Pedagogiskt centrum
Söndagen den 20 september 2020 - klockan 10:29
Förstasidan
Artiklar

  Nästa »

Kvalitetsarbete och IT i fokus


Lennart Lundwall 2003-11-26

Bosse Andersson från myndigheten för skolutveckling med en bunt positiva utvärderingslappar
Bosse Andersson från myndigheten för skolutveckling med en bunt positiva utvärderingslappar

I Konsert&Kongress inleddes den första träffen i den satsning på skolledare med syfte att sätta fokus på kvalitetsarbete och IT. Satsningen är en processinriktad utveckling av skolledarens kompetens och bygger på aktiv medverkan i basgrupper.

Kvalitetsarbete och IT

Inledningsvis talade Kent Waltersson om att en väl fungerande skola inte handlar om pengar utan hur man arbetar samt att institutionerna inte längre har kunskapsmonopol. Detta innebär också högre krav på alla nivåer. Birgitta Ståhl poängterade vikten av att sätta fokus på det som finns och att Pedagogiskt centrums arbete med att sprida idéer måste fortgå. Agneta Sandén utvecklade tankarna kring kvalitetsarbete i skola genom att sätta fokus på tidskvalitet och metodutveckling. Ann Tollbäck ville tydliggöra och att skapa bra förutsättningar för ett aktivt pedagogiskt ledarskap.

Vid denna första träff hade även två föreläsare bjudits in och först ut var Stig-Roland Rask från KK-stiftelsen. Stig-Roland är från början musik och SO lärare från Lidköping.

Stig-Roland inledde med en provokation i form av en PowerPoint bild som säger:
”Ibland kan erfarenhet vara en belastning i lärandet”, där paralleller drogs till varför JAS-planet störtade två gånger med samma pilot. Piloten i fråga var flygvapnets mest rutinerade pilot, men eftersom tidigare plan styrdes med ratt och nya med joystick så hade det varit bättre att placera en yngre pilot i JAS-planet, en pilot som är bra på dataspel.
Stig-Rolands budskap är tydligt från första stund, nämligen att ett nytt samhälle kräver nya kunskaper. Nya kommunikationsformer ger nytt lärande. Lärandet är också något som pågår hela tiden och överallt. Ett slitet uttalande visserligen, men det får ny skjuts när han nämner om eleven som varit sjuk och borta från skolan och som på egen begäran gärna vill vara hemma en extra dag för att komma ifatt.
Ja visst är det väl så att skolan inte alltid är bästa platsen för lärandet.
Stig-Roland har länge jobbat med att lansera IT i lärandet men har nu tröttnat och vill i stället släppa fram IT motståndarna med frågan:
Kan vi gå tillbaka till blyertspenna, skrivmaskin eller gåspenna?

Bosse Andersson, från Myndigheten för skolutveckling, tog vid efter kaffet och belyste IT ur olika perspektiv. Hur olika behoven är i skolorna och hur tekniken kan stödja dessa behov och omvänt, hur vi kan utnyttja den nya tekniken?
Med den nya tekniken kommer också möjligheten att ta emot information i en helt ny omfattning och i detta läge är det viktigt att inse att information inte är lika med kunskap.
I skolornas förbättringsarbete är det viktigt också att synliggöra framgångsfaktorer.
Synliggöra elevarbeten, fokusering mot mål, långsiktig uthållighet.

Denna första träff måste ses som en succé med ca 100 skolledare samlade och i vimlet fångades Tommy Gustafson bitr. rektor i Hagby.

-	Det är bra och det är nödvändigt med en kvalitetsutbildning, speciellt i den omorganisation som pågår just nu. Stig Roland sätter tummen på den problematik som finns i lärandet men allt kan inte stå oemotsagt, speciellt i prioritering. Att inte prioritera för snabbt utan att det är viktigt att ta hänsyn och vis respekt för tidigare arbete som gjorts.
Denna första träff måste ses som en succé med ca 100 skolledare samlade och i vimlet fångades Tommy Gustafson bitr. rektor i Hagby. - Det är bra och det är nödvändigt med en kvalitetsutbildning, speciellt i den omorganisation som pågår just nu. Stig Roland sätter tummen på den problematik som finns i lärandet men allt kan inte stå oemotsagt, speciellt i prioritering. Att inte prioritera för snabbt utan att det är viktigt att ta hänsyn och vis respekt för tidigare arbete som gjorts.


Tipsa en vän     Skriv ut



Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare

Kalender

Historieportalen


Reporter
Reporter
Pedagogiskt centrum
Ansvarig utgivare:   Elisabeth Stärner
Webmaster:   Lennart Lundwall
Redaktion:   Britt-Marie, Tomas, Peter, Klas, Berit, Elisabeth, Sören