Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 01:29
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 2 - 2016

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?


Perspective Communication 2016-09-19


Det fanns en tid när ett strategiskt och aktivt PR-arbete var en konkurrensfördel för företag. Så är det inte längre. Idag är det snarare en hygienfaktor och en viktig del av marknadsmixen. – Bilden av PR-branschen historiskt är att PR-konsulter har man när krisen redan är ett faktum, när Uppdrag granskning (UG) jagar livet ur vd:n. Så är det inte längre, säger Anders Ekhammar, PR-konsult och delägare på PR-byrån Perspective Communication.

PR-BRANSCHEN I SVERIGE har i många år vuxit, och fortsätter att göra det. Skälen till tillväxten i är många.
– Köparna av kommunikationstjänster har blivit allsidigare och duktigare. Jämfört med bara för fem eller tio år sedan är det betydligt fler beslutsfattare inom marknad och kommunikation som insett värdet av PR-tjänster. Nya kommunikationskanaler är ett annat skäl. Det faktum att PR ofta är kostnadseffektivt är ytterligare ett. Att jobba med kvalitet och framförhållning i sin kommunikation jämfört med att agera när krisen redan är ett faktum kan vara skillnaden mellan ”liv och död” för ett företag, säger Anders Ekhammar.

HUR VIKTIGT DETTA är ser Anders Ekhammar dagligen. Med över 15 år i branschen har han hunnit uppleva det mesta – allt från välplanerad kommunikation till större massmediala kriser där skillnaden mellan rätt och fel får oerhört stora konsekvenser.
– Vår vardag på Perspective är främst att jobba långsiktigt med allt från mediarelationer, olika sociala kanaler till internkommunikation, där vi blir en väsentlig del av både det strategiska och praktiska arbetet, säger Anders Ekhammar.

SAMTIDIGT HÄNDER DET inte så sällan att telefonen ringer med en beslutsfattare på andra sidan som står inför en kris och en helt ny situation som upplevs som synnerligen svårhanterlig.
– Det är förstås alltid bättre om vi är involverade innan krisen är ett faktum men historiskt har vi på Perspective nog upplevt och arbetat med de flesta krissituationerna. Oftast brukar vi kunna hantera händelseförloppet och hitta lösningar som blir bra både för uppdragsgivaren och för journalisterna.

LÅNGSIKTIGHET, ÄRLIGHET OCH tillgänglighet är tre ingredienser som är viktiga om man vill undvika större kriser och ha en bra dialog med sin omvärld – oavsett om det handlar om kunder, partners, medarbetare eller journalister.
– Ja, det finns egentligen inga genvägar. PR- och kommunikation funkar som livet i övrigt: gör man rätt saker, planerar det man gör och är reko i det man gör så ger det positivt resultat. Vi på Perspective har exempel på fantastiska resultat både för större och mindre bolag.

HUR SER DÅ en vardag ut på en PR-byrå?
– Vi gör förstås olika saker för olika uppdragsgivare. Det kan skilja i storlek på bolag och därmed resurser och ambitioner med PR- och kommunikationsarbetet. Men vanligt är att vi tillsammans med företagsledningen enas om en målbild och gör en detaljerad plan, ofta för tolv månader. Sen har vi kontinuerliga avstämningar och jobbar praktiskt med som ska göras, vilket kan vara allt från strategier för sociala medier till att hitta bra vägar in i branschpress eller till bloggare som bevakar branschen.

DET ÄR SÄKERT många som inte tidigare arbetat aktivt med PR. Vad är dina tips för att komma igång?
– Börja med ett förutsättningslöst möte med en enkel agenda som PR-byrån förberett. Därifrån brukar bitarna fall på plats och inte så sällan resulterar det i ett långt och framgångsrikt samarbete, säger Anders Ekhammar.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa