Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 26 maj 2020 - klockan 13:57
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Madicon

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.


Göran Palmgren Kenneth Larsson 2016-09-13


Det är länge sedan vi lade ”ålder, kön och bostadsort” till handlingarna som segmenteringsvariabel. Sedan dess har vi funderat på livsstilar, mediakonsumtion, ”internetmognad”, köpbeteende och en hel del andra grunder för att hitta våra köpstarka målgrupper.

I grunden har vi lärt oss att det är VÄRDERINGARNA som styr. Men har vi orkat skörda den insikten?

I det fortsatta och när vi pratar om VÄRDERINGAR så är vi naturligtvis väl medvetna om att man kan hamna snett. Det är trots allt värderingar som styr även rent avskyvärda åsikter om t ex rasism och, i dessa dagar, främlingsrädsla. Där tar vi självklart totalt avstånd och avhandlar inte den frågan ytterligare här.

Nej, här handlar VÄRDERINGAR mer om vardagliga saker som styr hur vi väljer att konsumera, ta del av information och vilka vi vill göra affärer ihop med.

För att komma tillrätta med en verklig plan vad gäller hur värderingarna styr både internt och fastmer hur dina kunder ser på dina erbjudanden utifrån sina egna värderingar krävs ett systematiskt arbetssätt med mätningar och analyser och genom att göra värderingar till en stadig punkt på dagordningar och i möten.

Det börjar bli viktigt att förstå hur värderingarna förflyttas och vad som styr detta. Var kan man se och lära?

I det lilla - men ändå stora - tror jag vi mår väl av att följa ”gatans utveckling”. Hur ser det ut i butikslokalerna i de stadigt växande förorterna? Hur är olika grupper klädda och vilka är gatans modetrender i verkligheten? Vad lyssnar man på i sina smartphones? Vad tittar de på? Det är dina kunder – nu och i framtiden – det här handlar om.

Ganska snart kommer vi att möta företagsledningar som växt upp och utbildats med nya spännande insikter och värderingar. Det är en lysande möjlighet om vi förstår att ta vara på den.

Vilken estetik samverkar med vilka värderingar? Du ska kommunicera med dina kunder, men vet du hur dina framtida kunder ser på den estetik och de symboler som omgärdar ditt företag?

Säkert har du formulerat ditt företags värderingar, nyckelord och vad ni skall stå för både internt och mot marknaden. Och lika säkert finns de dokumenterade på hemsidor och i olika dokument. T o m i återkommande personalsamtal och liknande dyker de upp.

Men handen på hjärtat: hur många av dessa ord är självklarheter – sådant som bara måste finnas med, men som inte egentligen är något unikt och som upplevs som just självklarheter?

Och vad skulle kunder, partners och personal verkligen SÄGA är de förhärskande värderingarna, de som verkligen styr i vardagen?

Och till slut, om man tittar på din kommunikation och hur du bygger ditt varumärke, kan man då öppet och tydligt se vad du står för och vilka värderingar i marknaderna du vill möta?


Är dags att ta tag i frågan? Innan någon annan gör det?

Göran Palmgren och Kenneth Larsson, Madicon Communication AB

Madicon Communication arbetar med olika verktyg och mätmetoder för att skapa samklang mellan värderingr och företagens kommunikation mot sina marknader.

Göran Palmgren
Mail: gp@madicon.se
Tel: 070-262 17 52

Kenneth Larsson
Mail: kenneth@madicon.se
Tel: 016-400 15 01

www.madicon.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa