Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 3 september 2010 - klockan 03:41
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

























Lykopen skyddar mot svårartad prostatacancer


2008-10-28

Högre halt av lykopen i blodet skyddar mot svårartad prostatacancer med upp till 60% i en ny stor Europeisk studie.

Studien är publicerad i ansedda American Journal of Nutrition och är en del av EPIC (European Prospective investigation into Cancer and Nutrition). Den har utförts med epidemiologisk prospektiv studie med totalt 137 001 män. Man har mätt olika halter av karotenoider i blodet och följt utvecklingen av olika prostatacancerformer under i genomsnitt 6 år. En signifikant skyddande effekt för svårartad prostatacancer sågs hos gruppen med det högsta intaget av lykopen (de översta 20 % -en). I övrigt sågs ingen skyddande effekt för enklare former vare sig för lykopen eller andra karotenoider.
Studien är intressant eftersom det funnit flera studier som ej kunnat identifiera någon positiv effekt för lykopen. Denna studien är den största studien hitintills som följt samband mellan olika karotenoider och prostatacancer.
Lykopen finns särskilt rikligt i tomater. Ett rimligt dagligt intag är 5-10 mg per dag.

Källa: American Journal of Nutrition, Länk

 


 Tipsa en vän      Skriv ut

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann


Skapad med Textalk Webnews Textalk Webnews
   Annonser: