Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 3 september 2010 - klockan 03:50
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

























Vitaminer och mineraler som kosttillskott viktiga för vikten och aptiten


2008-09-10

Extra tillskott vitaminer och mineraler hjälper till att kontrollera aptiten då man försöker gå ned i vikt enligt en ny kanadensisk studie.

 


Studien utfördes i två delar. I den första delen undersökte man förhållandet mellan intaget av vitaminer/ mineraler och kroppssammansättningen hos ett större antal individer. I den andra delen genomfördes en dubbelblind kontrollerad studie hos 45 överviktiga där man undersökte effekten av kosttillskott med vitaminer/mineraler på viktnedgång, kroppssammansättning och aptit där deltagarna fick en energireducerad kost (cirka 25 % av dagsbehovet).
Resultaten visar att de som äter kosttillskott (dvs. vitaminer och mineraler) har en bättre kroppssammansättning och lägre vikt, särskilt tydlig bland männen. Den placebokontrollerade studien visade att kosttillskott hade störst effekt hos männen med signifikant bättre viktnedgång och kroppssammansättning. Däremot uppvisade kvinnorna signifikant minskade hungerkänslor.
Kanske tyder det på kvinnor behöver ytterligare vitaminer och mineraler. Det är dock känt att kvinnor har svårare att gå ned i vikt, vilket troligen har sin naturliga förklaring i att vikten hos kvinnan måste skyddas (styrs av könshormonerna) för att säkra fortplantningen.
Det borde vara en självklarhet att vid all slags bantning och viktkurer ta ett extra kossttillskott av vitaminer och mineraler, något som för övrigt är förnuftigt för alla alltid.

 Källa: British Journal of Nutrition. Länk


 Tipsa en vän      Skriv ut

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann


Skapad med Textalk Webnews Textalk Webnews
   Annonser: