Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 10 december 2018 - klockan 17:24
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

Vad har vi för ansvar för de påståenden som kunderna, utan vår inverkan, gör i en kampanj?


PeO Axelsson 2017-12-17


Vårt företag är på väg att lansera en kampanj där vi använder oss av kunder som berättar om hur våra produkter har påverkat dem. Vad har vi för ansvar för de påståenden som kunderna, utan vår inverkan, gör i denna kampanj?

Tack för er fråga!
Kortfattat kan man säga att ni har hela ansvaret för det kunderna påstår, eftersom det är ni, och inte kunderna, som står bakom kampanjen.

Förra året kom en liknande fråga upp till prövning i svensk domstol. I det fallet hade företaget i fråga genom korta filmer på sin hemsida och i andra medier låtit kunder berätta om vilka effekter de upplevt då de använt sig av företagets kosttillskott. Efter att flera konsumenter ifrågasatte om det fanns vetenskapliga belägg för vad som påstods i filmerna, väckte Konsumentombudsmannen talan mot företaget.

Domstolen klargjorde i detta fall bland annat att företag inte kan lyfta fram en kunds subjektiva upplevelse av en produkts gynnsamma hälsoeffekt utan att ha vetenskapliga belägg för det påstående som personen gör. För produkter som påstås förbättra en persons hälsa finns nämligen särskilda EU-regler kring vad man kan påstå utan att bryta mot god marknadsföringssed. Domstolen kom fram till att kampanjen stred mot god marknadsföringssed dels då kampanjen inte var förenlig med nämnda EU-regler samt då konsumenters förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut i märkbar mån påverkats.

Även om den fråga som nu avgjorts rör ett kosttillskott så är det tydligt att ett företag inte kan ”gömma” sig bakom en kundberättelse om denna används i kampanjer även för andra typer av produkter.

Viktigt att tänka på är alltså att ni måste ha belägg för det som er kund, och därmed ni indirekt, påstår. Vad som verkligen påstås bedöms utifrån vad målgruppen för produkten och kampanjen i fråga upplever att marknadsföringen förmedlar. Om kampanjen skulle påverka målgruppens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut så är risken stor att kampanjen kommer bedömas strida mot god marknadsföringssed.

Det är därmed klart att ett företag är ytterst ansvarigt för all kommunikation och marknadsföring som förmedlas av företaget och därmed även för kunders berättelser när de används i marknadsföringssammanhang. Utvärdera därmed dessa berättelser på samma sätt som om det skulle vara citat direkt från ert företag och var exempelvis noga med att ni kan underbygga samtliga påståenden som görs i kampanjen.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer.
Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på per.lidman@setterwalls.se, lovisa.nelson@setterwalls.se eller 010-690 04 00.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa