Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 6 april 2020 - klockan 08:12
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Våga ta din marknadsföring till nästa steg!


Karin Molin 2014-11-27


Marknadsföring som målgruppen uppskattar och sprider vidare är drömmen för många företag. Att lyckas är inte alltid enkelt, men med en välutvecklad content marketing- strategi kan det bli verklighet. Häng med tillbaka i historien – och bli inspirerad att fortsätta sikta framåt.

Sent 1400-tal. Idén med en ny teknik att sprida ordet kläcks i Europa.
Den tyske uppfinnaren är säker på succé. Men mitt i framgången sätts kniven i ryggen och han förlorar allt.
Under ett tiotal år är han spårlöst försvunnen, ruinerad och utskämd.
Men idén kan han inte överge. Fast besluten om att för verkliga sin vision kommer han tillbaka och bygger upp verksamheten på nytt.
Den verksamhet som senare skulle betraktas som en av årtusendes viktigaste.

Johann Gutenberg revolutionerade världen redan för drygt femhundra år sedan med sin teknik att trycka böcker.
Vägen var inte enkel men hans envishet och starka tro på sin idé ledde honom fram. Nuförtiden känns boktryckarkonsten självklar, men spridningen av ordet har hittat nya vägar.

Vi står mitt i ett paradigmskifte där massmedias genomslagskraft minskar och andra kanaler som sociala medier blir allt viktigare.
Egentligen har vi väl redan passerat detta skifte, men befinner oss fortfarande i en process där de moderna sätten att marknadsföra sig håller på att finna sin tillämpning.

Så vad gör vi?
När mediebruset ökar och vi själva har allt större möjlighet att välja vad vi vill ta del av, och vad vi vill slippa, skapas förstås en utmaning för alla som jobbar med marknadsföring.

Redan 1999 förutspådde Seth Godin i boken Permission Marketing slutet för annonsering och marknadsföring som avbryter.
Han konstaterade att vi i stället måste skapa ett värdefullt innehåll för att förtjäna vår plats i bruset.
En välutvecklad metodik för att nå ut i denna nya medievärld är content marketing.
Content marketing handlar om att fylla de nya kanalerna med ett kvalitativt innehåll.

Det räcker inte att kommunicera vilket innehåll som helst, utan marknadsföringen behöver följa fyra principer:
1. Innehållet ska vara relevant, tilltalande och värdefullt för målgruppen.
2. Innehållet ska publiceras på egen plattform (men kan promotas i betald media).
3. Innehållet ska tas fram systematiskt och publiceras regelbundet.
4. Innehållet ska påverka målgruppen att ändra eller förstärka ett beteende i önskad riktning.

Vad vill mottagaren ha?
I dag är det allt svårare att lyckas med köpt plats i de stora breda kanalerna.
Du måste utgå från din egen plattform och ha ett innehåll som är så pass relevant, intressant och värdefullt att du lyckas bygga en publik.
Du måste samtidigt vara tydlig som avsändare.

Content marketing bygger på att budskapet är ärligt och transparent.

Viktigt att komma ihåg är att förtroende tar tid att bygga upp och kräver långsiktigt arbete – content marketing är ingen genväg.

Hitta vägen till målgruppen
Den hittills vanligaste formen av content marketing behöver du inte gå långt för att hitta – förmodligen har du den hemma i tidningskorgen.
Vem har inte bläddrat i ICAs Buffé eller Coops Mersmak?
Är du yngre och modeintresserad så har du säkert sett Stayhard Magazine eller Bubbleroom Magazine.

Samtliga magasin skapar ett mervärde för mottagarna och uppfyller de fyra principerna för content marketing. Men i dagens samhälle kan vi inte stanna vid de tryckta medierna – vi måste även vara med digitalt och bloggar och podcasts blir allt viktigare kanaler.

Femton år av vetskap utan insikt
Content marketing uppfattas ibland som en ny marknadsföringsmetodik.
Men begreppet myntades redan för 13 år sedan av Joe Pulizzi.
Ändå är det först de senaste åren det har fått spridning på allvar.

En sökning i Google trends visar att användningen av begreppet började breda ut sig 2011–2012.

I Sverige tog det längre tid – först i mitten på förra året stack ”content marketing” iväg uppåt i Google-statistiken.
Även om begreppet tagit tid på sig att myntas så konstaterade alltså Seth Godin redan 1999 att vi behövde en radikal förändring.
Vi har nu levt femton år i vetskap utan insikt.

Sex steg på vägen mot framgång
Johann Gutenberg lyckades inte på en gång.
Det kommer sannolikt inte du heller göra. Du och dina kollegor måste igenom flera prövningar innan ni fullt ut bemästrar content marketing.
Vi kan likna det vid en mognadsprocess, inte helt olikt en människas personliga utveckling.

Förenklat kan processen beskrivas i sex steg. Dessa är applicerbara både på företag och på marknaden i stort.
Precis som ett litet barn är man till en början nyfiken och ivrig inför det nya.
Man får höra om content marketing, blir intresserad, men arbetar på som man alltid gjort.

I takt med att man lär sig mer och mer provar man entusiastiskt, men saknar samtidigt en tydlig strategi i det man gör.
Sedan kommer det oundvikliga stadiet där det inte går lika fort framåt.
Man börjar fundera och ifrågasätta om content marketing verkligen ger tillräcklig effekt.

Bli då inte rädd – precis som en desillusionerad tonåring måste man igenom en period av missmod för att komma vidare.
Man ger sina gamla försök en ny chans och är då omprövande och mer metodisk än vad man var från början.
Ur de här fem stadierna kommer man till sist ut mer insiktsfull och erfaren.
Content marketing är nu en naturlig del av verksamheten och en del av företagskulturen.

Vill du veta mer om Content Marketing - se www.kntnt.com.


Kntnt arrangerar våren 2015 frukostseminarier

se www.kntnt.com/frukost

Pontus Staunstrup, Niklas Myhr, Christian Rudolf och Kerstin Weidstam.
Här är några av de spännande namn som dyker upp i Kntnts serie av frukost seminarier i vår. Vi bjuder på frukost och våra föredragshållare står för nya tankar och inspiration för dig som arbetar med marknadsföring och kommunikation! Kntnts frukostseminarier arrangeras
i vår i samarbete med MiG. Håll utkik efter mer information och anmäl dig på webben. Kom ihåg att antalet platser är begränsat, så först till kvarnprincipen gäller!


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa