Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 07:53
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Största mäklarföretaget i Göteborg, men Kristina vill göra Bjurfors ännu bättre


Håkan Linger/RIVISTA 2014-04-30

Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.
Bild: GRAFIA/Oskar Arvidsson
Kristina Wärmare är marknadschef på Bjurfors i Göteborg, som trots att konkurrensen har hårdnat har fortsatt att öka omsättningen.

Karriären har gått spikrakt uppåt i två stora kliv. Först åtta år hos mässarrangören Exponova, sedan åtta år på Bjurfors. “Jag bytte kvadratmeter mot kvadratmeter”, säger Kristina Wärmare, marknadschef på Bjurfors i Göteborg.

KRISTINA WÄRMARE KOM till Bjurfors för drygt åtta år sedan. Med sig i bagaget hade hon en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap och ett års företagsekonomi.

– Jag halkade in på ett bananskal kan man säga och hade aldrig arbetat som marknadschef, men med tanke på vad jag gjort innan så var jag aldrig orolig för att inte klara jobbet, säger Kristina Wärmare.

Innan Bjurfors jobbade hon som projektledare hos mässarrangören ExpoNova. En bra skola i entreprenörskap och affärsmannaskap. Projektledaren fungerade som en VD för varje projekt och fick driva hela processen från affärsplan till uppföljning, med ansvar för marknadsstrategi, kanalval, positionering och försäljning.

2006 blev hon kontaktad av en rekryteringsbyrå om jobbet på Bjurfors och nappade direkt. DE SENASTE TIO ÅREN har mäklarbranschen förändrats mycket. Ett fåtal stora bolag kniper marknadsandelar, de små blir uppköpta eller försvinner. Mäklare har blivit en akademisk utbildning på minst två år och från att traditionellt ha varit ett manligt yrke är det i dag fler kvinnor än män som utbildar sig till mäklare. En viktig trend är att affärerna går betydligt snabbare från beslutet att köpa till slutförd försäljning. Kunderna är mer pålästa och har anpassat sig till en snabbare försäljning, Samtidigt har utbudsannonseringen flyttat ut på nätet. Hemnet är överlägset störst, men nya aktörer tar mark, exempelvis Blocket.

– Nätet är väldigt viktigt för oss, men vi ser att betydelsen av våra egna kanaler ökar. Nu bygger alla stora mäklarföretag egna register med sökprofiler. I dag har vi 32 000 spekulanter i vårt eget register bara här i Göteborg. I dag kommer inte allt ut på nätet utan ofta sker försäljningen direkt via Bjurfors egna kanaler där säljare och köpare matchas ihop. Via de egna kanalerna finns också möjligheter att erbjuda specialtjänster, som exempelvis köprådgivning. EN AV NYCKLARNA till framgång är jakten på objekt. Konkurrensen har hårdnat, i synnerhet som det har varit färre bostäder ute till försäljning än tidigare år.

– Varumärkeskännedomen är oerhört central och vi arbetar mycket med vår visuella identitet. Det gäller att ha rätt tjänst och produkt och en genomtänkt process. Bilderna är ett exempel, berättar Kristina. Bjurfors arbetar bara med utvalda proffsfotografer, för att bildkvaliteten ska vara varumärkesskiljande. Exponeringen sker bland annat med helsidor, DR, hemsidor, sökord och e-post.

– Sedan jobbar vi med olika säljdrivande kampanjer, för att skapa säljbesök för våra mäklare, där vi agnar med någon premie, exempelvis Linas Matkasse eller prenumeration på någon inredningstidning. Ett exempel är ”Tyck om mig” En kampanj där kommunikationen är baserad på våra nöjdkund-mätningar, där vi visar hur vi arbetar för att hela tiden bli bättre. Mätningarna bygger på 25 frågor där våra kunder får tycka till om allt från första mötet till avtalsskrivande. ”Tyck om mig”-kampanjen är också en viktig del i Bjurfors employer branding.

– Mäklaryrket är tufft och baseras på 100 procent provision, genom att mäta varje steg hur mäklaren uppfattas av säljaren och köparen har vi ett fantastiskt verktyg för att utveckla våra mäklare. Det lockar duktiga mäklare. BAKOM HÖRNET VÄNTAR flera stora utmaningar, som fortfarande är hemliga.

– Vi vill fortsätta att vässa vår konkurrenskraft och bli ännu bättre. Jag kan inte säga mer än att mycket spännande är på gång, bland annat håller vi på att utveckla en ny tjänst inom prisstatistik. Vi fortsätter också att utveckla vår employer branding. Trots tuff konkurrens har Bjurfors i Göteborg klarat sig bra. I dag är företaget störst på bostadsrätter i centrala Göteborg, tvåa på villor i Göteborgsregionen och vad gäller det exklusiva segmentet svarar Bjurfors för mer än varannan försäljning.

– Och så här långt har vi levererat, trots att konkurrensen hårdnat betydligt fortsätter vi att öka. Förra året ökade vi vår omsättning med 24 procent, säger Kristina Wärmare.

HÅKAN LINGER/RIVISTA


Om Kristina Wärmare
Ålder: 42.
Bor: I en gul 20-talsvilla på centrala Hisingen.
Familj: Man och Anton, 12 år, och Jakob, 10 år.
Utbildning: Fil kand Medie- och kommunikationsvetenskap, företagsekonomi.
Bästa hemsida/app: Alla typer av nyhetsappar. Och så Quizkampen!
Lyssnar på: P1 och Bruce Springsteen.
Bästa egenskap: Målfokuserad och dedikerad.
Sämsta egenskap: Otålig.
Ännu inte uppfylld dröm: Lära mig att prata obehindrad tyska och spanska!

Om Bjurfors
- Bjurfors är en av de marknadsledande fastighetsmäklarkedjorna i Sverige och är verksamma inom såväl privatmarknaden som den kommersiella fastighetsmarknaden. - -
- Bjurfors har cirka 370 medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Västerås, Halmstad, Åre, Bohuslän och i Båstad samt på Gotland, franska Rivieran och i Barcelona och Torrevieja/Costa Blanca i Spanien.
- Bjurfors bildades 1965 av Ragnar Bjurfors som bedrev mäklarverksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås. Idag ägs Bjurfors Sverige AB av Mats Ljung och Ola Lundqvist.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa