärket.

Strategin är kompassen
Ditt engagemang och nyttjande av sociala medier måste vara en del av kommunikationsstrategin. Det måste finnas en tydlig målsättning och framförallt måste tiden du lägger ner ställas i relation till värde och resultat.
Se därför till att mäta och ta till vara på resultaten av det du gör på sociala medier. I strategin bör också ingå vem på företaget som ska blogga och skriva svar och inlägg.
Formulera en policy och skapa tydliga regler om det är flera som ska var med.

Summering: Dina 7 nycklar
1. Gör en strategisk plan
2. Lär känna din målgrupp
3. Låt alla vara engagerade (men låt tjänst, kompetens och läggning avgöra vem som ska ha det som arbetsuppgift)
4. Lös kundernas problem
5. Tänk igenom innehållet
6. Häng med i svängarna
7. Använd rätt sociala medier

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa