Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 22 september 2017 - klockan 19:10
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2 2015

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre


Bergs school 2015-09-22


Berghs School of Communication blev i våras för andra året i rad, och fjärde gången totalt, utsedd till världens bästa kommunikationsskola vid Cannes Lions. Vad finns det för utmaningar för en skola som redan är världens bästa och där 97 procent av studenterna får jobb inom ett halvår efter avslutad utbildning?

VI HAR STÄLLT den frågan till Johan Svensson som är nytillträdd affärsutvecklingschef på den anrika skolan på Sveavägen 34 i Stockholm. Johan som har en bakgrund från mediebranschen menar att skolans utmaning troligtvis aldrig varit större än nu.
– Alla kan se hur nya disruptiva affärsmodeller förändrar bransch efter bransch. Utbildningsbranschen är inget undantag och vi på Berghs måste våga utmana vår framgång idag för att lyckas i det förändringsarbete som gör oss framgångsrika imorgon, säger han.

Vilka är utbildningsbranschens största utmaningar?
– All kunskap blir tillgänglig i en uppkopplad värld och många skolor riskerar att bli överflödiga mellanhänder. De skolor som kan utveckla en pedagogik som fokuserar på förmågan att inte bara tillgodogöra sig, utan också använda, kunskapen kommer att skapa ett högre värde än andra.

Hur vill du utveckla skolan?
– För oss på Berghs handlar det om att bli ännu bättre på att omvärldsbevaka, att förstå våra kunders hela behov och att hitta ett agilt sätt att affärs- och produktutveckla. I våras anställde vi en digital strateg från vår egen utbildning Digital strateg/digital kreatör och nu har vi precis anställt en learning developer. För att utveckla skolan behöver vi en utvecklingsorienterad organisation.

Vad kommer att vara viktigt för att Berghs ska fortsätta att vara världens bästa kommunikationsskola?
– Jag tror att det är viktigt att vi vågar definiera kommunikation och att vi är ödmjuka inför att vi behöver omdefiniera vår syn över tid för att kunna fortsätta äga och driva ämnet. Just nu tittar vi på hur vår definition av kommunikation även kan omfatta tech och innovation, vilket känns otroligt inspirerande. Vi vill också hjälpa våra företagskunder att implementera nyvunna insikter och vi tittar på att skapa olika processer för det som till exempel prototyping.

Hur tänker ni marknadsföra er framåt?
– Den bästa marknadsföringen är så klart att skapa och leverera relevanta och konkurrenskraftiga utbildningar. Det vi vill utveckla är hur vi tillsammans med alla våra lärare och studenter kan skapa ännu mer intressant innehåll som vi kan dela med oss av och vi vill också underlätta för alla våra nöjda kursdeltagare att vara goda och aktiva ambassadörer.
Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.
Skolan erbjuder diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag.
Varje år går cirka 3 000 personer någon form av utbildning på Berghs – i Sverige eller utomlands.

Vill du veta mer: www.berghs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa