Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?


Fredrik Westerstad (Weemedia) 2017-04-09

\
"Ett företag som fick inspiration från mig gjorde om en tråkig pdf-fil som ingen läste till en enkel film. Det resulterade i 500 % ökning i öppningsfrekvensen av deras mejlutskick. Det kallar jag valuta för pengarna!"

Att använda film i sin marknadsföring är ett av det bästa och mest effektiva sätt man som företag kan marknadsföra sig på. Det har blivit mer och mer populärt, och spås öka markant under 2017. Samtidigt upplever jag – som arbetar med marknadsföring och film dagligen - att många företag mest diskuterar kring det. Man är medveten om att film är effektivt; men man vet inte hur man ska börja eller vad man ska visa med hjälp av rörlig bild. Det finns ofta ingen tanke, ingen genomtänkt strategi. Den här artikelns syfte är att just NI ska få inspiration att komma igång med er filmstrategi. Och förstå hur enkelt det faktiskt kan vara!

STATISTIKEN ÄR TYDLIG
Statistiken talar sitt tydliga språk. Här kommer ett urval. » Video ökar förståelsen för din produkt eller tjänst med 74 %. » En tredjedel av all onlineaktivitet är att titta på video. » 80 % av alla internetanvändare minns videoreklamen de såg online. » 22 % av alla internetanvändare besöker hemsidan, som nämns i videon, efter reklamen. » Besökare i en webbshop är 64 % mer benägna att köpa produkten efter att ha sett en video. » Klick till webbplatsen ökar med 2-3 gånger om det finns en video med i e-postmeddelandet. » Din hemsida har 50 gånger större chans att nå förstasidan på Google om du inkluderar video. » 90 % säger att en video hjälper till att ta beslut innan ett köp. Källor: QuickSprout, InSivia, och DigitalSherpa

VAR KLÄMMER SKON?
Av statistiken du läst på den här sidan borde det vara självklart att använda rörlig bild i sin marknadsföring. Trots detta säger många ”Det är för dyrt”, ”Jag hatar att stå framför kameran”, ”Vi har inte tid” eller ”Vi vill inte ge bort för mycket information”. Jag vill ta död på dessa påståenden nu direkt.

”DET ÄR FÖR DYRT!”
– Absolut inte, du kan rent av använda din mobiltelefon till ditt filmskapande. Det räcker och många gånger kan det ha större effekt än en producerad film. Tänk dig en elektriker eller VVS-montör som filmar vanliga fel ute hos kunder. Eller en vlogg vid er kaffemaskin där ni lyfter fram ett intressant ämne. Ett företag som fick inspiration från mig gjorde om en tråkig pdf-fil som ingen läste till en enkel film. Det resulterade i 500 % ökning i öppningsfrekvensen av deras mejlutskick. Det kallar jag valuta för pengarna!

”JAG HATAR ATT STÅ FRAMFÖR KAMERAN.”
– Är du så obekväm så ska du givetvis inte stå där men ni kanske har någon annan anställd som tycker detta är roligt. Passionen är det viktigaste. Ett alternativ som är effektivt är intervjuer. Här kan man lyfta fram en mängd olika saker och intervjusituationen blir ofta mer avslappnad och man tittar inte in i kameran. Här kan ni få fram 10-20 småfilmer som kan publiceras i era sociala medier.

”VI HAR INTE TID.”
– Ja, men då får ni ta er tid. Om det är så att en film ökar förståelsen för er tjänst eller produkt med 74 % måste det ju innebära att fler kommer att köpa av er. Vill ni inte det?

”VI VILL INTE GE BORT FÖR MYCKET INFORMATION.”
För en tid sedan hade jag kontakt med en florist gällande att använda film för att marknadsföra butiken. Jag föreslog bland annat att vi skulle ta fram korta instruktionsfilmer som visade potentiella kunder hur man skapar fina blomsterarrangemang. Hon hade till och med vunnit priser för sitt kunnande, men var rädd att om hon visade på film hur hon gjorde skulle inte folk köpa av henne utan göra det själva. Fel, fel, fel! Samma rädsla visade sig när jag pratade med en gyminstruktör. Jag sade att idag finns all information tillgänglig via Google och Youtube. Vill konsumenten lära sig något så finns allt bara några klick ifrån dem. Vill man däremot ha hjälp av någon så vill man vara säker på att det företaget kan sin sak och vad är då inte bättre än att visa det på film.

ALLTING HANDLAR OM FÖRTROENDE
När du bjuder på kunskap bygger du samtidigt det viktiga förtroendet mellan dig och dina potentiella kunder. Förtroende är det som gör att någon knappar in ert telefonnummer på mobilen, eller klickar på köp i webbshoppen. Och det bästa sättet att skapa tilltro digitalt är med hjälp av video. Så sätt igång! Ta fram era mobiltelefoner och: » Demonstrera era produkter eller tjänster » Inspirera konsumenten om hur man kan lösa problem utan er hjälp. Effektivt, tro mig. » Svara på vanliga frågor, leveranser, bindningstider med mera » Intervjua personal, VD, marknadschef och kunder. » Utbilda - både externt och internt. » Ge, ge och ge!


Har du frågor är du varmt välkommen att kontakta mig.

FREDRIK WESTERSTAD
WeeMedia Göteborg
Telefon: 0709-18 00 11
E-post: FREDRIK@WEEMEDIA.SE


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa