Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 26 februari 2020 - klockan 10:40
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Strategisk positionering vs operationell effektivitet


Peter Forsberg 2014-11-11


En äldre dam står där på kajkanten och matar fåglar. Där finns svanar, änder, kråkor och i luften några måsar. Plötsligt slänger damen en större brödbit och en mås dyker kvickt och kniper den före dom andra fåglarna.

Svanarna och änderna ser brödbiten, men har inte en chans att nå den. Kråkorna och kajorna däremot – försöker – men hinner inte. De gör istället gemensam sak mot denna fiende.
De anfaller i luften och försöker hacka måsen i huvudet. Det är strid på liv och död.

Måsen får inte tillräckligt med utrymme för att kunna flyga ordentligt – utan flaxar, nästan stillastående – medan de andra går till allt vildare anfall. 
Måsen har ett enda val, som det synes – att släppa brödbiten och låta någon annan ta över den ensamma fienderollen – annars går den mot en snar död.

Nu gör inte måsen det. Istället slutar den flyga och nästan ramlar ner i vattnet, där den sätter sig gungandes på måsars vis. De andra tvingas avbryta sina attacker, för de kan inte vara i vattnet. Dom kan inte heller tillåta sig att flyga så nära, att dom riskerar att hamna i det.
Måsen har vunnit och kan ensam och oskadad avnjuta sin nyvunna brödbit, trots en i antal överlägsen fiende.

Vad var nu detta? Jo, ett maximalt hanterande av den egna operationella effektiviteten och nyttjande av den strategiska positionen.

Så här förhåller det sig; de flesta förväxlar idag operationell effektivitet med strategi.
Man för in nya produktivitetshöjande och kostnadssänkande insatser för att bli billigare än konkurrenterna, som i sin tur gör samma sak och prisspiralen går rakt ner, tillsammans med lönsamheten.
Inget företag kan i längden behålla sin konkurrensfördel om den enbart baseras på, att göra samma sak som konkurrenterna ännu billigare.

Detta kallas den operationella effektiviteten och betyder bara, att man gör just samma sak som konkurrenterna lite billigare.
Sådana försprång hämtas alltid in. Företaget måste också göra andra annorlunda, värdeskapande insatser för kunden. Först då, har det skaffat sig en strategisk position.

Måsen var inte bättre flygare i sitt begränsade luftrum. Den flaxade med vingarna på samma sätt som sina fiender. Alla visade upp sin operationella effektivitet, men måsen vann genom att sätta sig i vattnet – en ointaglig position i detta läge och därmed – en strategisk positionering.

Peter Forsberg /Affärsutveckling AM / www.affarsutveckling.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa