Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 20 februari 2018 - klockan 00:55
Marknadscheferna Nr.2 2015

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre


Bergs school 2015-09-22


Berghs School of Communication blev i våras för andra året i rad, och fjärde gången totalt, utsedd till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions. Vad finns det för utmaningar för en skola som redan är världens bästa och där 97 procent av studenterna får jobb inom ett halvår efter avslutad utbildning?

VI HAR STÄLLT den frågan till Johan Svensson som är nytillträdd affärsutvecklingschef på den anrika skolan på Sveavägen 34 i Stockholm. Johan som har en bakgrund från mediebranschen menar att skolans utmaning troligtvis aldrig varit större än nu.
– Alla kan se hur nya disruptiva affärsmodeller förändrar bransch efter bransch. Utbildningsbranschen är inget undantag och vi på Berghs måste våga utmana vår framgång idag för att lyckas i det förändringsarbete som gör oss framgångsrika imorgon, säger han.

Vilka är utbildningsbranschens största utmaningar?
– All kunskap blir tillgänglig i en uppkopplad värld och många skolor riskerar att bli överflödiga mellanhänder. De skolor som kan utveckla en pedagogik som fokuserar på förmågan att inte bara tillgodogöra sig, utan också använda, kunskapen kommer att skapa ett högre värde än andra.

Hur vill du utveckla skolan?
– För oss på Berghs handlar det om att bli ännu bättre på att omvärldsbevaka, att förstå våra kunders hela behov och att hitta ett agilt sätt att affärs- och produktutveckla. I våras anställde vi en digital strateg från vår egen utbildning Digital strateg/digital kreatör och nu har vi precis anställt en learning developer. För att utveckla skolan behöver vi en utvecklingsorienterad organisation.

Vad kommer att vara viktigt för att Berghs ska fortsätta att vara världens bästa kommunikationsskola?
– Jag tror att det är viktigt att vi vågar definiera kommunikation och att vi är ödmjuka inför att vi behöver omdefiniera vår syn över tid för att kunna fortsätta äga och driva ämnet. Just nu tittar vi på hur vår definition av kommunikation även kan omfatta tech och innovation, vilket känns otroligt inspirerande. Vi vill också hjälpa våra företagskunder att implementera nyvunna insikter och vi tittar på att skapa olika processer för det som till exempel prototyping.

Hur tänker ni marknadsföra er framåt?
– Den bästa marknadsföringen är så klart att skapa och leverera relevanta och konkurrenskraftiga utbildningar. Det vi vill utveckla är hur vi tillsammans med alla våra lärare och studenter kan skapa ännu mer intressant innehåll som vi kan dela med oss av och vi vill också underlätta för alla våra nöjda kursdeltagare att vara goda och aktiva ambassadörer.
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.
Skolan erbjuder diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag.
Varje år går cirka 3 000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands.

Vill du veta mer: www.berghs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa