Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 24 september 2018 - klockan 09:30
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr:2 2016

THE END OF THE EXPERT


Katarina Ljundahl 2016-09-19


Förr kunde du lära dig allt inom ett område. Du kunde bli en expert. Idag går det att skrapa på ytan, men det är omöjligt att lära sig allt. Det du kan göra är att systematisera ditt lärande, säger Anders Sjöstedt, affärsutvecklare på Hyper Island och facilitator för Sveriges Kommunikatörers kurs Master Class Digital Transformation.

Den snabba teknikutvecklingen har bidragit till helt nya sätt att driva affärer. Idag behöver du inte skapa, eller ens äga, resurserna för att leverera värde. Vem som helst kan utmana vad som helst. Jämfört med förr är det en stor attitydskillnad.
– Inom den industriella världen var det tidigare så att jag kom in till jobbet och någon berättade vad jag skulle göra. Hur jag skulle trycka på en knapp, eller på vilket sätt jag skulle skicka ett nyhetsbrev. Problemet är bara, att all typ av arbete som går att förklara genom att en människa berättar för dig hur du ska göra, kan en maskin eller en algoritm göra både bättre och billigare. Finns det inte en sådan maskin idag, kommer det definitivt att finnas en om några år.

SYSTEMATISERA LÄRANDET
– Vi pratar om ”the professional apprentice”. Det handlar om att vara en professionell sökare, en lärling, som är duktig på att systematisera lärandet, säger Anders Sjöstedt.
Men vad betyder det egentligen? Och hur håller du dig uppdaterad i en värld som ständigt förändras?
– Jag tror att det viktigaste är att inte drabbas av panik. Vi har levt i en värld där vi vant oss vid att kunna ha koll på allting. Idag behöver du kunna förhålla dig till information och trender på ett annat sätt. Anders Sjöstedt tipsar om att börja i små steg. Kanske finns det webbplatser du brukar besöka för att uppdatera dig inom ditt område, och då kan du börja där. Sätt av en halvtimme om dagen och ha inställningen att varje dag lära dig något nytt. Och om en kollega eller vän berättar om en ny trend du inte känner till, så ställ frågor.

NYA KRAV PÅ MEDARBETAREN
Att som medarbetare gå från att göra som någon sagt åt dig, till att plötsligt ta ansvar för det egna bidraget till verksamheten, är inte bara ett svårt skifte. För vissa är det inte ens önskvärt, ibland till och med omöjligt.
– Som ledare är det viktigt att vara konkret och tydlig, och att erkänna att förväntningarna på medarbetarna ser annorlunda ut idag. Du behöver berätta att de själva måste fundera på hur de kan skapa värde i organisationen. Det här är inte för alla, så medan vissa medarbetare kommer att stanna kvar, kommer andra att lämna.

För att en organisation ska få ett rykte om sig att vara en plats där medarbetarna ansvarar för att skapa värde, tror Anders Sjöstedt att det behövs en medveten satsning förankrad i ledningen. Däremot kan varje medarbetare själv börja förändra en verksamhet på det sätt hen vill, oavsett om ledningen går före och ber om det eller inte.

– Fundera över vad du vill åstadkomma. Därefter bör du hitta kollegor som är intresserade av att göra samma saker. Allt behöver inte vara sanktionerat. Boka in lunchmöten och diskutera med andra, och om det blir framgångsrikt, gå först då till ledningsgruppen. Genom att skapa små succéer och använda dessa, bidrar du till att röra organisationen framåt.

På frågan om vi ändå inte förlitar oss för mycket på teknikutveckling, svarar Anders Sjöstedt bestämt nej.
– 99,99 procent har ingen susning om vad tekniken kan göra åt oss. Däremot implementerar vi teknik utan att fundera på hur den kan hjälpa oss att göra arbetet mer effektivt. Hur många av oss har till exempel fått lära oss hur e-post kan göra vår vardag mer effektiv? Inte jag i alla fall. Teknik kan göra mycket åt oss, men vi behöver ta oss tid att förstå hur den kan göra det.

www.sverigeskommunikatorer.se

TEXT: KATARINA LJUNGDAHL


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa