Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr:2 2016

THE END OF THE EXPERT


Katarina Ljundahl 2016-09-19


Förr kunde du lära dig allt inom ett område. Du kunde bli en expert. Idag går det att skrapa på ytan, men det är omöjligt att lära sig allt. Det du kan göra är att systematisera ditt lärande, säger Anders Sjöstedt, affärsutvecklare på Hyper Island och facilitator för Sveriges Kommunikatörers kurs Master Class Digital Transformation.

Den snabba teknikutvecklingen har bidragit till helt nya sätt att driva affärer. Idag behöver du inte skapa, eller ens äga, resurserna för att leverera värde. Vem som helst kan utmana vad som helst. Jämfört med förr är det en stor attitydskillnad.
– Inom den industriella världen var det tidigare så att jag kom in till jobbet och någon berättade vad jag skulle göra. Hur jag skulle trycka på en knapp, eller på vilket sätt jag skulle skicka ett nyhetsbrev. Problemet är bara, att all typ av arbete som går att förklara genom att en människa berättar för dig hur du ska göra, kan en maskin eller en algoritm göra både bättre och billigare. Finns det inte en sådan maskin idag, kommer det definitivt att finnas en om några år.

SYSTEMATISERA LÄRANDET
– Vi pratar om ”the professional apprentice”. Det handlar om att vara en professionell sökare, en lärling, som är duktig på att systematisera lärandet, säger Anders Sjöstedt.
Men vad betyder det egentligen? Och hur håller du dig uppdaterad i en värld som ständigt förändras?
– Jag tror att det viktigaste är att inte drabbas av panik. Vi har levt i en värld där vi vant oss vid att kunna ha koll på allting. Idag behöver du kunna förhålla dig till information och trender på ett annat sätt. Anders Sjöstedt tipsar om att börja i små steg. Kanske finns det webbplatser du brukar besöka för att uppdatera dig inom ditt område, och då kan du börja där. Sätt av en halvtimme om dagen och ha inställningen att varje dag lära dig något nytt. Och om en kollega eller vän berättar om en ny trend du inte känner till, så ställ frågor.

NYA KRAV PÅ MEDARBETAREN
Att som medarbetare gå från att göra som någon sagt åt dig, till att plötsligt ta ansvar för det egna bidraget till verksamheten, är inte bara ett svårt skifte. För vissa är det inte ens önskvärt, ibland till och med omöjligt.
– Som ledare är det viktigt att vara konkret och tydlig, och att erkänna att förväntningarna på medarbetarna ser annorlunda ut idag. Du behöver berätta att de själva måste fundera på hur de kan skapa värde i organisationen. Det här är inte för alla, så medan vissa medarbetare kommer att stanna kvar, kommer andra att lämna.

För att en organisation ska få ett rykte om sig att vara en plats där medarbetarna ansvarar för att skapa värde, tror Anders Sjöstedt att det behövs en medveten satsning förankrad i ledningen. Däremot kan varje medarbetare själv börja förändra en verksamhet på det sätt hen vill, oavsett om ledningen går före och ber om det eller inte.

– Fundera över vad du vill åstadkomma. Därefter bör du hitta kollegor som är intresserade av att göra samma saker. Allt behöver inte vara sanktionerat. Boka in lunchmöten och diskutera med andra, och om det blir framgångsrikt, gå först då till ledningsgruppen. Genom att skapa små succéer och använda dessa, bidrar du till att röra organisationen framåt.

På frågan om vi ändå inte förlitar oss för mycket på teknikutveckling, svarar Anders Sjöstedt bestämt nej.
– 99,99 procent har ingen susning om vad tekniken kan göra åt oss. Däremot implementerar vi teknik utan att fundera på hur den kan hjälpa oss att göra arbetet mer effektivt. Hur många av oss har till exempel fått lära oss hur e-post kan göra vår vardag mer effektiv? Inte jag i alla fall. Teknik kan göra mycket åt oss, men vi behöver ta oss tid att förstå hur den kan göra det.

www.sverigeskommunikatorer.se

TEXT: KATARINA LJUNGDAHL


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa