Kan Vitamin K tillskott minska skeletturkalkningen vid Crohns sjukdom?
Irländska forskare hävdar att Vitamin K tillskott kan vara en möjlig väg till att minska skeletturkalkningen hos människor med inflammatoriska tarmsjukdomar såsom Crohns sjukdom.
Man har visat att patienter med dessa sjukdomar har en lägre nivå av vitamin K jämfört med friska personer. Vidare har man också kunnat se att hastigheten på skeletturkalkningen hos patienter med Crohns sjukdom är högre vid en låg halt av vitamin K, detta enligt en studie publicerad i novembernumret av tidskriften ”the American Journal of Gastroenterology”, 99(11):2178-85.
Crohns sjukdom berör mellan 30 000 och 60 000 människor i U.K. Nästan 6000 nya fall diagnostiseras varje år och forskning tyder på att antalet insjuknande stadigt har ökat, särskilt bland yngre människor.
Chrons patienter har en hög risk för benskörhet eller benförtunning. Det finns bevis på att ett underskott av vissa benaktiva näringsämnen (inkluderar vitamin K och D) delvis spelar en viktig roll vid skeletturkalkning, skriver de irländska forskarna från ”the University College” i Cork, Irland.
Dr. Kevin Cashman med medarbetare jämförde vitamin K1 halterna i 44 Chrons patienter, vilket visade klart och tydligt på en minskning av vitamin K1 jämfört med 44 friska kontrollpersoner.
Data från en enkätundersökning gällande matvanor antyder att vitamin K halterna var lägre i gruppen med Crohns sjukdom jämfört med kontrollgruppen. En högre halt av biomarkörer för benåterupptag återfanns också hos Chrohns gruppen.
Forskarna har kommit fram till att det vore ”mycket lämpligt” att vidare undersöka effekten av vitamin K tillskott på benomsättningen och benmängden i patienter med Chrons sjukdom.
|