Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 15 oktober 2018 - klockan 11:29
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


PeO Axelsson 2018-09-23

Bild:Thron Ullberg

Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att göra skillnad – En liten bok om vårt stora ansvar”. Stefan Einhorn, professor, överläkare och känd författare ger i dagarna ut uppföljaren till sin bestseller ”Konsten att vara snäll”. Vi fick möjlighet att läsa manus till boken och ställa några frågor kring den.

Din bok ”Konsten att vara snäll” kom ut 2005 och”Konsten att göra skillnad” kommer ut hösten 2018. Däremellan har du släppt ett antal böcker på andra teman. Vad är anledningen till att den här boken kommer just nu?

Utvecklingen i världen har varit extra oroväckande de senaste åren, med populistiska politiker som har fått alltmer makt, att demokratin i världen har minskat varje år under 12 års tid, den tilltagande polariseringen etc. Det är dags att vi ställer oss frågorna om vad som kan hända med världen och vilket ansvar vi har för utvecklingen.

I boken pratar du om tre huvudscenarier för världens framtid; mänskligheten går under, mänskligheten lever vidare men med stora problem eller att vi går mot ljusare tider. Vilket tror du själv är det troligaste scenariot?

Att vi, kanske efter en eller ett par ”bakslag”, kommer att gå mot ljusare tider. Vi ska hoppas på det bästa men ha beredskap för det värsta.

Du beskriver i boken åtta anledningar till varför vi bör bidra till en bättre värld. Alltifrån egensyfte (ex. vi njuter av det, det ger livet mening, det kommer tillbaka) till en större ansvarskänsla (ex. att ta hänsyn till framtidens dom, att agera som ett föredöme). Vilka tror du själv är de allra största anledningarna till att människor väljer att göra gott?

Vår art är genom evolutionen framselekterad med egenskapen att njuta av att göra gott. Den och andra samband som gör att vi tjänar på att göra gott tror jag är de främsta anledningarna till att vi är hjälpsamma och snälla.

Marknadschefsmagasinet riktar sig ju till beslutsfattare på svenska företag. Varför bör företag bidra till en bättre värld?

ALLA har ett ansvar för utvecklingen, inte minst företag. Det är viktigt att man inte gömmer sig bakom något CSR-projekt och säger ”Titta! Vi gör skillnad!” utan att man går igenom hela sin verksamhet och försöker förbättra överallt där det finns möjligheter. Det kan handla om personalvård, kundrelationer, välgörenhet, miljöarbete, samarbeten där man kan sätta press på partnern etc.

Hur skulle du vilja uppmuntra företag att göra gott och göra skillnad? Hur skulle ett första steg kunna se ut?

Min uppfattning är att företag som satsar på hållbarhetsarbete på sikt kommer att bli vinnare. Med tiden kommer alla företag att tvingas till åtgärder. Bättre då, att vara först. Det är också viktigt att företag inte är rädda för att berätta när de gör skillnad – det behövs fler goda exempel.

KORT RECENSION

Du som, liksom flera hundratusen andra, har läst Stefan Einhorns bok ”Konsten att vara snäll” kommer att känna igen dig i den här uppföljaren. Det är en välskriven och tänkvärd bok, med syftet att få oss att inse att det är handlingen som räknas och att alla goda handlingar ger ringar på vattnet. Vi är aldrig för små för att kunna göra skillnad. En positiv bok som känns viktigare än någonsin.

UPPROP TILL FÖRETAG – GE OSS GODA EXEMPEL PÅ HUR NI GÖR SKILLNAD

Marknadscheferna i samarbete med Stefan Einhorn vill hitta bra exempel på företag som ”gör skillnad”. Det kan vara i stort som i smått. Vi vill samla goda exempel som vi sedan kan dela med oss av, för attuppmuntra andra företag att också göra skillnad. Inget exempel är för enkelt eller för litet. Det är genom att dela dessa historier vi stöttar varandra i att göra skillnad.

Skicka in ditt förslag till peo@marknadscheferna.se. De 5 bästa exemplen belönas med Stefan Einhorns nya bok "Konsten att göra skillad".


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Marknadschefens nya guide till design


Design är ett substantiv. Det beskriver en slutleverans i form av en behållare eller en visuell presentation av något. Men design är också ett verb. En process. Det ä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa