Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 15 oktober 2018 - klockan 14:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

Varför skriver media om vissa företag  (och inte om andra)?


PeO Axelsson 2018-04-15

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.
ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Det är ingen slump vad media bevakar eller skriver om. Till att börja med måste vi klargöra vem som är medias uppdragsgivare – det är mediekonsumenterna, läsarna. De betalar, eller i alla fall intresserar sig, för det som skrivs och sätter ett värde på det. Det gör att media i grunden måste förmedla nyheter som intresserar konsumenten så att hen fortsätter att betala, följa eller på annat sätt ge ett värde till mediekanalen. MEN HUR KAN man använda den här kunskapen i sitt företag för att få publicitet om sitt eget företag?

Marknadscheferna intervjuade Anders Ekhammar på PR-byrån Perspective Communication för att få lite tips och tankar kring hur man själv kan arbeta med PR i sin verksamhet. PR fungerar i grunden som all annan kommunikation, man måste ha en strategi och man måste sedan aktivt och målmedvetet arbeta med den för att få resultat. Det finns inget företag som lyckas få fina publiceringar i media och skapa en god relation till de nyckelmedier man identifierat genom att inte göra något alternativt ringa en journalist och berätta att man finns.

HÄR KOMMER ETT par tips om hur du börjar arbeta med PR och vad du ska tänka på när ni vill ha det utrymme i media som ni tycker ni förtjänar:

STRATEGI:
Börja med att bestämma varför ni vill synas i den redaktionella världen och vad ni vill få sagt.

KANALVAL:
Var ärliga mot bolaget när ni analyserar vilka mediekanaler som är viktiga för verksamheten. Kanske är det inte Dagens industri eller Aftonbladet som förverkligar det ni vill, kanske är det branschmedia och lokala publikationer.

HUR ANVÄNDER MAN BOLAGETS NYHETER:
Nyheterna som ni kommunicerar ut är bryggan till det ni vill att media ska uppmärksamma. Ni kanske har behov av att anställa en viss typ av kompetens, men den nyheten ni har nu är att det börjat en ny marknadschef. Använd nyheten till att berätta om att ni växer och att marknadschefen är en av de rekryteringar som ni kommer att göra framöver. VD:n som naturligt uttalar sig när en marknadschef tillsätts kan mycket väl berätta om planen för framtiden och att bolaget växer och därmed söker fler personer.

VAD ÄR DÅ EN NYHET?
Allt som är utöver det vanliga, bra som dåliga saker, är nyheter. När man söker efter nyheter i företaget ska man fokusera på de positiva sakerna och fundera på vad som skulle kunna passa in i de nyckelmedier som är identifierade. Det är stor skillnad på de nyheter du förväntar dig se i Expressen mot en teknisk branschpublikation.

GENERELLT HANDLAR DET om att hitta det som utbildar, underlättar, förbättrar, överraskar eller intresserar mediekonsumenten. Det kan vara en ny produkt, eller ett patent som gått igenom. Anställning av många medarbetare, eller en nyckelperson. En undersökning som visar på något nytt eller som bekräftar något gammalt. Ett expertområde som inte tidigare funnits inom företagets geografiska verksamhet. Ett välgörenhetsprojekt som gör skillnad. Goda ekonomiska resultat eller en ny investerare. Trender på marknaden. Ambitioner med verksamheten. Nya eller förlängda samarbetsavtal. Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst. Det viktiga är att man snabbt berättar varför det är en nyhet – vad leder det till?

EXEMPELVIS: Vi anställer 20 nya montörer till vår tillverkningsindustri för att kunna fortsätta att utveckla våra produkter i Sverige. Vi låter tio procent av vinsten gå till en skola som omskolar långtidsarbetslösa till målare för att vi och branschen kommer att behöva kompetensen.

KAN MAN KONTINUERLIGT arbeta med den här typen av nyheter, berätta vad det leder till som är intressant för mediekonsumenten och få med det som man utifrån strategin vill berätta så kommer publiceringarna att komma. Det går inte över en natt, men när man väl har en dialog med de medier man vill synas i gäller det att upprätthålla den med fler nyheter.

Lycka till!


Anders Ekhammar
anders.ekhammar@perspective.se
Tfn dir +46 707 46 25 79

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Marknadschefens nya guide till design


Design är ett substantiv. Det beskriver en slutleverans i form av en behållare eller en visuell presentation av något. Men design är också ett verb. En process. Det ä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa