Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 20 februari 2018 - klockan 00:55
Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Pyramid 2015-11-30


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av de mindre bolagen planerar tvärtom att minska sina marknadsföringsinvesteringar. Det visar ett nytt marknadsföringsindex som gjorde sin första mätning i september. Indexet visar dessutom att om tre år tror företagen att budget kommer att fördelas jämnt mellan traditionella, digitala och sociala medier samt PR

I DET DAGLIGA ARBETET med att få en marknadsföringsbudget att räcka till, och att motivera en ny budget varje år, finns minimal jämförande statistik att luta sig emot.
Vanliga frågor bland marknadschefer är hur mycket andra lägger på sin marknadsföring och hur olika kanaler prioriteras.
Därför har nu reklambyrån Pyramid Communication tillsammans med Marknadscheferna börjat bygga Sveriges marknadsföringsindex som årligen ska samla in uppgifter från Sveriges marknadschefer.

I september skickades den första enkäten ut där alla Sveriges marknadschefer i företag med en omsättning på mer än 10 miljoner kronor ombads att svara på frågor om sin marknadsföringssituation.
Frågorna omfattade bland annat hur stor del av företagets omsättning som läggs på marknadsföring, om den totala marknadsbudgeten kommer att öka eller minska nästa år, hur marknadsinvesteringarna fördelas mellan olika kanaler och hur man tror det kommer att se ut om tre år.

De tillfrågade marknadscheferna finns inom både konsumentsektorn (B2C) och inom business-to-business (B2B).
282 marknadsansvariga svarade på undersökningen, jämnt fördelade över Sverige.
– Vi tror att ett index kan bli en verkligt värdefull resurs för marknadsföringsansvariga, inte minst för att utläsa trender och få bättre motivationsunderlag i budgetförhandlingarna med företagets ledning, menar Ulf Vanselius, VD på Pyramid Communication.
– Ett av huvudmålen för Marknadscheferna är att ge våra medlemmar tillgång till fakta för bättre beslutsunderlag, säger PeO Axelsson, VD för Marknadscheferna.

MÅNGA ÖKAR SIN BUDGET INFÖR 2016
Knappt hälften (40 procent) av de tillfrågade marknadscheferna uppgav att de kommer att öka sin totala marknadsbudget inför 2016. Drygt 45 procent angav att budgeten kommer att vara oförändrad och knappt 14 procent uppgav att budgeten kommer att minska.
I synnerhet företag inom B2C kommer att öka eller ha en oförändrad marknadsföringsbudget.

Dessa företag investerar även en högre andel av sin omsättning i marknadsföring än kollegorna inom B2B: nära hälften av de tillfrågade inom B2C investerar 2–10 procent av omsättningen i marknadsföring medan andel av omsättningen för B2B-företag ligger runt 0,5–2 procent.

SMÅ FÖRETAG MINSKAR, STORA ÖKAR SIN BUDGET
När man tittar på företagens storlek planerar över hälften (64 procent) av de små till medelstora företagen (omsättning 1 miljard) går i helt motsatt riktning: hälften anger att de planerar att öka sin marknadsföringsbudget. Det ska tilläggas att fler av de små till medelstora företagen lägger en större procentandel av omsättningen på marknadsföringen än de stora.

DIGITALA KANALER OCH SOCIALA MEDIER ÖKAR
Traditionella kanaler som annonsering, trycksaker, stortavlor, TV, etcetera dominerar fortfarande investeringarna inom både B2C och B2B.
Fördelningen av budgeten 2016 är drygt hälften i traditionella kanaler och knappt 30 procent i digitala kanaler så som webb, SEO/SEM, banners etcetra. PR står för 13 procent och sociala medier för endast tio procent av investeringarna.

Företag inom B2C anser i högre grad att digitala kanaler är mer effektiva än de traditionella och lägger en större andel av budget där, men båda grupperna prioriterar traditionella och digitala kanaler framför PR och sociala medier.
– Tittar man tre år framåt i tiden är trenden tydlig, säger Ulf Vanselius. Företag inom B2C planerar att minska sina investeringar inom PR för att öka marknadsföringen i digitala kanaler och sociala medier.

B2B-företagen däremot planerar att öka investeringarna inom PR och minska sin marknadsföring i traditionella kanaler. Deltagarna i undersökningen fick även möjlighet att i fritext besvara frågan om vad som ses som den största utmaningen under 2016. Många uppgav just kanalval och att kostnadseffektivt nå målgrupperna som den stora utmaningen.

ANSVAR FÖR VARUMÄRKE RESPEKTIVE BUDGET
Undersökningen visar att ansvaret för varumärket ofta ligger hos ledningsgruppen (35 procent) med marknadsavdelningen som god tvåa (32 procent). Hos hela 15 procent av företagen ligger ansvaret för varumärket hos styrelsen.
Däremot är de flesta marknadsföringsavdelningar i stort sett helt självständiga gentemot ledningsgrupp eller styrelse i marknadsföringsbesluten. 43 procent uppger att merparten av besluten fattas av dem själva men vissa frågor behöver förankras centralt. 37 procent tar samtliga beslut själva.
– Resultatet visar att varumärket ses som en allt viktigare funktion i företaget eftersom ansvaret i högre grad ligger hos ledning och styrelse än hos marknadsavdelningen, kommenterar Ulf Vanselius.

Ladda ner hela undersökningen här >>

Se 4 minuters film som sammanfattar undersökningen här >>

www.pyramid.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa