Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 17 oktober 2018 - klockan 17:53
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre


Håkan Linger/RIVISTA 2014-04-30

Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.
Bild: GRAFIA/Oskar Arvidsson
Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.

Karriären har gått spikrakt uppåt i två stora kliv. Först åtta år hos mässarrangören Exponova, sedan åtta år på Bjurfors. “Jag bytte kvadratmeter mot kvadratmeter”, säger Kristina Wärmare, marknadschef på Bjurfors i Göteborg.

KRISTINA WÄRMARE KOM till Bjurfors för drygt åtta år sedan. Med sig i bagaget hade hon en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap och ett års företagsekonomi.

– Jag halkade in på ett bananskal kan man säga och hade aldrig arbetat som marknadschef, men med tanke på vad jag gjort innan så var jag aldrig orolig för att inte klara jobbet, säger Kristina Wärmare.

Innan Bjurfors jobbade hon som projektledare hos mässarrangören ExpoNova. En bra skola i entreprenörskap och affärsmannaskap. Projektledaren fungerade som en VD för varje projekt och fick driva hela processen från affärsplan till uppföljning, med ansvar för marknadsstrategi, kanalval, positionering och försäljning.

2006 blev hon kontaktad av en rekryteringsbyrå om jobbet på Bjurfors och nappade direkt. DE SENASTE TIO ÅREN har mäklarbranschen förändrats mycket. Ett fåtal stora bolag kniper marknadsandelar, de små blir uppköpta eller försvinner. Mäklare har blivit en akademisk utbildning på minst två år och från att traditionellt ha varit ett manligt yrke är det i dag fler kvinnor än män som utbildar sig till mäklare. En viktig trend är att affärerna går betydligt snabbare från beslutet att köpa till slutförd försäljning. Kunderna är mer pålästa och har anpassat sig till en snabbare försäljning, Samtidigt har utbudsannonseringen flyttat ut på nätet. Hemnet är överlägset störst, men nya aktörer tar mark, exempelvis Blocket.

– Nätet är väldigt viktigt för oss, men vi ser att betydelsen av våra egna kanaler ökar. Nu bygger alla stora mäklarföretag egna register med sökprofiler. I dag har vi 32 000 spekulanter i vårt eget register bara här i Göteborg. I dag kommer inte allt ut på nätet utan ofta sker försäljningen direkt via Bjurfors egna kanaler där säljare och köpare matchas ihop. Via de egna kanalerna finns också möjligheter att erbjuda specialtjänster, som exempelvis köprådgivning. EN AV NYCKLARNA till framgång är jakten på objekt. Konkurrensen har hårdnat, i synnerhet som det har varit färre bostäder ute till försäljning än tidigare år.

– Varumärkeskännedomen är oerhört central och vi arbetar mycket med vår visuella identitet. Det gäller att ha rätt tjänst och produkt och en genomtänkt process. Bilderna är ett exempel, berättar Kristina. Bjurfors arbetar bara med utvalda proffsfotografer, för att bildkvaliteten ska vara varumärkesskiljande. Exponeringen sker bland annat med helsidor, DR, hemsidor, sökord och e-post.

– Sedan jobbar vi med olika säljdrivande kampanjer, för att skapa säljbesök för våra mäklare, där vi agnar med någon premie, exempelvis Linas Matkasse eller prenumeration på någon inredningstidning. Ett exempel är ”Tyck om mig” En kampanj där kommunikationen är baserad på våra nöjdkund-mätningar, där vi visar hur vi arbetar för att hela tiden bli bättre. Mätningarna bygger på 25 frågor där våra kunder får tycka till om allt från första mötet till avtalsskrivande. ”Tyck om mig”-kampanjen är också en viktig del i Bjurfors employer branding.

– Mäklaryrket är tufft och baseras på 100 procent provision, genom att mäta varje steg hur mäklaren uppfattas av säljaren och köparen har vi ett fantastiskt verktyg för att utveckla våra mäklare. Det lockar duktiga mäklare. BAKOM HÖRNET VÄNTAR flera stora utmaningar, som fortfarande är hemliga.

– Vi vill fortsätta att vässa vår konkurrenskraft och bli ännu bättre. Jag kan inte säga mer än att mycket spännande är på gång, bland annat håller vi på att utveckla en ny tjänst inom prisstatistik. Vi fortsätter också att utveckla vår employer branding. Trots tuff konkurrens har Bjurfors i Göteborg klarat sig bra. I dag är företaget störst på bostadsrätter i centrala Göteborg, tvåa på villor i Göteborgsregionen och vad gäller det exklusiva segmentet svarar Bjurfors för mer än varannan försäljning.

– Och så här långt har vi levererat, trots att konkurrensen hårdnat betydligt fortsätter vi att öka. Förra året ökade vi vår omsättning med 24 procent, säger Kristina Wärmare.

HÅKAN LINGER/RIVISTA


Om Kristina Wärmare
Ålder: 42.
Bor: I en gul 20-talsvilla på centrala Hisingen.
Familj: Man och Anton, 12 år, och Jakob, 10 år.
Utbildning: Fil kand Medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi.
Bästa hemsida/app: Alla typer av nyhetsappar. Och så Quizkampen!
Lyssnar på: P1 och Bruce Springsteen.
Bästa egenskap: Målfokuserad och dedikerad.
Sämsta egenskap: Otålig.
Ännu inte uppfylld dröm: Lära mig att prata obehindrad tyska och spanska!

Om Bjurfors
- Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. - -
- Bjurfors har cirka 370 medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Barcelona och Torrevieja/Costa Blanca i Spanien.
- Bjurfors bildades 1965 av Ragnar Bjurfors som bedrev mäklarverksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Idag ägs Bjurfors Sverige AB av Mats Ljung och Ola Lundqvist.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa