Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:22
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad har vi för ansvar för de påståenden som kunderna, utan vår inverkan, gör i en kampanj?


PeO Axelsson 2017-12-17


Vårt företag är på väg att lansera en kampanj där vi använder oss av kunder som berättar om hur våra produkter har påverkat dem. Vad har vi för ansvar för de påståenden som kunderna, utan vår inverkan, gör i denna kampanj?

Tack för er fråga!
Kortfattat kan man säga att ni har hela ansvaret för det kunderna påstår, eftersom det är ni, och inte kunderna, som står bakom kampanjen.

Förra året kom en liknande fråga upp till prövning i svensk domstol. I det fallet hade företaget i fråga genom korta filmer på sin hemsida och i andra medier låtit kunder berätta om vilka effekter de upplevt då de använt sig av företagets kosttillskott. Efter att flera konsumenter ifrågasatte om det fanns vetenskapliga belägg för vad som påstods i filmerna, väckte Konsumentombudsmannen talan mot företaget.

Domstolen klargjorde i detta fall bland annat att företag inte kan lyfta fram en kunds subjektiva upplevelse av en produkts gynnsamma hälsoeffekt utan att ha vetenskapliga belägg för det påstående som personen gör. För produkter som påstås förbättra en persons hälsa finns nämligen särskilda EU-regler kring vad man kan påstå utan att bryta mot god marknadsföringssed. Domstolen kom fram till att kampanjen stred mot god marknadsföringssed dels då kampanjen inte var förenlig med nämnda EU-regler samt då konsumenters förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut i märkbar mån påverkats.

Även om den fråga som nu avgjorts rör ett kosttillskott så är det tydligt att ett företag inte kan ”gömma” sig bakom en kundberättelse om denna används i kampanjer även för andra typer av produkter.

Viktigt att tänka på är alltså att ni måste ha belägg för det som er kund, och därmed ni indirekt, påstår. Vad som verkligen påstås bedöms utifrån vad målgruppen för produkten och kampanjen i fråga upplever att marknadsföringen förmedlar. Om kampanjen skulle påverka målgruppens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut så är risken stor att kampanjen kommer bedömas strida mot god marknadsföringssed.

Det är därmed klart att ett företag är ytterst ansvarigt för all kommunikation och marknadsföring som förmedlas av företaget och därmed även för kunders berättelser när de används i marknadsföringssammanhang. Utvärdera därmed dessa berättelser på samma sätt som om det skulle vara citat direkt från ert företag och var exempelvis noga med att ni kan underbygga samtliga påståenden som görs i kampanjen.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på per.lidman@setterwalls.se, lovisa.nelson@setterwalls.se eller 010-690 04 00.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa