Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 21 augusti 2018 - klockan 23:49
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

Vem är smart i det digitala kaoset?


Compost Marketing 2015-04-17


Det sägs att 2015 är året då allt händer samtidigt – att utvecklingen snurrar på så fort att ingen kan veta vad som är rätt imorgon. Men kanske är det just då vi ska våga stanna upp och se till att vi själva är med och styr hur morgondagen ser ut. Det menar Helena Kimber, som är kommunikationsexpert på Compost Marketing.

Det går snabbt nu. Dina konkurrenter är bara en googling bort. En trend kan vända på någon minut och att förutse nästa svängning är näst intill omöjligt. Vi marknads- och kommunikationschefer matas med uppmaningar från experter om att digital närvaro är viktigare än någonsin. Att vikten av att göra något är större än vad det är vi egentligen gör. Och statistiken talar samma klara språk – effekten på en dålig kampanj, oavsett om kanalen är nyhetsbrev, Facebook, SMS, push eller retargeting-banners är bättre än ingen kampanj alls. Men vad betyder det egentligen?

Vi är 2015 fortfarande digitala noviser. Det enda vi vet är egentligen att vår målgrupp finns där, att det finns en oändlighet av kanaler och forum där våra varumärken bör vara synliga, att digitalt är billigt, att distributionen är sekundsnabb och att det ger omedelbar effekt. Ett extremt lättmätt och tacksamt resultat. Och det är lockande. Men vad händer egentligen med människorna i våra målgrupper när vi marknadschefer jagar snabb effekt och konvertering? Jo, de blir faktiskt allt dummare.

Även forskningen går snabbt nu. Forskning som visar hur våra hjärnor påverkas av den digitala och multitaskande vardag vi skapar.
Vi blir stressade. Stressen hindrar vår förmåga att se klart, samtidigt som den försämrar vår nybildning av hjärnceller.
Det betyder inte att digitalt är dåligt. Men det ger oss marknadschefer en stark anledning att göra digitala saker bra.
För visst vill du väl att dina kunder ska vara smarta?


VÅGA STANNA UPP
När utvecklingen snurrar på så fort att ingen egentligen kan veta vad som är rätt imorgon, kanske det är dags att stanna upp och tänka efter för att själv vara med och styra hur morgondagen ser ut.
Vilket digitalt klimat vill du omge dina kunder, medmänniskor och dig själv med?
Det kanske låter pretentiöst, men egentligen är det väldigt enkelt.
Det handlar om att sätta kundupplevelsen i fokus – på riktigt.

Att våga väga kostnad och effekt mot en långsiktigt hållbar strategi. Och det är du som styr, det är du som har makten över dina kunders vardag. Så samla ditt mod och skapa en kick ass-strategi som både bygger på omtanke om kunden och en stärkt varumärkeslojalitet, mitt i det digitala kaoset.

5 grundläggande saker för att bli en digital hjälte och ha smarta kunder.

ANVÄND DITT DATA
■ Sätt stopp för dina bulkutskick via e-post, SMS och app-push. Med hjälp av den kunskap du har om dina kunder kan du skapa helt individanpassad kommunikation.

VAR HYPERRELEVANT
■ Berätta det du vet, inte gissar, att dina kunder vill veta vid ett givet tillfälle. Och gör det med respekt och omtanke.

UNDERLÄTTA VARDAGEN
■ Utgå ifrån att din kommunikation ska underlätta vardagen för dina kunder, inte bara beslutsprocessen. Och våga välja bort allt annat.

LÄTTILLGÄNGLIGHET
■ Gör din mobila kommunikation lättillgänglig, även i mobilen. Anpassa innehåll, komposition och typografi i nyhetsbrev och på sajter. Inte bara responsivt, utan efter det faktiska beteendet.

GÖR GOOD SHIT
■ Imponera på dina kunder och mottagare i stället för på ledningsgruppen. Behandla dem som hjältar och förtjäna deras uppmärksamhet. Då står du stadigt som den digitala hjälten när kaoset dragit förbi.

Vill du veta mer?
Compost Marketing
www.compost.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa