Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 15 augusti 2018 - klockan 09:31
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marie Cleréus 2018-06-04



Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar utveckling för barn i världen gick inte att ta miste på när moderatorn Nadia Milotti tog reda på vad deltagarna hade för förväntningar på morgonens möte.

Världens Barn är Radiohjälpens största kampanj som samlar in pengar till långsiktiga projekt som syftar till att ge utsatta barn framtidstro och trygg uppväxt. I dag jobbar fjorton olika organisationer aktivt för bland annat driva skolor, sjuk- och hälsovård samt insatser för att förhindra barnarbete. Varje höst har kampanjen sin insamlingsperiod som avslutas med en stor gala. 2017 inbringade kampanjen hela 87 miljoner kronor!

Ett exempel på samarbete och kreativt tänk är Saturnus alkoholfria glögg. En krona för varje såld flaska går till Världens barn. Namnet "God Jul" fyller mer än ett syfte och satt i rätt perspektiv innebär det att alla är vinnare. 2017 gav försäljningen av "God Jul" ett bidrag till Världens Barn på över 500 000 kronor.

Fredrik från Saturnus är stolt och glad över hur väl glöggen mottagits av både handlare och konsumenter. Engagemang ger konkurrensfördelar. Louise på Saturnus berättade om sin resa genom Bangladesh, Myanmar, Burma och Norra Thailand. Vi fick en inblick i hur de insamlade pengarna verkligen gör skillnad för både barnen och deras familjer.

Annette från Barnfonden berättade om deras verksamhet som strävar efter en holistisk syn på ett barns uppväxt, och där man arbetar med fyra viktiga hörnstenar - rätt näring, utbildning, hälso- och sjukvård och trygghet ger hållbara samhällen på lång sikt. Deras projekt som finansieras av Världens Barn är våldsförebyggande arbete i Bolivia. Åtta av tio barn har varit utsatta för någon slags våld. Värst är det i La Paz, El Alto och Oruro där fler än hälften av eleverna har utsatts för våld i skolan. Slagsmål, mobbning och sexuella övergrepp är en del av vardagen.

Den sista organisationen kopplad till Världens Barn att presentera sitt engagemang var IM, Individuell Människohjälp. Josefina berättade om projektet de driver i Guatemala, Alcanzando Estrellas vars syfte är att stärka urbefolkningens villkor. Genom att aktivt ge Mayafolkets barn möjlighet till skolgång och en trygg barndom. Det är spännande att se hur fler och fler företag använder CSR som en viktig del i sin marknadsföring.

Konkurrensen om kunder och arbetskraft ökar och då kan en tydlig medmänsklig och miljömässigt hållbar profil vara avgörande för hur väl man lyckas. En avgörande fråga är hur man lyckas få samtliga medarbetare att engagera sig och faktiskt förstå hur stor del man är i företagskulturen. Det är viktigt med delaktighet och förståelse i företaget för de projekt man väljer att stötta. Det är viktigt att kunderna ser vad man gör.

Andra vägar kan vara att man som anställd förutom friskvårdstimmar även har "CSRtid", att man som medarbetare tillåts utnyttja arbetstid till volontärarbete som stämmer överens med företagets värdegrunder. För den enskilde ger det en möjlighet att bidra till något man brinner för, som företagare får man lojalare personal och något att använda i både marknadsföring och rekrytering.

Dagens övning kan sammanfattas i fyra ord ”BE GOOD - DO GOOD”

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa