Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 07:53
Marknadscheferna Nr:2 2016

YTA ELLER PSYKOLOGI?


Annika Larsson 2016-09-19



Snabba val eller nogsamt övervägande? Där nya trender hela tiden växlar i alla forum och där nya produkter avlöser varandra. Är det då yta vi attraheras av eller ligger svaren djupare än så?

Hur påverkade blir vi egentligen av varumärken och förpackningsdesign? Förutom det enkla svaret att vi attraheras av något som är snyggt utformat så har det i första hand med förtroende att göra. Vi måste lita på att det vi köper kommer att utföra det vi vill att det ska uppfylla för oss. Förtroende och trygghet skapas främst genom igenkänning och kunskap som man redan vet och bygger basen i en design. Men det räcker inte. Vi måste attraheras också. Speciellt eftersom det oftast finns konkurrens.

ATTRAKTION
Här finns både snabba och mer nogsamma val. När vi står vid hyllan och ska välja en produkt så gör vi det inom loppet av några sekunder. Kundens tid är viktig och vi vill såklart underlätta för ett snabbt och bra val. När vi istället sitter vid ett skrivbord och ska välja en ny revisionsbyrå eller köpa en bil så tar den processen längre tid och kräver jämförelser och rekommendationer från andra.
När vi ska attrahera så handlar det inte bara om yta utan om att lära känna sin kund och ta reda på deras drivkrafter. Vad är det som gör att de väljer en sak framför en annan? Vad är det som gör att de får rätt magkänsla?

EN EGEN VÄG
Flera varumärken väljer att skapa en design med attribut som liknar huvudkonkurrenten. Det är vanligast om man har valt att ha en lägre prisstrategi och där kundens val baserar sig på att hitta det som är billigt. Ju mer lik man är sina konkurrenter, desto mer jämförbar blir man. Och ju mer jämförbar man blir desto mer handlar valet om pris.

Men om man vill vara ett premiummärke eller skapa en top of mind-image inom sitt segment är det viktigt att man väljer en egen väg som förmedlar associationer som kunden attraheras av. Och att man vågar sticka ut från mängden.
1959 köpte min mamma vindruvor på Harrods. Det är en köpupplevelse som hon fortfarande berättar om. Silkespappret, den lilla klasen som kostade ett pund och alla intryck som hon fick med sig. Ett barndomsminne. Jag tycker att det är fascinerande när varumärken lyckas sätta så starka avtryck så att kunderna berättar om dem. Flera år efteråt.
Här vill jag dela med mig av två exempel som vi på Gappio har arbetat med och som har fångat kundens magkänsla.

EXEMPEL 1: (Se bild)
SERUMMASQ+ Våren 2015 fick vi i uppdrag att ta fram förpackningar och lansering för en ansiktsmask som skulle säljas i dagligvaruhandeln. I analysarbetet kikade vi på vilka produkter i hyllan som masken skulle konkurrera med så. Vi noterade att alla säger samma sak fast på olika sätt. Antiaging, anti-wrinkle eller moisturising. De flesta använder liknande bilder och färger.
Det varumärke som produkten skulle lanseras inom finns även på hudvårdskliniker och på en del apotek så här gällde det att också skapa en position som inte skadar varumärket förtroendemässigt. I projekt arbetar vi med fokusgrupper för att stämma av drivkrafter. I den här fokusgruppen kom vi fram till att det är svårt att skapa trovärdighet för en hudvårdsprodukt på dagligvaruarenan.
Vi valde därför att positionera produkten genom att fokusera på dagsbehovet istället för långvariga effekter.
Vår målgrupp attraheras av associationer till hälsa, spaupplevelser, juicer, yoga och sportaktiviteter. Saker som man unnar sig för att må bättre just idag.
Förpackningarna och produkternas inriktning bygger på att man skapar sin egen ritual utifrån olika sinnesstämningar med ett organiskt designuttryck i pigga vitaminfärger och produktnamn som Upload, Relax och Glow. Ett uttryck som sticker ut i hyllan och särskiljer produkten. Masken finns att köpa på flera butikskedjor inom dagligvaruhandeln.

EXEMPEL 2: (Se bild)
BELLADOT Ett annat exempel är Belladot där Gappios uppdrag var att ta fram ett varumärke och förpackningar för sexleksaker.
Tidigt i den här designprocessen var vår idé att ta fram en diskret och designad förpackning. Men när vi diskuterade med vår fokusgrupp så kom vi fram till att förpackningen tvärt om måste ta för sig och våga ta plats i hyllan. Först avdramatisera produkten, men fortfarande uttrycka lust och få kunden att känna sig stolt i köpet.
Här inspirerades vi av när ”Folkan” lanserades i Sverige i slutet av 50-talet och av den picknick-kulturen som då växte fram. En designgrund som innehåller många positiva associationer och som vi såg kunde användas för att nå kundens drivkrafter.
Numera säljs Belladot på flera apotekskedjor i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

TRE TIPS:
1. Sätt ihop en fokusgrupp som avspeglar din tänkta kundgrupp. Det är det bästa sättet att lära känna din målgrupp. Stäm av design och budskap med dem. Det är bara då du kan få en rättvis bild av hur försäljningen kommer att gå.
2. Ta reda på vad din målgrupp attraheras av och vilka drivkrafter de har. Hur lever de sina liv? Vilka värderingar har de? Och vad får dem att få den där sköna känslan i magen som avgör en beslutsprocess?
3. Det viktigaste av allt – våga sticka ut från mängden. Titta alltid på konkurrenterna men härma aldrig, gör tvärt emot, annars finns risken att du får kämpa med prisbilden. Förmedla en känsla och en story som bygger på målgruppens drivkrafter. Det vi kallar för magkänsla.

www.gappio.se
annika@gappio.se

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa