Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:17
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?


Fredrik Westerstad (Weemedia) 2017-04-09

\
"Ett företag som fick inspiration från mig gjorde om en tråkig pdf-fil som ingen läste till en enkel film. Det resulterade i 500 % ökning i öppningsfrekvensen av deras mejlutskick. Det kallar jag valuta för pengarna!"

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer populärt, och spås öka markant under 2017. Samtidigt upplever jag – som arbetar med marknadsföring och film dagligen - att många företag mest diskuterar kring det. Man är medveten om att film är effektivt; men man vet inte hur man ska börja eller vad man ska visa med hjälp av rörlig bild. Det finns ofta ingen tanke, ingen genomtänkt strategi. Den här artikelns syfte är att just NI ska få inspiration att komma igång med er filmstrategi. Och förstå hur enkelt det faktiskt kan vara!

STATISTIKEN ÄR TYDLIG
Statistiken talar sitt tydliga språk. Här kommer ett urval. » Video ökar förståelsen för din produkt eller tjänst med 74 %. » En tredjedel av all onlineaktivitet är att titta på video. » 80 % av alla internetanvändare minns videoreklamen de såg online. » 22 % av alla internetanvändare besöker hemsidan, som nämns i videon, efter reklamen. » Besökare i en webbshop är 64 % mer benägna att köpa produkten efter att ha sett en video. » Klick till webbplatsen ökar med 2-3 gånger om det finns en video med i e-postmeddelandet. » Din hemsida har 50 gånger större chans att nå förstasidan på Google om du inkluderar video. » 90 % säger att en video hjälper till att ta beslut innan ett köp. Källor: QuickSprout, InSivia, och DigitalSherpa

VAR KLÄMMER SKON?
Av statistiken du läst på den här sidan borde det vara självklart att använda rörlig bild i sin marknadsföring. Trots detta säger många ”Det är för dyrt”, ”Jag hatar att stå framför kameran”, ”Vi har inte tid” eller ”Vi vill inte ge bort för mycket information”. Jag vill ta död på dessa påståenden nu direkt.

”DET ÄR FÖR DYRT!”
– Absolut inte, du kan rent av använda din mobiltelefon till ditt filmskapande. Det räcker och många gånger kan det ha större effekt än en producerad film. Tänk dig en elektriker eller VVS-montör som filmar vanliga fel ute hos kunder. Eller en vlogg vid er kaffemaskin där ni lyfter fram ett intressant ämne. Ett företag som fick inspiration från mig gjorde om en tråkig pdf-fil som ingen läste till en enkel film. Det resulterade i 500 % ökning i öppningsfrekvensen av deras mejlutskick. Det kallar jag valuta för pengarna!

”JAG HATAR ATT STÅ FRAMFÖR KAMERAN.”
– Är du så obekväm så ska du givetvis inte stå där men ni kanske har någon annan anställd som tycker detta är roligt. Passionen är det viktigaste. Ett alternativ som är effektivt är intervjuer. Här kan man lyfta fram en mängd olika saker och intervjusituationen blir ofta mer avslappnad och man tittar inte in i kameran. Här kan ni få fram 10-20 småfilmer som kan publiceras i era sociala medier.

”VI HAR INTE TID.”
– Ja, men då får ni ta er tid. Om det är så att en film ökar förståelsen för er tjänst eller produkt med 74 % måste det ju innebära att fler kommer att köpa av er. Vill ni inte det?

”VI VILL INTE GE BORT FÖR MYCKET INFORMATION.”
För en tid sedan hade jag kontakt med en florist gällande att använda film för att marknadsföra butiken. Jag föreslog bland annat att vi skulle ta fram korta instruktionsfilmer som visade potentiella kunder hur man skapar fina blomsterarrangemang. Hon hade till och med vunnit priser för sitt kunnande, men var rädd att om hon visade på film hur hon gjorde skulle inte folk köpa av henne utan göra det själva. Fel, fel, fel! Samma rädsla visade sig när jag pratade med en gyminstruktör. Jag sade att idag finns all information tillgänglig via Google och Youtube. Vill konsumenten lära sig något så finns allt bara några klick ifrån dem. Vill man däremot ha hjälp av någon så vill man vara säker på att det företaget kan sin sak och vad är då inte bättre än att visa det på film.

ALLTING HANDLAR OM FÖRTROENDE
När du bjuder på kunskap bygger du samtidigt det viktiga förtroendet mellan dig och dina potentiella kunder. Förtroende är det som gör att någon knappar in ert telefonnummer på mobilen, eller klickar på köp i webbshoppen. Och det bästa sättet att skapa tilltro digitalt är med hjälp av video. Så sätt igång! Ta fram era mobiltelefoner och: » Demonstrera era produkter eller tjänster » Inspirera konsumenten om hur man kan lösa problem utan er hjälp. Effektivt, tro mig. » Svara på vanliga frågor, leveranser, bindningstider med mera » Intervjua personal, VD, marknadschef och kunder. » Utbilda - både externt och internt. » Ge, ge och ge!


Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta mig.

FREDRIK WESTERSTAD
WeeMedia Göteborg
Telefon: 0709-18 00 11
E-post: FREDRIK@WEEMEDIA.SE


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa