Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 10:00
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (MCPLAY)

Vad gör vi åt det största hotet mot svensk tillväxt?


Robert Börjes 2018-04-16


Att världen förändras allt snabbare och digitaliseringen ständigt ritar om spelplanen för hur vi skapar värde och gör affärer har ni säkert hört till leda. Men vem talar om lösningarna? För de medvetna företagen och medarbetarna är ju detta en stor möjlighet. För de som fortfarande duckar är det ett gigantiskt hot. Utvecklingen i sig är inget vi kan stoppa. Men vi kan skapa bättre positioner för att dra nytta av den. För det krävs, uppdaterad, tillgänglig och inte minst, motiverad kompetens. Här fi nns en brist skriver Robert Börjes, ansvarig för kunskapskanalen MCPLAY.

FÖRR KUNDE DET vara OK att arbeta i stuprörsorganisationer där var och en tog ansvar för sitt eget område. Tyvärr är det så det är på alltför många företag även idag. Problemet är att det inte kommer att funka. Nu måste alla ledande befattningshavare ha en mycket bredare kunskapsbas att stå på. En plattform där man förstår mer om mer. Där man förstår vardagens utmaningar i marknadsföring, försäljning, produktutveckling, teknik, HR, varumärkesfrågor och inte minst ledarskap. Och hur allt hänger ihop i en digitaliserad värld.

NU GÄLLER DET att kunna leda ingenjörer som skall samarbeta med beteendevetare, som skall samarbeta med ekonomer, som skall samarbeta med säljare, som skall samarbeta med marknadsförare, som skall samarbeta med kreatörer som skall samarbeta med innehållsproducenter, som skall samarbeta med journalister som skall…

DET FINNS EN kompetensbrist idag. Dels bland specifika yrkesgrupper. Men också hos de ledare och medarbetare som kommer att samarbeta ännu mer. Man har inte samma världsbild när man samarbetar. Och man strävar kanske inte ens i samma riktning. ÄR DU INTE med på noterna och erbjuder utmaningar och meningsfullhet får du inte behålla den kompetens som du har i företaget idag. Och du tappar ännu mer konkurrenskraft. Förväntningarna på ditt företag och varumärke sjunker som en sten. Då räcker det inte med en unik positionering och att du väcker känslor enligt ditt senaste varumärkesarbete. Du måste kunna leverera… Det är en hygienfaktor. Resten gör att du blir vald. Att man vill förknippas med eller handla av företaget.

HUR BRA ÄR DÅ SVENSKA FÖRETAG PÅ ATT MÖTA DEN HÄR UTMANINGEN?
Svaret är inte entydigt. Det beror på vem du frågar och vad de som svarar har för agenda. Just nu är nästan allt fokus på den stora bristen på tekniker. Helst de som programmerar och utvecklar. Företagen dammsuger marknaden. Men kanske räcker det inte att vara den skarpaste nykläckta ingenjören om du inte förstår dig på affären. Det räcker inte att kunna designa någonting attraktivt om du inte förstår kundupplevelsen, tekniken och hur en innovation kan förändra beteenden. Och det räcker inte att vara världens vassaste marknadsförare om du inte förstår att det är tillsammans med sälj och kundanalys du skapar den synliga nyttan över tid.

EFTERSOM KUNSKAP ÄR grunden för framtidens företag, måste de befintliga medarbetarna kultiveras, vidareutvecklas, tillföras ständig näring och motiveras att skapa mer kollektivt värde över en längre tid. Halveringstiden på den kunskap man har idag blir dessutom kortare och kortare. Man måste stanna upp, lyfta blicken och kolla vart man är på väg. Om kompetens redan är en bristvara kan man inte lägga tid på att använda den till annat än att leverera värde till sina kunder. Men det är lika osmart som att tro att ett fotbollslag inte behöver träna under säsongen. Att det kanske räcker med ett träningsläger i innan säsongen, eller två dagar mitt i. Det är visserligen helt nödvändiga aktiviteter. Men det räcker inte. Det funkar inte så. Förutom att spela matcher måste man lära sig ta hand om sin kropp och knopp. Sverige rankas högt i globala mätningar om innovationsförmåga.

MEN HUR STÅR VI OSS NÄR DET GÄLLER STÄNDIGT UTVECKLING AV BEFINTLIGA VERKSAMHETER?
Dels handlar det om att se till de resurser man redan har. Lyckas man skapa en motiverande miljö och plattform där ständigt lärande är standard kommer de att dels bidra mer när de är en kollega. Dels ökar chansen att de vill stanna kvar på ett företag en längre tid.

SLUTLIGEN TROR JAG det handlar om att stanna upp, lyfta blicken och kolla vart man är på väg. Att påstå att man inte har tid att försöka göra rätt för att man är fullt upptagen att köra i högsta hastighet i fel riktning kommer inte att vara en hållbar och smart förklaring om man vill göra Sverige konkurrenskraftigt över tid. Kort och gott att öka den kollektiva kompetensen genom en plattform för ständigt lärande, bredare kunskaper för ökad förståelse och att tillgängliggöra tid för detta.

SEN MÅSTE JU utbildningsystemet utvecklas för framtida behov och sådant som inte automatiseras, eller tas om hand om med AI etc. Men det är en annan artikel…

Krönika: Robert Börjes är ansvarig för kunskapskanalen MCPLAY - se www.mcplay.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa