AVDELNINGAR
Profilen
Butiken
Nyheter
Krönikörer
Recept
CITY–TV
Hälsocoachen
Växtcoachen
Kostcoachen
Kökscoachen


Annons öppettider

receptsok-head.png, 5,0kB
Sök bland våra recept
receptsok-foot.png, 6,7kB
Annons – Kökscoachen
Annons – Profilen
Annons – Recept

MATBLOGG
Linneas Skafferi

Annons – Butiken
Annons – City-tv
Annons – Hälsocoachen

Textilföretaget utan textilier


Cityredaktionen 2020-03-23


Klimatdebatten har fått oss att ifrågasätta hur vi konsumerar mode. Som svar dyker det upp initiativ som gör det enklare för företag att ta ansvar. När Marie ­Jonsson kom ut i branschen som textil­ekonom så fick hon se baksidan av textil­industrin. ­Varumärkena som köper tygerna lägger sina order långt innan säsong. Vilket gör att man många gånger redan från början köper in mer tyg än man vet kommer gå åt.
–Det gjorde mig mörkrädd. Säg att du måste beställa 3 000 meter men bara kommer behöva 2 000. Det resulterar i överfyllda lager med helt nya tygrullar. De som köper tygerna har väldigt sällan kanaler, kontakter eller tid för att sälja vidare tyg som blir över vilket i värsta fall slutar med att tyger bara slängs. När jag kom ut i branschen och fick se detta så skapade det väldigt mycket frustration.
Samtidigt såg Marie problemen för småföretagare.
– Är man en mindre producent som tillverkar accessoarer exempelvis. Så blir det väldigt svårt att köpa in kvalitetstyger just för att man måste beställa in sådana stora kvantiteter. Att köpa 200–300 meter tyg är knappt möjligt.
Målmedvetet började Marie skissa på en affärsidé som skulle lösa båda problemen. Där man tar vara på tyg som redan är framtaget och ger småföretagare möjligheten att köpa mindre kvantiteter. Så föddes Rekotex.
– Min lösning på problemen blev en textilförmedlingssajt där man som företag både kan sälja och köpa tyger. Rekotex är lite som ett Tinder för tyger. För att göra det så enkelt som möjligt har vi lanserat en digital plattform där textilföretag kan sälja överblivna kvalitetstyger. Vilket också blir till nytta för mindre företag som enkelt kan få tillgång till kvalitetstyger men slipper köpa enorma kvantiteter.

Citybladet träffar Marie på hennes kontor. Från ett rum på 18 kvadratmeter i den inspirerande miljön på Textile Fashion Center sitter Marie bland tyg­prover och styr företaget.
– Jag förmedlar textilier som ligger kvar hos säljaren – allt jag behöver här på kontoret är tygprover. Säljaren registrerar sig på webben. Därefter skickar de en meter tyg till mig, jag fotograferar materialet och hänger upp det som prov här på kontoret. Sedan skär jag till mindre bitar som jag kan skicka till kunder som är nyfikna på ett visst tyg.

Från att man tidigare bara pratade utsläpp i flygtrafiken och matindustrin märker Marie ett skifte. Nu blir mode­industrin granskad i sömmarna.
– Konsumenter blir mer medvetna om textilindustrins baksida. Det går åt enorma mängder energi, kemikalier och vatten att ta fram textilier och det är inte alltid bra arbetsvillkor. Om man tittar på produktionen av exempelvis en t-shirt. Så ska bomullen odlas, plockas, spinnas, stickas. T-shirten ska sys upp, fraktas och lagerhållas och dessutom löner betalas ut i alla led. Om t-shirten då säljs för 99 kronor så har i alla fall jag svårt att få den ekvationen att gå ihop.

Det är inte alltid lätt som konsument att veta hur man ska göra för att göra rätt. Marie ger tips på hur man som privat­person kan tänka för att konsumera mode mer hållbart.
– Köp kvalité, dels håller det bättre och har ofta ett högt andrahandsvärde. Sen tycker jag det är smart att byta kläder med vänner eller sälja vidare.
Marie märker att textilföretagen är måna om att genomgå en omställning och de vill själva göra sin affär mer hållbar.
– Det tydligaste tecknet är att företag söker upp mig. Jag märker att företagen vill ta ansvar. När jag startade så trodde jag faktiskt inte att företag skulle vara villiga att släppa sina tyger ut på marknaden för ett lägre pris än man köpt de för. Men det som är kul att se är att de snarare varit tvärtom. De blir jätteglada när de ser att andra företag köper ens tyger.
Nyligen förmedlade hon tyg mellan Hejco, som gör lättare arbetskläder, och Swegmarks som gör underkläder.
– Genom vår plattform kunde Hejco hitta en större mängd tyg som var över från Swegmarks produktion. Det som gjorde det ännu bättre var att båda företagen dessutom hade sina produktionsenheter i Riga. Så transporten gick bara från det ena lagret till det andra – supersmidigt.

När Marie fick idén till Rekotex såg hon framför allt start up-företag som sin typiska kund, men det har visat sig att intresset varit större än så.
– Vad som kom som en glädjande överraskning var att även stora kedjor visar intresse. Och inte bara för att sälja tyg utan också köpa, vilket skvallrar om att medvetenheten har ökat.  n

Tipsa en vän     Skriv ut



Vinjett Profilen


Experten som hyllar Rocket, men föredrar mos

Fira Färskpotatisens Dag den 6 juni

Läs mer


Cityledaren som älskar folkfesten, pärlplattor och sitt pannben

Caroline Wallin om uppladdningen inför Kretsloppet

Läs mer


Ramadan går mot sitt slut – nu blir det fest!

Elmi är en av många boråsare som har fastat i en månad

Läs mer


Ambassadören för Kamomilla stad firar 17 maj

Göran Lohne om sina norska rötter

Läs mer


Ola grillar elektriskt i sommar

Bytte radhustomten mot lägenhet – men har sina knep för att få till röksmaken

Läs mer


Alla får vara med i scouternas gemenskap

Jonas Hellman har varit scout så gott som hela sitt liv. Idag leder han ungdomsgrupper med stort engagemang.

Läs mer


Maria hjälper dig att hitta rätt i bokhyllan

”Biblioteket har blivit så självklart att många glömmer bort det”

Läs mer


Elfsborgs nummer 7 återvänder som 24

Johan Larsson är tillbaka på Borås Arena

Läs mer


Påsktid är fisktid!

Laxen har en given plats på helgens buffé

Läs mer
Annons – Butiken
Annons – Hälsocoachen
Annons – Krönikörer
Annons – City-tv
Annons – Kostcoachen
Annons – Kökscoachen
Annons – Profilen
Annons – Recept
Annons – Veckans-grönt
Till ICA.se Till ICA.se Till ICA kort och bank Om PUL Till toppen