Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 16 oktober 2018 - klockan 16:38
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marie Cleréus 2018-06-04



Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar utveckling för barn i världen gick inte att ta miste på när moderatorn Nadia Milotti tog reda på vad deltagarna hade för förväntningar på morgonens möte.

Världens Barn är Radiohjälpens största kampanj som samlar in pengar till långsiktiga projekt som syftar till att ge utsatta barn framtidstro och trygg uppväxt. I dag jobbar fjorton olika organisationer aktivt för bland annat driva skolor, sjuk- och hälsovård samt insatser för att förhindra barnarbete. Varje höst har kampanjen sin insamlingsperiod som avslutas med en stor gala. 2017 inbringade kampanjen hela 87 miljoner kronor!

Ett exempel på samarbete och kreativt tänk är Saturnus alkoholfria glögg. En krona för varje såld flaska går till Världens barn. Namnet "God Jul" fyller mer än ett syfte och satt i rätt perspektiv innebär det att alla är vinnare. 2017 gav försäljningen av "God Jul" ett bidrag till Världens Barn på över 500 000 kronor.

Fredrik från Saturnus är stolt och glad över hur väl glöggen mottagits av både handlare och konsumenter. Engagemang ger konkurrensfördelar. Louise på Saturnus berättade om sin resa genom Bangladesh, Myanmar, Burma och Norra Thailand. Vi fick en inblick i hur de insamlade pengarna verkligen gör skillnad för både barnen och deras familjer.

Annette från Barnfonden berättade om deras verksamhet som strävar efter en holistisk syn på ett barns uppväxt, och där man arbetar med fyra viktiga hörnstenar - rätt näring, utbildning, hälso- och sjukvård och trygghet ger hållbara samhällen på lång sikt. Deras projekt som finansieras av Världens Barn är våldsförebyggande arbete i Bolivia. Åtta av tio barn har varit utsatta för någon slags våld. Värst är det i La Paz, El Alto och Oruro där fler än hälften av eleverna har utsatts för våld i skolan. Slagsmål, mobbning och sexuella övergrepp är en del av vardagen.

Den sista organisationen kopplad till Världens Barn att presentera sitt engagemang var IM, Individuell Människohjälp. Josefina berättade om projektet de driver i Guatemala, Alcanzando Estrellas vars syfte är att stärka urbefolkningens villkor. Genom att aktivt ge Mayafolkets barn möjlighet till skolgång och en trygg barndom. Det är spännande att se hur fler och fler företag använder CSR som en viktig del i sin marknadsföring.

Konkurrensen om kunder och arbetskraft ökar och då kan en tydlig medmänsklig och miljömässigt hållbar profil vara avgörande för hur väl man lyckas. En avgörande fråga är hur man lyckas få samtliga medarbetare att engagera sig och faktiskt förstå hur stor del man är i företagskulturen. Det är viktigt med delaktighet och förståelse i företaget för de projekt man väljer att stötta. Det är viktigt att kunderna ser vad man gör.

Andra vägar kan vara att man som anställd förutom friskvårdstimmar även har "CSRtid", att man som medarbetare tillåts utnyttja arbetstid till volontärarbete som stämmer överens med företagets värdegrunder. För den enskilde ger det en möjlighet att bidra till något man brinner för, som företagare får man lojalare personal och något att använda i både marknadsföring och rekrytering.

Dagens övning kan sammanfattas i fyra ord ”BE GOOD - DO GOOD”

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa