Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 06:51
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre


Håkan Linger/RIVISTA 2014-04-30

Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.
Bild: GRAFIA/Oskar Arvidsson
Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.

Karriären har gått spikrakt uppåt i två stora kliv. Först åtta år hos mässarrangören Exponova, sedan åtta år på Bjurfors. “Jag bytte kvadratmeter mot kvadratmeter”, säger Kristina Wärmare, marknadschef på Bjurfors i Göteborg.

KRISTINA WÄRMARE KOM till Bjurfors för drygt åtta år sedan. Med sig i bagaget hade hon en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap och ett års företagsekonomi.

– Jag halkade in på ett bananskal kan man säga och hade aldrig arbetat som marknadschef, men med tanke på vad jag gjort innan så var jag aldrig orolig för att inte klara jobbet, säger Kristina Wärmare.

Innan Bjurfors jobbade hon som projektledare hos mässarrangören ExpoNova. En bra skola i entreprenörskap och affärsmannaskap. Projektledaren fungerade som en VD för varje projekt och fick driva hela processen från affärsplan till uppföljning, med ansvar för marknadsstrategi, kanalval, positionering och försäljning.

2006 blev hon kontaktad av en rekryteringsbyrå om jobbet på Bjurfors och nappade direkt. DE SENASTE TIO ÅREN har mäklarbranschen förändrats mycket. Ett fåtal stora bolag kniper marknadsandelar, de små blir uppköpta eller försvinner. Mäklare har blivit en akademisk utbildning på minst två år och från att traditionellt ha varit ett manligt yrke är det i dag fler kvinnor än män som utbildar sig till mäklare. En viktig trend är att affärerna går betydligt snabbare från beslutet att köpa till slutförd försäljning. Kunderna är mer pålästa och har anpassat sig till en snabbare försäljning, Samtidigt har utbudsannonseringen flyttat ut på nätet. Hemnet är överlägset störst, men nya aktörer tar mark, exempelvis Blocket.

– Nätet är väldigt viktigt för oss, men vi ser att betydelsen av våra egna kanaler ökar. Nu bygger alla stora mäklarföretag egna register med sökprofiler. I dag har vi 32 000 spekulanter i vårt eget register bara här i Göteborg. I dag kommer inte allt ut på nätet utan ofta sker försäljningen direkt via Bjurfors egna kanaler där säljare och köpare matchas ihop. Via de egna kanalerna finns också möjligheter att erbjuda specialtjänster, som exempelvis köprådgivning. EN AV NYCKLARNA till framgång är jakten på objekt. Konkurrensen har hårdnat, i synnerhet som det har varit färre bostäder ute till försäljning än tidigare år.

– Varumärkeskännedomen är oerhört central och vi arbetar mycket med vår visuella identitet. Det gäller att ha rätt tjänst och produkt och en genomtänkt process. Bilderna är ett exempel, berättar Kristina. Bjurfors arbetar bara med utvalda proffsfotografer, för att bildkvaliteten ska vara varumärkesskiljande. Exponeringen sker bland annat med helsidor, DR, hemsidor, sökord och e-post.

– Sedan jobbar vi med olika säljdrivande kampanjer, för att skapa säljbesök för våra mäklare, där vi agnar med någon premie, exempelvis Linas Matkasse eller prenumeration på någon inredningstidning. Ett exempel är ”Tyck om mig” En kampanj där kommunikationen är baserad på våra nöjdkund-mätningar, där vi visar hur vi arbetar för att hela tiden bli bättre. Mätningarna bygger på 25 frågor där våra kunder får tycka till om allt från första mötet till avtalsskrivande. ”Tyck om mig”-kampanjen är också en viktig del i Bjurfors employer branding.

– Mäklaryrket är tufft och baseras på 100 procent provision, genom att mäta varje steg hur mäklaren uppfattas av säljaren och köparen har vi ett fantastiskt verktyg för att utveckla våra mäklare. Det lockar duktiga mäklare. BAKOM HÖRNET VÄNTAR flera stora utmaningar, som fortfarande är hemliga.

– Vi vill fortsätta att vässa vår konkurrenskraft och bli ännu bättre. Jag kan inte säga mer än att mycket spännande är på gång, bland annat håller vi på att utveckla en ny tjänst inom prisstatistik. Vi fortsätter också att utveckla vår employer branding. Trots tuff konkurrens har Bjurfors i Göteborg klarat sig bra. I dag är företaget störst på bostadsrätter i centrala Göteborg, tvåa på villor i Göteborgsregionen och vad gäller det exklusiva segmentet svarar Bjurfors för mer än varannan försäljning.

– Och så här långt har vi levererat, trots att konkurrensen hårdnat betydligt fortsätter vi att öka. Förra året ökade vi vår omsättning med 24 procent, säger Kristina Wärmare.

HÅKAN LINGER/RIVISTA


Om Kristina Wärmare
Ålder: 42.
Bor: I en gul 20-talsvilla på centrala Hisingen.
Familj: Man och Anton, 12 år, och Jakob, 10 år.
Utbildning: Fil kand Medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi.
Bästa hemsida/app: Alla typer av nyhetsappar. Och så Quizkampen!
Lyssnar på: P1 och Bruce Springsteen.
Bästa egenskap: Målfokuserad och dedikerad.
Sämsta egenskap: Otålig.
Ännu inte uppfylld dröm: Lära mig att prata obehindrad tyska och spanska!

Om Bjurfors
- Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. - -
- Bjurfors har cirka 370 medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Barcelona och Torrevieja/Costa Blanca i Spanien.
- Bjurfors bildades 1965 av Ragnar Bjurfors som bedrev mäklarverksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Idag ägs Bjurfors Sverige AB av Mats Ljung och Ola Lundqvist.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa