Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:31
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

Vem är smart i det digitala kaoset?


Compost Marketing 2015-04-17


Det sägs att 2015 är året då allt händer samtidigt – att utvecklingen snurrar på så fort att ingen kan veta vad som är rätt imorgon. Men kanske är det just då vi ska våga stanna upp och se till att vi själva är med och styr hur morgondagen ser ut. Det menar Helena Kimber, som är kommunikationsexpert på Compost Marketing.

Det går snabbt nu. Dina konkurrenter är bara en googling bort. En trend kan vända på någon minut och att förutse nästa svängning är näst intill omöjligt. Vi marknads- och kommunikationschefer matas med uppmaningar från experter om att digital närvaro är viktigare än någonsin. Att vikten av att göra något är större än vad det är vi egentligen gör. Och statistiken talar samma klara språk – effekten på en dålig kampanj, oavsett om kanalen är nyhetsbrev, Facebook, SMS, push eller retargeting-banners är bättre än ingen kampanj alls. Men vad betyder det egentligen?

Vi är 2015 fortfarande digitala noviser. Det enda vi vet är egentligen att vår målgrupp finns där, att det finns en oändlighet av kanaler och forum där våra varumärken bör vara synliga, att digitalt är billigt, att distributionen är sekundsnabb och att det ger omedelbar effekt. Ett extremt lättmätt och tacksamt resultat. Och det är lockande. Men vad händer egentligen med människorna i våra målgrupper när vi marknadschefer jagar snabb effekt och konvertering? Jo, de blir faktiskt allt dummare.

Även forskningen går snabbt nu. Forskning som visar hur våra hjärnor påverkas av den digitala och multitaskande vardag vi skapar.
Vi blir stressade. Stressen hindrar vår förmåga att se klart, samtidigt som den försämrar vår nybildning av hjärnceller.
Det betyder inte att digitalt är dåligt. Men det ger oss marknadschefer en stark anledning att göra digitala saker bra.
För visst vill du väl att dina kunder ska vara smarta?


VÅGA STANNA UPP
När utvecklingen snurrar på så fort att ingen egentligen kan veta vad som är rätt imorgon, kanske det är dags att stanna upp och tänka efter för att själv vara med och styra hur morgondagen ser ut.
Vilket digitalt klimat vill du omge dina kunder, medmänniskor och dig själv med?
Det kanske låter pretentiöst, men egentligen är det väldigt enkelt.
Det handlar om att sätta kundupplevelsen i fokus – på riktigt.

Att våga väga kostnad och effekt mot en långsiktigt hållbar strategi. Och det är du som styr, det är du som har makten över dina kunders vardag. Så samla ditt mod och skapa en kick ass-strategi som både bygger på omtanke om kunden och en stärkt varumärkeslojalitet, mitt i det digitala kaoset.

5 grundläggande saker för att bli en digital hjälte och ha smarta kunder.

ANVÄND DITT DATA
■ Sätt stopp för dina bulkutskick via e-post, SMS och app-push. Med hjälp av den kunskap du har om dina kunder kan du skapa helt individanpassad kommunikation.

VAR HYPERRELEVANT
■ Berätta det du vet, inte gissar, att dina kunder vill veta vid ett givet tillfälle. Och gör det med respekt och omtanke.

UNDERLÄTTA VARDAGEN
■ Utgå ifrån att din kommunikation ska underlätta vardagen för dina kunder, inte bara beslutsprocessen. Och våga välja bort allt annat.

LÄTTILLGÄNGLIGHET
■ Gör din mobila kommunikation lättillgänglig, även i mobilen. Anpassa innehåll, komposition och typografi i nyhetsbrev och på sajter. Inte bara responsivt, utan efter det faktiska beteendet.

GÖR GOOD SHIT
■ Imponera på dina kunder och mottagare i stället för på ledningsgruppen. Behandla dem som hjältar och förtjäna deras uppmärksamhet. Då står du stadigt som den digitala hjälten när kaoset dragit förbi.

Vill du veta mer?
Compost Marketing
www.compost.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa