Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 19 juni 2018 - klockan 23:54
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Jakob Fleberg, Sveriges Kommunikatörer 2017-09-16


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesända på Facebook såväl som Instagram har fört med sig att dagens digitala publik ställer högre krav på delaktighet, ögonblicklig respons och kommunikation som är oregisserad och äkta. Hur når man ut med sitt varumärke i dagens snabba sociala medier där tiden till förberedelse är knapp och där utfallet av kommunikationen inte alltid går att kontrollera? Sveriges Kommunikatörer tittar närmare på vad som utmärker framgångsrik varumärkeskommunikation på en spelplan där förutsättningarna ständigt förnyas – nämligen i de sociala medierna.


77 procent av de svenska internetanvändarna använder sociala medier och 58 procent gör det dagligen – det visar den senaste upplagan av den årliga undersökningen Svenskarna och Internet.

Samma undersökning vittnar dessutom om att unga mellan 16-25 år anser att Facebook är en viktigare nyhetskälla än tv, radio och dagstidningar. Samtidigt har en mängd nya funktioner tillkommit som har förändrat förutsättningarna på den digitala spelplanen – två belysande exempel är möjligheten att livesända på Facebook såväl som Instagram samt genombrottet för disposable media, alltså innehåll som försvinner strax efter att det har publicerats. Dessa har fört med sig att dagens digitala publik ställer högre krav på transparens, ögonblicklig insyn och kommunikation som är oförställd och autentisk. Vad utmärker framgångsrik varumärkeskommunikation i dagens snabba sociala medier-landskap?

IMPROVISERA STRATEGISKT – VAR EN REBELL INOM RAMEN
Sociala medier är ett föränderligt kommunikationslandskap där förmågan att anpassa sig till den rådande situationen är avgörande. För att kommunicera framgångsrikt på en spelplan där förutsättningarna ständigt förändras krävs ett tillvägagångssätt som kombinerar improvisation med ett bestämt regelverk, menar Katarina Gentzel Sandberg, seniorkonsult på Gullers Grupp. Tillsammans med Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, har hon myntat begreppet strategisk improvisation.
– Strategisk improvisation handlar om situationsanpassning, att utnyttja tillfällen som uppstår, men utifrån en tydlig ram. Att vara en rebell inom ramen, menar Katarina Gentzel Sandberg.

Hon betonar också vikten av att den strategiskt improviserade kommunikationen ska förankras i ett tydligt budskap:
– När jag resonerar med erfarna kommunikatörer om strategisk improvisation kommer nästan alltid vikten av ett tydligt budskap fram som en avgörande faktor. Att man använder ett budskap som är så tydligt och användbart att det kommer att återkomma och knytas an till i alla sammanhang, oavsett vem som är avsändare.

Men detta är ju egentligen inget nytt, det finns många historiska exempel på detta. Man säger till exempel att Barack Obama vann presidentvalet genom att alltid återkomma till budskapet om ”Change” och att låta de hundratusentals som kampanjande för honom använda och utveckla ordet change efter individuella förutsättningar.

BACK TO BASICS - BYGG PÅ EN FAST GRUND 
För att skapa en sammanhängande varumärkeskommunikation i sociala medier bör man se över och vässa varumärkets grundläggande beståndsdelar: varumärkessyfte, vision, mission och kärnvärden. Om varumärkeskommunikationen i sociala medier saknar förankring i dessa grundläggande beståndsdelar finns risk för att utfallet blir mycket osammanhängande och spretigt.

Men hur skiljer sig dessa närbesläktade begrepp från varandra?
Varumärkessyftet svarar på frågan ”varför finns verksamheten?” och beskriver hur verksamheten skapar värde för kunder, intressenter och samhället i stort. Visionen beskriver det önskvärda tillståndet för verksamheten och visar var organisationen vill vara inom några år samt svarar på frågan ”vad vill vi bli?” eller ”vad vill vi vara i förhållande till våra konkurrenter?”.

Missionen beskriver i sin tur hur visionen ska uppfyllas och svarar på frågan ”hur ska vi komma dit?”.

Begreppet kärnvärden talar om vilka egenskaper varumärket vill bli associerat med och fungerar dessutom som etisk kompass för kommunikationen. I likhet med Obamas budskap om ”Change” ska varumärkets grundläggande beståndsdelar fungera som en stomme som skapar enhetlighet och riktning i varumärkeskommunikationen.

Företag och organisationer bör dock stå emot lockelsen att publicera exakt samma innehåll i alla kanaler – variera istället innehållet och anpassa budskapen efter respektive kanal men se till att återkoppla till varumärkets syfte, vision, mission och kärnvärden.

COMMUNITY – BYGG EN GEMENSKAP 

Varumärken som är framgångsrika i sociala medier bygger ett community kring sin verksamhet eller produkt och skapar en plattform där människor med gemensamma intressen, problem eller behov kan mötas. Många företag är idag alltför självcentrerade och fokuserar enbart på att publicera informativt innehåll om den egna verksamheten – den typen av varumärken blir osynliga i överflöden av intryck i sociala medier. För att ha en chans att skapa ett community, som på sikt kan bli betalande kunder, bör företag fortlöpande ställa sig följande frågor:

Vilket problem är det vi löser?
Vilka behov är det vi tillfredsställer?
Hur används vår produkt?
Hur får vi människor med gemensamma behov, problem eller intressen att mötas?


SKRIBENT: 
Jakob Fleberg


Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa