Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 juli 2018 - klockan 01:47
Marknadscheferna Nr:2 2016

YTA ELLER PSYKOLOGI?


Annika Larsson 2016-09-19



Snabba val eller nogsamt övervägande? Där nya trender hela tiden växlar i alla forum och där nya produkter avlöser varandra. Är det då yta vi attraheras av eller ligger svaren djupare än så?

Hur påverkade blir vi egentligen av varumärken och förpackningsdesign? Förutom det enkla svaret att vi attraheras av något som är snyggt utformat så har det i första hand med förtroende att göra. Vi måste lita på att det vi köper kommer att utföra det vi vill att det ska uppfylla för oss. Förtroende och trygghet skapas främst genom igenkänning och kunskap som man redan vet och bygger basen i en design. Men det räcker inte. Vi måste attraheras också. Speciellt eftersom det oftast finns konkurrens.

ATTRAKTION
Här finns både snabba och mer nogsamma val. När vi står vid hyllan och ska välja en produkt så gör vi det inom loppet av några sekunder. Kundens tid är viktig och vi vill såklart underlätta för ett snabbt och bra val. När vi istället sitter vid ett skrivbord och ska välja en ny revisionsbyrå eller köpa en bil så tar den processen längre tid och kräver jämförelser och rekommendationer från andra.
När vi ska attrahera så handlar det inte bara om yta utan om att lära känna sin kund och ta reda på deras drivkrafter. Vad är det som gör att de väljer en sak framför en annan? Vad är det som gör att de får rätt magkänsla?

EN EGEN VÄG
Flera varumärken väljer att skapa en design med attribut som liknar huvudkonkurrenten. Det är vanligast om man har valt att ha en lägre prisstrategi och där kundens val baserar sig på att hitta det som är billigt. Ju mer lik man är sina konkurrenter, desto mer jämförbar blir man. Och ju mer jämförbar man blir desto mer handlar valet om pris.

Men om man vill vara ett premiummärke eller skapa en top of mind-image inom sitt segment är det viktigt att man väljer en egen väg som förmedlar associationer som kunden attraheras av. Och att man vågar sticka ut från mängden.
1959 köpte min mamma vindruvor på Harrods. Det är en köpupplevelse som hon fortfarande berättar om. Silkespappret, den lilla klasen som kostade ett pund och alla intryck som hon fick med sig. Ett barndomsminne. Jag tycker att det är fascinerande när varumärken lyckas sätta så starka avtryck så att kunderna berättar om dem. Flera år efteråt.
Här vill jag dela med mig av två exempel som vi på Gappio har arbetat med och som har fångat kundens magkänsla.

EXEMPEL 1: (Se bild)
SERUMMASQ+ Våren 2015 fick vi i uppdrag att ta fram förpackningar och lansering för en ansiktsmask som skulle säljas i dagligvaruhandeln. I analysarbetet kikade vi på vilka produkter i hyllan som masken skulle konkurrera med så. Vi noterade att alla säger samma sak fast på olika sätt. Antiaging, anti-wrinkle eller moisturising. De flesta använder liknande bilder och färger.
Det varumärke som produkten skulle lanseras inom finns även på hudvårdskliniker och på en del apotek så här gällde det att också skapa en position som inte skadar varumärket förtroendemässigt. I projekt arbetar vi med fokusgrupper för att stämma av drivkrafter. I den här fokusgruppen kom vi fram till att det är svårt att skapa trovärdighet för en hudvårdsprodukt på dagligvaruarenan.
Vi valde därför att positionera produkten genom att fokusera på dagsbehovet istället för långvariga effekter.
Vår målgrupp attraheras av associationer till hälsa, spaupplevelser, juicer, yoga och sportaktiviteter. Saker som man unnar sig för att må bättre just idag.
Förpackningarna och produkternas inriktning bygger på att man skapar sin egen ritual utifrån olika sinnesstämningar med ett organiskt designuttryck i pigga vitaminfärger och produktnamn som Upload, Relax och Glow. Ett uttryck som sticker ut i hyllan och särskiljer produkten. Masken finns att köpa på flera butikskedjor inom dagligvaruhandeln.

EXEMPEL 2: (Se bild)
BELLADOT Ett annat exempel är Belladot där Gappios uppdrag var att ta fram ett varumärke och förpackningar för sexleksaker.
Tidigt i den här designprocessen var vår idé att ta fram en diskret och designad förpackning. Men när vi diskuterade med vår fokusgrupp så kom vi fram till att förpackningen tvärt om måste ta för sig och våga ta plats i hyllan. Först avdramatisera produkten, men fortfarande uttrycka lust och få kunden att känna sig stolt i köpet.
Här inspirerades vi av när ”Folkan” lanserades i Sverige i slutet av 50-talet och av den picknick-kulturen som då växte fram. En designgrund som innehåller många positiva associationer och som vi såg kunde användas för att nå kundens drivkrafter.
Numera säljs Belladot på flera apotekskedjor i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland.

TRE TIPS:
1. Sätt ihop en fokusgrupp som avspeglar din tänkta kundgrupp. Det är det bästa sättet att lära känna din målgrupp. Stäm av design och budskap med dem. Det är bara då du kan få en rättvis bild av hur försäljningen kommer att gå.
2. Ta reda på vad din målgrupp attraheras av och vilka drivkrafter de har. Hur lever de sina liv? Vilka värderingar har de? Och vad får dem att få den där sköna känslan i magen som avgör en beslutsprocess?
3. Det viktigaste av allt – våga sticka ut från mängden. Titta alltid på konkurrenterna men härma aldrig, gör tvärt emot, annars finns risken att du får kämpa med prisbilden. Förmedla en känsla och en story som bygger på målgruppens drivkrafter. Det vi kallar för magkänsla.

www.gappio.se
annika@gappio.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa