Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:13
Madicon

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.


Göran Palmgren Kenneth Larsson 2016-09-13


Det är länge sedan vi lade ”ålder, kön och bostadsort” till handlingarna som segmenteringsvariabel. Sedan dess har vi funderat på livsstilar, mediakonsumtion, ”internetmognad”, köpbeteende och en hel del andra grunder för att hitta våra köpstarka målgrupper.

I grunden har vi lärt oss att det är VÄRDERINGARNA som styr. Men har vi orkat skörda den insikten?

I det fortsatta och när vi pratar om VÄRDERINGAR så är vi naturligtvis väl medvetna om att man kan hamna snett. Det är trots allt värderingar som styr även rent avskyvärda åsikter om t ex rasism och, i dessa dagar, främlingsrädsla. Där tar vi självklart totalt avstånd och avhandlar inte den frågan ytterligare här.

Nej, här handlar VÄRDERINGAR mer om vardagliga saker som styr hur vi väljer att konsumera, ta del av information och vilka vi vill göra affärer ihop med.

För att komma tillrätta med en verklig plan vad gäller hur värderingarna styr både internt och fastmer hur dina kunder ser på dina erbjudanden utifrån sina egna värderingar krävs ett systematiskt arbetssätt med mätningar och analyser och genom att göra värderingar till en stadig punkt på dagordningar och i möten.

Det börjar bli viktigt att förstå hur värderingarna förflyttas och vad som styr detta. Var kan man se och lära?

I det lilla - men ändå stora - tror jag vi mår väl av att följa ”gatans utveckling”. Hur ser det ut i butikslokalerna i de stadigt växande förorterna? Hur är olika grupper klädda och vilka är gatans modetrender i verkligheten? Vad lyssnar man på i sina smartphones? Vad tittar de på? Det är dina kunder – nu och i framtiden – det här handlar om.

Ganska snart kommer vi att möta företagsledningar som växt upp och utbildats med nya spännande insikter och värderingar. Det är en lysande möjlighet om vi förstår att ta vara på den.

Vilken estetik samverkar med vilka värderingar? Du ska kommunicera med dina kunder, men vet du hur dina framtida kunder ser på den estetik och de symboler som omgärdar ditt företag?

Säkert har du formulerat ditt företags värderingar, nyckelord och vad ni skall stå för både internt och mot marknaden. Och lika säkert finns de dokumenterade på hemsidor och i olika dokument. T o m i återkommande personalsamtal och liknande dyker de upp.

Men handen på hjärtat: hur många av dessa ord är självklarheter – sådant som bara måste finnas med, men som inte egentligen är något unikt och som upplevs som just självklarheter?

Och vad skulle kunder, partners och personal verkligen SÄGA är de förhärskande värderingarna, de som verkligen styr i vardagen?

Och till slut, om man tittar på din kommunikation och hur du bygger ditt varumärke, kan man då öppet och tydligt se vad du står för och vilka värderingar i marknaderna du vill möta?


Är dags att ta tag i frågan? Innan någon annan gör det?

Göran Palmgren och Kenneth Larsson, Madicon Communication AB

Madicon Communication arbetar med olika verktyg och mätmetoder för att skapa samklang mellan värderingr och företagens kommunikation mot sina marknader.

Göran Palmgren
Mail: gp@madicon.se
Tel: 070-262 17 52

Kenneth Larsson
Mail: kenneth@madicon.se
Tel: 016-400 15 01

www.madicon.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa