Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:19
Madicon

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.


Göran Palmgren Kenneth Larsson 2016-09-13


Det är länge sedan vi lade ”ålder, kön och bostadsort” till handlingarna som segmenteringsvariabel. Sedan dess har vi funderat på livsstilar, mediakonsumtion, ”internetmognad”, köpbeteende och en hel del andra grunder för att hitta våra köpstarka målgrupper.

I grunden har vi lärt oss att det är VÄRDERINGARNA som styr. Men har vi orkat skörda den insikten?

I det fortsatta och när vi pratar om VÄRDERINGAR så är vi naturligtvis väl medvetna om att man kan hamna snett. Det är trots allt värderingar som styr även rent avskyvärda åsikter om t ex rasism och, i dessa dagar, främlingsrädsla. Där tar vi självklart totalt avstånd och avhandlar inte den frågan ytterligare här.

Nej, här handlar VÄRDERINGAR mer om vardagliga saker som styr hur vi väljer att konsumera, ta del av information och vilka vi vill göra affärer ihop med.

För att komma tillrätta med en verklig plan vad gäller hur värderingarna styr både internt och fastmer hur dina kunder ser på dina erbjudanden utifrån sina egna värderingar krävs ett systematiskt arbetssätt med mätningar och analyser och genom att göra värderingar till en stadig punkt på dagordningar och i möten.

Det börjar bli viktigt att förstå hur värderingarna förflyttas och vad som styr detta. Var kan man se och lära?

I det lilla - men ändå stora - tror jag vi mår väl av att följa ”gatans utveckling”. Hur ser det ut i butikslokalerna i de stadigt växande förorterna? Hur är olika grupper klädda och vilka är gatans modetrender i verkligheten? Vad lyssnar man på i sina smartphones? Vad tittar de på? Det är dina kunder – nu och i framtiden – det här handlar om.

Ganska snart kommer vi att möta företagsledningar som växt upp och utbildats med nya spännande insikter och värderingar. Det är en lysande möjlighet om vi förstår att ta vara på den.

Vilken estetik samverkar med vilka värderingar? Du ska kommunicera med dina kunder, men vet du hur dina framtida kunder ser på den estetik och de symboler som omgärdar ditt företag?

Säkert har du formulerat ditt företags värderingar, nyckelord och vad ni skall stå för både internt och mot marknaden. Och lika säkert finns de dokumenterade på hemsidor och i olika dokument. T o m i återkommande personalsamtal och liknande dyker de upp.

Men handen på hjärtat: hur många av dessa ord är självklarheter – sådant som bara måste finnas med, men som inte egentligen är något unikt och som upplevs som just självklarheter?

Och vad skulle kunder, partners och personal verkligen SÄGA är de förhärskande värderingarna, de som verkligen styr i vardagen?

Och till slut, om man tittar på din kommunikation och hur du bygger ditt varumärke, kan man då öppet och tydligt se vad du står för och vilka värderingar i marknaderna du vill möta?


Är dags att ta tag i frågan? Innan någon annan gör det?

Göran Palmgren och Kenneth Larsson, Madicon Communication AB

Madicon Communication arbetar med olika verktyg och mätmetoder för att skapa samklang mellan värderingr och företagens kommunikation mot sina marknader.

Göran Palmgren
Mail: gp@madicon.se
Tel: 070-262 17 52

Kenneth Larsson
Mail: kenneth@madicon.se
Tel: 016-400 15 01

www.madicon.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa