Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 20 oktober 2018 - klockan 12:27
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2 2015

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre


Bergs school 2015-09-22


Berghs School of Communication blev i våras för andra året i rad, och fjärde gången totalt, utsedd till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions. Vad finns det för utmaningar för en skola som redan är världens bästa och där 97 procent av studenterna får jobb inom ett halvår efter avslutad utbildning?

VI HAR STÄLLT den frågan till Johan Svensson som är nytillträdd affärsutvecklingschef på den anrika skolan på Sveavägen 34 i Stockholm. Johan som har en bakgrund från mediebranschen menar att skolans utmaning troligtvis aldrig varit större än nu.
– Alla kan se hur nya disruptiva affärsmodeller förändrar bransch efter bransch. Utbildningsbranschen är inget undantag och vi på Berghs måste våga utmana vår framgång idag för att lyckas i det förändringsarbete som gör oss framgångsrika imorgon, säger han.

Vilka är utbildningsbranschens största utmaningar?
– All kunskap blir tillgänglig i en uppkopplad värld och många skolor riskerar att bli överflödiga mellanhänder. De skolor som kan utveckla en pedagogik som fokuserar på förmågan att inte bara tillgodogöra sig, utan också använda, kunskapen kommer att skapa ett högre värde än andra.

Hur vill du utveckla skolan?
– För oss på Berghs handlar det om att bli ännu bättre på att omvärldsbevaka, att förstå våra kunders hela behov och att hitta ett agilt sätt att affärs- och produktutveckla. I våras anställde vi en digital strateg från vår egen utbildning Digital strateg/digital kreatör och nu har vi precis anställt en learning developer. För att utveckla skolan behöver vi en utvecklingsorienterad organisation.

Vad kommer att vara viktigt för att Berghs ska fortsätta att vara världens bästa kommunikationsskola?
– Jag tror att det är viktigt att vi vågar definiera kommunikation och att vi är ödmjuka inför att vi behöver omdefiniera vår syn över tid för att kunna fortsätta äga och driva ämnet. Just nu tittar vi på hur vår definition av kommunikation även kan omfatta tech och innovation, vilket känns otroligt inspirerande. Vi vill också hjälpa våra företagskunder att implementera nyvunna insikter och vi tittar på att skapa olika processer för det som till exempel prototyping.

Hur tänker ni marknadsföra er framåt?
– Den bästa marknadsföringen är så klart att skapa och leverera relevanta och konkurrenskraftiga utbildningar. Det vi vill utveckla är hur vi tillsammans med alla våra lärare och studenter kan skapa ännu mer intressant innehåll som vi kan dela med oss av och vi vill också underlätta för alla våra nöjda kursdeltagare att vara goda och aktiva ambassadörer.
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.
Skolan erbjuder diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag.
Varje år går cirka 3 000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands.

Vill du veta mer: www.berghs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa