Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 1 april 2020 - klockan 19:49
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Utveckla eller avveckla?


Per Löfgren 2014-04-24


Ett företag, en produkt, ett varumärke eller en enhet kan antingen befinna sig i en utvecklings- eller avvecklingsfas. Det finns inget ”status quo”. Dina konkurrenter kämpar för att vinna över dig varje dag. Om du inte utvecklas kommer konkurrenterna sakta men säkert bli bättre än du.

LÄRANDETS ROLL
En viktig del av utveckling är att skapa en organisation som lär sig och utvecklas varje dag. Många lever i villfarelsen att vi utvecklar oss genom att gå på kurs. Det är absolut ett viktigt komplement, men den viktigaste utvecklingen sker i vardagen, varje dag. Det som krävs är att varje chef och medarbetare förstår hur lärande uppstår i en organisation. Vi har alla lätt att fylla våra arbetsdagar med en massa viktiga, och ibland mindre viktiga, arbetsuppgifter.

Forskning visar att lärande uppstår i fyra steg:
1. Upplevelse
2. Reflektion
3. Analys/slutsats
4. Planering

Mannen bakom modellen heter David Kolb, vi kallar det för Lärcirkeln. Vad Kolb menar är att vi måste gå igenom alla fyra stegen för att lärande ska uppstå. När du jobbar med ditt team ska du alltså skapa utrymme för alla fyra steg. Vi har alla upplevelser hela tiden i vardagen och du känner säkert igen att du och dina kollegor tar sig an uppgifter och utmaningar på olika sätt. En del av oss reflekterar över det vi gör, andra är bra på att göra analyser och dra slutsatser och vissa är bra på att planera.

Kolb menar att det finns fyra olika lärstilar. Alla människor är olika. De som gärna kastar sig ut i nya och okända upplevelser blir bättre av att stanna upp och reflektera, de som är eftertänksamma behöver planera och uppleva, de som är analytiska behöver också uppleva och de som helst planerar noga behöver reflektera för att bli bättre – kort sagt, vi behöver ha tillgång till hela Lärcirkeln. Vi har alla en preferens för en eller två av de fyra stegen i lärcirkeln. Var får du mest energi?

CHEFENS ROLL
För att skapa en i sanning en lärande organisation måste du som chef alltså hjälpa dina medarbetare att gå igenom de steg i Lärcirkeln som de normalt hoppar över och skapa utrymme för alla fyra stegen i lärcirkeln. Det gör ni lämpligen när ni träffas, till exempel på gruppmöten eller liknande.

Ett bra sätt att skapa lärande i vardagen är att arbeta med Lärteam, där några som vill utveckla något går igenom Lärcirkeln tillsammans. På möte ett kommer ni överens om vad ni vill utveckla. De träffas en gång mellan mötena och går igenom Lärcirkeln. Vad har de gjort sen sist och hur upplevde de det? Vad gör de för reflektioner om det? Vilken analys gör de utifrån reflektionerna? Hur väljer de att planera och gå vidare?

Sedan träffas de igen precis innan nästa möte och gör samma sak igen. På nästa gruppmöte berättar de för övriga vad de kommit fram till så att andra utanför lärcirkeln får ta del av insikterna. Lärteam fungerar på alla typer av frågor, såsom exempelvis struktur-, kultur-, mål-, produktutvecklings-, marknadsförings- och säljfrågor. Du som chef kan skapa utveckling genom att ge ditt team utrymme för hela Lärcirkeln och skapa strukturer för lärande och riktig utveckling varje dag.

EFFEKT
Vi vet alla att en viss struktur behövs i en organisation. Utmaningen är att införa strukturer som gör oss framgångsrika och minimera strukturer som bara tar tid. Vi på Milega har provat Lärcirkeln i flera olika organisationer, allt från styrelser, ledningsgrupper till säljorganisationer och enskilda arbetsgrupper. De som provat den får en riktig WOW-upplevelse! Det är mäktigt när en så lätt struktur ger effekt, direkt. Utmaningen är som alltid att hålla Lärcirkeln och Lärteam levande över tid. Här har du som chef ett val: Lärteam ger utveckling, direkt och hela tiden!

PER LÖFGREN
per.lofgren@milega.se
www.milega.se
031–105 490

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa