Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 20 oktober 2018 - klockan 12:51
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Vad gäller för direktmarknadsföring?


PeO Axelsson 2017-09-14


Jag får mängder av reklam från företag genom olika marknadsföringskanaler.
Vad är det som gäller för detta och hur blir jag av med det?


All marknadsföring där näringsidkare marknadsför produkter eller tjänster genom att direkt kontakta en kund, via exempelvis post, mail, SMS, nyhetsbrev, direktadresserat brev eller telefon kan betecknas som direktmarknadsföring. Olika regler gäller beroende på vilken form av direktmarknadsföring det handlar om samt till vem marknadsföringen riktar sig.

ELEKTRONISK DIREKTMARKNADSFÖRING

– Riktad till konsument

Vid direktmarknadsföring genom e-post, SMS, telefax eller annan elektronisk kommunikation till en konsument krävs som huvudregel ett föregående samtycke från mottagaren, s.k. Opt-In. I samband med att samtycket inhämtas och i varje ytterligare meddelande ska mottagaren även ges en tydlig möjlighet att motsätta sig ytterligare marknadsföring, s.k. Opt-Out. Kravet på Opt-In gäller inte om annonsören fått konsumentens elektroniska adress i samband med försäljning av en produkt och marknadsföringen avser annonsörens egna, likartade produkter. Det beskrivna Opt-Out förfarandet måste dock respekteras även i dessa fall.

– Riktad till företag

Om marknadsföringen är riktad till ett företag gäller heller inte kravet på Opt-In men däremot kravet på möjlighet till Opt-Out.


ANDRA FORMER AV DIREKTMARKNADSFÖRING

– Riktad till konsument

Vid andra typer av direktmarknadsföring än elektronisk sådan (exempelvis direktreklam via brev eller telemarketing) gäller inte kravet på Opt-In. Istället är marknadsföringen i dessa fall tillåten så länge inte en konsument tydligt motsatt sig denna.

– Riktad till företag

Andra former av direktmarknadsföring än elektronisk, riktad till företag, är inte särskilt reglerat och generellt sett tillåtet.


AVSLUTANDE KOMMENTARER

Ett tillvägagångssätt för att undvika direktmarknadsföring är förstås att kontakta annonsören eller utnyttja den möjlighet till Opt-Out som i vissa fall ska erbjudas. Beträffande oadresserad direktmarknadsföring via brev kan man markera brevlådan med ”reklam undanbedes” och gällande telemarketing finns möjlighet att anmäla sitt telefonnummer till NIX-registret.

Förutom marknadsföringslagens regler måste annonsörerna också beakta reglerna i dataskyddslagstiftningen. Enligt denna har registrerade personer rätt att motsätta sig personuppgiftsbehandling som sker för direktmarknadsföring.

En annonsör som inte respekterar tillämpliga regler om Opt-In/ Opt-Out eller dataskyddslagstiftningen kan bli föremål för vitesförbud eller skadeståndskrav. I ljuset av förslaget till ny EU-förordning om integritet och elektronisk kommunikation kan vi dessutom förvänta oss ännu strängare sanktioner på området framöver.


Vill du veta mer, kontakta: 
Erik Ullberg
erik.ullberg@wistrand.se 
+46 31-771 21 76 

Christel Rockström
christel.rockstrom@wistrand.se
+46 08-50 72 00 45

Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa