Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 3 september 2010 - klockan 03:36
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

























Plantöstrogen kan skydda mot lungcancer


2005-12-12

Äta mat som innehåller phytoöstrogener - som sojaprodukter, plantolja och en rad olika frukter och grönsaker – tycks reducera risken för att utveckla lungcancer även hos rökare, avslöjar ny forskning idag.

I en undersökning där 1674 patienters som behandlades för lungcancer jämfördes med en kontrollgrupp med 1735 friska frivilliga upptäckte forskarna från the University of Texas MD Anderson Cancer Center att de som åt störst mängd av mat innehållande phytoöstrogener hade en mycket lägre sannolikhet att utveckla lungcancer.
De uppskattade risken för sjukdomen till att vara 46 procent lägre för med det högsta intaget av phytoöstrogener och 21 procent lägre om de hade ett högt intag. Phytoöstrogener är komponenter som tillsätts till produkter för att minska kolesterolvärdet.
Studiens huvudförfattare Matthew Schabath, som har avlagt doktorsexamen, sa att det stödjer ”ett litet men växande bevismaterial för att östrogenlika komponenter i mat kan hjälpa till att skydda mot utvecklingen av lungcancer och andra cancerformer”.
Samma forskningsteam visade förra året att användningen av hormonterapi var en signifikant skyddande faktor mot lungcancer hos kvinnor. Det ledde dem till att undersöka huruvida naturliga produkter som beter sig som hormoner också kan ha den nyttan.
I den nya undersökningen som finns publicerad i tidskriften the Journal of the American Medical Association (vol 294, pp1493-1504) upptäckte de att hos de kvinnor som använde hormonersättningsbehandling ökade den redan skyddande effekten som erhölls genom att äta frukt och grönsaker.
Generellt så minskade de kvinnor som åt mest frukt och grönsaker sin risk att få lungcancer med 41 procent.
Men kvinnor fick inte samma fördelar från varje klass av phytoöstrogener som män fick. Till exempel så reducerade isoflavonoider risken för lungcancer hos män med 44 procent och lignander reducerade risken med 27 procent.
Men för kvinnor var det bara intaget av hela phytoöstrogener från mat som var statistiskt signifikant högre för kontrollgruppen än för patientgruppen. Hög konsumtion av den här maten reducerade risken med 34 procent men ingen effekt kunde ses när individuella klasser av phytoöstrogener utvärderades.
Forskarna kunde inte förklara könsskillnaden och inte heller varför före detta rökare hade en lägre fördel än icke-rökare.
Men de underströk den potentiella betydelsen av phytoöstrogener för icke-rökare.
”Omkring 15 procent av all lungcancer förekommer hos personer som aldrig rökt och förutom exponering för passiv rökning är andra riskfaktorer för lungcancer ännu inte fastställda,” noterade Schabath.
Forskarna tror att phytoöstrogener kan hjälpa till att skydda mot lungcancerutveckling genom att haka på östrogenreceptorer som finns både i normal och malign lungvävnad.
Den bindningen kan spela en roll i regleringen eller avregleringen vid cancer tillväxt.
Forskarna påpekade att det behöver forskas mycket mer på området för att en definitiv cancerförebyggande effekt ska kunna bevisas. Den aktuella studien byggde på deltagarnas förmåga att komma ihåg vad de åt flera månader tidigare och är därför begränsad.
Deltagarna fick svara på detaljerade frågor om deras kostvanor under det senaste året före inskrivning eller före de fick en cancerdiagnos med antagandet att vad de åt det året speglade deras generella kostmönster för flera år.
Men möjligheterna det medför är ”enorma” enligt studiens huvudforskare Margaret Spitz mot bakgrund av att lungcancer är den cancerformen som orsakar flest dödsfall i USA och i Europa.
Flera epidemiologiska studier har redan föreslagit att mat som innehåller plantöstrogener skulle kunna skudda mot andra cancerformer som bröst-, livmoder- och prostatacancer.
Vidare så är lungcancer frekvensen väsentligt lägre hos den asiatiska befolkningen som vanligen äter en större mängd phytoöstrogener än vad som konsumeras i USA.

 Tipsa en vän      Skriv ut

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann


Skapad med Textalk Webnews Textalk Webnews
   Annonser: