Nyheter om naturläkemedel, kosttillskott, näringsmedel, alternativmedicin, egenvård med mera.
Fredagen den 3 september 2010 - klockan 03:41
Förstasidan
Artiklar

« Föreg. Nästa »

























Vitamin D förebygger prostatacancer


2005-10-07

Om en man lever tillräckligt länge finns det risk att han utvecklar prostatacancer. I de fall där prostatacancern uppstår på äldre dar har man funnit att behandling inte påverkar livslängden jämfört med att inte behandla alls. Det stämmer dock inte för alla former av prostatacancer. En del former är mycket aggressiva.

Nya resultat från en hälsostudie vid Brigham and Women´s Hospital, Boston, and Harvard University visade att män som har högre blodnivåer av vitamin D har en reducerad risk för att utveckla en aggressiv prostatacancer. Studien visar vikten av att regelbundet exponeras för solljus och tillräckligt med vitamin D i födan (genom mat eller kosttillskott).
Forskarna antyder att prostatacancer är vanligare på nordligare breddgrader, där solen skiner mer sällan och bland svarta människor, som absorberar mindre UV-ljus.

 Tipsa en vän      Skriv ut

Sök Sökhjälp
Publicerade
Arkiv

Tipsa redaktionen
Skicka insändare




Dagens Hälsa
Ansvarig utgivare:   Leif Liebermann
Webmaster:   Leif Liebermann


Skapad med Textalk Webnews Textalk Webnews
   Annonser: