Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 29 februari 2020 - klockan 05:06
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Wistrand advokatbyrå

Vad gäller för den som arrangerar tävlingar i reklamsyfte?


Erik Ullberg/Christel Rockström 2015-09-22


FRÅGA: På internet och i sociala medier är det vanligt att företag anordnar spel och tävlingar för att marknadsföra produkter eller tjänster. Är detta tillåtet och vad ska man tänka på när man arrangerar reklamlotterier eller tävlingar i reklamsyfte?

SVAR: Det är tillåtet att anordna tävlingar, men inte lotterier, i reklamsyfte.
Ett arrangemang där en vinnare utses genom slumpen brukar som regel anses vara ett lotteri medan en tävling innebär att vinnaren utför någon prestation – exempelvis skriver en slogan.
En tävling i marknadsföringssyfte har att följa marknadsföringslagens hårda krav och till exempel får vissa typer av produkter (såsom alkohol och tobak) inte användas som tävlingsvinster.

Deltagarna måste få ta del av all väsentlig information om tävlingen, typiskt sett:

· samtliga villkor och begränsningar
· beskrivning av tävlingens prestationsmoment, bedömningskriterier, vinster samt hur vinnare utses · information om var och när namnen på vinnaren publiceras
· information om vinnarens skyldighet att betala skatt eller avgifter.

Naturligtvis måste samma villkor gälla för alla som deltar i tävlingen och självfallet ska tävlingsbidragen bedömas opartiskt och utan godtycke.

Tävlingsbestämmelserna måste också innehålla relevanta villkor för behandling av personuppgifter och ansvarsbegränsningar. Om tävlingen genomförs i sociala medier kan också användarvillkoren för de sociala medierna innebära vissa begränsningar att ta hänsyn till.
Facebook tillåter exempelvis inte så kallad ”gate-liking” där användare måste gilla en sida för att få tillgång till material eller delta i en tävling.

Ska arrangören använda tävlingsbidragen för sin egen verksamhet behöver denne säkerställa att deltagarna innehar rätt till materialet, samt att arrangören får rätt att använda det för till exempel marknadsföringsändamål.

Om vinnarens namn eller bild ska utnyttjas i reklamsyfte måste arrangören dessutom inhämta samtycke för detta. Vidare kan det, beroende på vinstens värde, uppstå vissa skatteeffekter hos tävlingsarrangören, såsom skyldighet att erlägga arbetsgivaravgifter.

Vill du veta mer kontakta:
Erik Ullberg (Göteborg) erik.ullberg@wistrand.se, 0706–626 21 76
Christel Rockström(Stockholm) christel.rockstrom@wistrand.se, 0709-50 72 45

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa