Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:20
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

Varför skriver media om vissa företag  (och inte om andra)?


PeO Axelsson 2018-04-15

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.
ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Det är ingen slump vad media bevakar eller skriver om. Till att börja med måste vi klargöra vem som är medias uppdragsgivare – det är mediekonsumenterna, läsarna. De betalar, eller i alla fall intresserar sig, för det som skrivs och sätter ett värde på det. Det gör att media i grunden måste förmedla nyheter som intresserar konsumenten så att hen fortsätter att betala, följa eller på annat sätt ge ett värde till mediekanalen. MEN HUR KAN man använda den här kunskapen i sitt företag för att få publicitet om sitt eget företag?

Marknadscheferna intervjuade Anders Ekhammar på PR-byrån Perspective Communication för att få lite tips och tankar kring hur man själv kan arbeta med PR i sin verksamhet. PR fungerar i grunden som all annan kommunikation, man måste ha en strategi och man måste sedan aktivt och målmedvetet arbeta med den för att få resultat. Det finns inget företag som lyckas få fina publiceringar i media och skapa en god relation till de nyckelmedier man identifierat genom att inte göra något alternativt ringa en journalist och berätta att man finns.

HÄR KOMMER ETT par tips om hur du börjar arbeta med PR och vad du ska tänka på när ni vill ha det utrymme i media som ni tycker ni förtjänar:

STRATEGI:
Börja med att bestämma varför ni vill synas i den redaktionella världen och vad ni vill få sagt.

KANALVAL:
Var ärliga mot bolaget när ni analyserar vilka mediekanaler som är viktiga för verksamheten. Kanske är det inte Dagens industri eller Aftonbladet som förverkligar det ni vill, kanske är det branschmedia och lokala publikationer.

HUR ANVÄNDER MAN BOLAGETS NYHETER:
Nyheterna som ni kommunicerar ut är bryggan till det ni vill att media ska uppmärksamma. Ni kanske har behov av att anställa en viss typ av kompetens, men den nyheten ni har nu är att det börjat en ny marknadschef. Använd nyheten till att berätta om att ni växer och att marknadschefen är en av de rekryteringar som ni kommer att göra framöver. VD:n som naturligt uttalar sig när en marknadschef tillsätts kan mycket väl berätta om planen för framtiden och att bolaget växer och därmed söker fler personer.

VAD ÄR DÅ EN NYHET?
Allt som är utöver det vanliga, bra som dåliga saker, är nyheter. När man söker efter nyheter i företaget ska man fokusera på de positiva sakerna och fundera på vad som skulle kunna passa in i de nyckelmedier som är identifierade. Det är stor skillnad på de nyheter du förväntar dig se i Expressen mot en teknisk branschpublikation.

GENERELLT HANDLAR DET om att hitta det som utbildar, underlättar, förbättrar, överraskar eller intresserar mediekonsumenten. Det kan vara en ny produkt, eller ett patent som gått igenom. Anställning av många medarbetare, eller en nyckelperson. En undersökning som visar på något nytt eller som bekräftar något gammalt. Ett expertområde som inte tidigare funnits inom företagets geografiska verksamhet. Ett välgörenhetsprojekt som gör skillnad. Goda ekonomiska resultat eller en ny investerare. Trender på marknaden. Ambitioner med verksamheten. Nya eller förlängda samarbetsavtal. Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst. Det viktiga är att man snabbt berättar varför det är en nyhet – vad leder det till?

EXEMPELVIS: Vi anställer 20 nya montörer till vår tillverkningsindustri för att kunna fortsätta att utveckla våra produkter i Sverige. Vi låter tio procent av vinsten gå till en skola som omskolar långtidsarbetslösa till målare för att vi och branschen kommer att behöva kompetensen.

KAN MAN KONTINUERLIGT arbeta med den här typen av nyheter, berätta vad det leder till som är intressant för mediekonsumenten och få med det som man utifrån strategin vill berätta så kommer publiceringarna att komma. Det går inte över en natt, men när man väl har en dialog med de medier man vill synas i gäller det att upprätthålla den med fler nyheter.

Lycka till!


Anders Ekhammar
anders.ekhammar@perspective.se
Tfn dir +46 707 46 25 79

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa