Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 juli 2018 - klockan 19:42
Marknadscheferna Nr.2 2015

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre


Bergs school 2015-09-22


Berghs School of Communication blev i våras för andra året i rad, och fjärde gången totalt, utsedd till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions. Vad finns det för utmaningar för en skola som redan är världens bästa och där 97 procent av studenterna får jobb inom ett halvår efter avslutad utbildning?

VI HAR STÄLLT den frågan till Johan Svensson som är nytillträdd affärsutvecklingschef på den anrika skolan på Sveavägen 34 i Stockholm. Johan som har en bakgrund från mediebranschen menar att skolans utmaning troligtvis aldrig varit större än nu.
– Alla kan se hur nya disruptiva affärsmodeller förändrar bransch efter bransch. Utbildningsbranschen är inget undantag och vi på Berghs måste våga utmana vår framgång idag för att lyckas i det förändringsarbete som gör oss framgångsrika imorgon, säger han.

Vilka är utbildningsbranschens största utmaningar?
– All kunskap blir tillgänglig i en uppkopplad värld och många skolor riskerar att bli överflödiga mellanhänder. De skolor som kan utveckla en pedagogik som fokuserar på förmågan att inte bara tillgodogöra sig, utan också använda, kunskapen kommer att skapa ett högre värde än andra.

Hur vill du utveckla skolan?
– För oss på Berghs handlar det om att bli ännu bättre på att omvärldsbevaka, att förstå våra kunders hela behov och att hitta ett agilt sätt att affärs- och produktutveckla. I våras anställde vi en digital strateg från vår egen utbildning Digital strateg/digital kreatör och nu har vi precis anställt en learning developer. För att utveckla skolan behöver vi en utvecklingsorienterad organisation.

Vad kommer att vara viktigt för att Berghs ska fortsätta att vara världens bästa kommunikationsskola?
– Jag tror att det är viktigt att vi vågar definiera kommunikation och att vi är ödmjuka inför att vi behöver omdefiniera vår syn över tid för att kunna fortsätta äga och driva ämnet. Just nu tittar vi på hur vår definition av kommunikation även kan omfatta tech och innovation, vilket känns otroligt inspirerande. Vi vill också hjälpa våra företagskunder att implementera nyvunna insikter och vi tittar på att skapa olika processer för det som till exempel prototyping.

Hur tänker ni marknadsföra er framåt?
– Den bästa marknadsföringen är så klart att skapa och leverera relevanta och konkurrenskraftiga utbildningar. Det vi vill utveckla är hur vi tillsammans med alla våra lärare och studenter kan skapa ännu mer intressant innehåll som vi kan dela med oss av och vi vill också underlätta för alla våra nöjda kursdeltagare att vara goda och aktiva ambassadörer.
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.
Skolan erbjuder diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag.
Varje år går cirka 3 000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands.

Vill du veta mer: www.berghs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa