Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 22 september 2017 - klockan 19:09
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr,3 2015

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget


Pyramid 2015-11-30


Mer än hälften av Sveriges stora bolag, med en omsättning över en miljard, planerar att öka sina investeringar i marknadsföring nästa år. Cirka 16 procent av de mindre bolagen planerar tvärtom att minska sina marknadsföringsinvesteringar. Det visar ett nytt marknadsföringsindex som gjorde sin första mätning i september. Indexet visar dessutom att om tre år tror företagen att budget kommer att fördelas jämnt mellan traditionella, digitala och sociala medier samt PR

I DET DAGLIGA ARBETET med att få en marknadsföringsbudget att räcka till, och att motivera en ny budget varje år, finns minimal jämförande statistik att luta sig emot.
Vanliga frågor bland marknadschefer är hur mycket andra lägger på sin marknadsföring och hur olika kanaler prioriteras.
Därför har nu reklambyrån Pyramid Communication tillsammans med Marknadscheferna börjat bygga Sveriges marknadsföringsindex som årligen ska samla in uppgifter från Sveriges marknadschefer.

I september skickades den första enkäten ut där alla Sveriges marknadschefer i företag med en omsättning på mer än 10 miljoner kronor ombads att svara på frågor om sin marknadsföringssituation.
Frågorna omfattade bland annat hur stor del av företagets omsättning som läggs på marknadsföring, om den totala marknadsbudgeten kommer att öka eller minska nästa år, hur marknadsinvesteringarna fördelas mellan olika kanaler och hur man tror det kommer att se ut om tre år.

De tillfrågade marknadscheferna finns inom både konsumentsektorn (B2C) och inom business-to-business (B2B).
282 marknadsansvariga svarade på undersökningen, jämnt fördelade över Sverige.
– Vi tror att ett index kan bli en verkligt värdefull resurs för marknadsföringsansvariga, inte minst för att utläsa trender och få bättre motivationsunderlag i budgetförhandlingarna med företagets ledning, menar Ulf Vanselius, VD på Pyramid Communication.
– Ett av huvudmålen för Marknadscheferna är att ge våra medlemmar tillgång till fakta för bättre beslutsunderlag, säger PeO Axelsson, VD för Marknadscheferna.

MÅNGA ÖKAR SIN BUDGET INFÖR 2016
Knappt hälften (40 procent) av de tillfrågade marknadscheferna uppgav att de kommer att öka sin totala marknadsbudget inför 2016. Drygt 45 procent angav att budgeten kommer att vara oförändrad och knappt 14 procent uppgav att budgeten kommer att minska.
I synnerhet företag inom B2C kommer att öka eller ha en oförändrad marknadsföringsbudget.

Dessa företag investerar även en högre andel av sin omsättning i marknadsföring än kollegorna inom B2B: nära hälften av de tillfrågade inom B2C investerar 2–10 procent av omsättningen i marknadsföring medan andel av omsättningen för B2B-företag ligger runt 0,5–2 procent.

SMÅ FÖRETAG MINSKAR, STORA ÖKAR SIN BUDGET
När man tittar på företagens storlek planerar över hälften (64 procent) av de små till medelstora företagen (omsättning 1 miljard) går i helt motsatt riktning: hälften anger att de planerar att öka sin marknadsföringsbudget. Det ska tilläggas att fler av de små till medelstora företagen lägger en större procentandel av omsättningen på marknadsföringen än de stora.

DIGITALA KANALER OCH SOCIALA MEDIER ÖKAR
Traditionella kanaler som annonsering, trycksaker, stortavlor, TV, etcetera dominerar fortfarande investeringarna inom både B2C och B2B.
Fördelningen av budgeten 2016 är drygt hälften i traditionella kanaler och knappt 30 procent i digitala kanaler så som webb, SEO/SEM, banners etcetra. PR står för 13 procent och sociala medier för endast tio procent av investeringarna.

Företag inom B2C anser i högre grad att digitala kanaler är mer effektiva än de traditionella och lägger en större andel av budget där, men båda grupperna prioriterar traditionella och digitala kanaler framför PR och sociala medier.
– Tittar man tre år framåt i tiden är trenden tydlig, säger Ulf Vanselius. Företag inom B2C planerar att minska sina investeringar inom PR för att öka marknadsföringen i digitala kanaler och sociala medier.

B2B-företagen däremot planerar att öka investeringarna inom PR och minska sin marknadsföring i traditionella kanaler. Deltagarna i undersökningen fick även möjlighet att i fritext besvara frågan om vad som ses som den största utmaningen under 2016. Många uppgav just kanalval och att kostnadseffektivt nå målgrupperna som den stora utmaningen.

ANSVAR FÖR VARUMÄRKE RESPEKTIVE BUDGET
Undersökningen visar att ansvaret för varumärket ofta ligger hos ledningsgruppen (35 procent) med marknadsavdelningen som god tvåa (32 procent). Hos hela 15 procent av företagen ligger ansvaret för varumärket hos styrelsen.
Däremot är de flesta marknadsföringsavdelningar i stort sett helt självständiga gentemot ledningsgrupp eller styrelse i marknadsföringsbesluten. 43 procent uppger att merparten av besluten fattas av dem själva men vissa frågor behöver förankras centralt. 37 procent tar samtliga beslut själva.
– Resultatet visar att varumärket ses som en allt viktigare funktion i företaget eftersom ansvaret i högre grad ligger hos ledning och styrelse än hos marknadsavdelningen, kommenterar Ulf Vanselius.

Ladda ner hela undersökningen här >>

Se 4 minuters film som sammanfattar undersökningen här >>

www.pyramid.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa